Çekirdeksiz kuru üzüm, kayısı ve incir ihracatında yeni rekor
Çekirdeksiz kuru üzüm, kayısı ve incir ihracatında yeni rekor
Çekirdeksiz kuru üzüm, kuru kayısı ve kuru incir ihracatında 1 milyar dolar aşıldı.
Haber Giriş Tarihi: 14.05.2025 16:24
Haber Güncellenme Tarihi: 14.05.2025 16:26
Kaynak:
Haber Merkezi
https://www.dijitalhaber.com.tr
Türkiye’nin üretim ve ihracatında dünya lideri olduğu çekirdeksiz kuru üzüm, kuru kayısı ve kuru incirde 2024/25 sezonunun geride kalan diliminde ihracat yüzde 9’luk artışla 924 milyon dolardan 1 milyar 5 milyon dolara yükseldi.
Çekirdeksiz kuru üzüm ihracatı yüzde 10’luk artışla 360 milyon dolardan 396 milyon dolara ulaşırken, kuru incir ihracatı yüzde 28’lik artışla 228 milyon dolardan 292 milyon dolara ilerledi. Geçen sezonki ihracat tutarının yüzde 6 gerisinde kalan kuru kayısıdan elde edilen döviz tutarı 317 milyon dolar olarak kayıtlara geçti.
Miktar bazında ihracat yüzde 16 geriledi
Çekirdeksiz kuru üzüm, kuru kayısı ve kuru incir ihracatı döviz bazında yüzde 9 artarken, miktar bazında yüzde 16’lık düşüş yaşadı. Ege İhracatçı Birlikleri kayıtlarına göre 2023/24 sezonunda Türkiye, 269 bin tonluk kuru meyve ihraç etmişken, 2024/25 sezonunun aynı döneminde 226 bin tonluk kuru üzüm, kuru kayısı ve kuru incir ihraç etti.
Türkiye dünyanın kuru meyve ambarı
Türkiye’nin Dünya kuru meyve ambarı olduğunu dile getiren Ege İhracatçı Birlikleri Sürdürülebilirlik ve Organik Ürünler Koordinatörü ve Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Mehmet Ali Işık, Türk üreticilerinin bin bir emekle ürettikleri kuru meyveleri Türk ihracatçılarının dünyanın dört bir tarafına ihraç ederek katma değere dönüştürdüklerini paylaştı.
Dünya Sağlık Örgütü’nün sağlıklı ürünler kategorisinde yer alan çekirdeksiz kuru üzüm, kuru kayısı ve kuru incirin hem ihraç pazarlarında hem de Türkiye’de tüketiminin artması için çaba gösterdiklerini anlatan Işık, “Sağlıklı nesiller için sağlıklı kuru meyvelerimizin tüketiminin artması için var gücümüzle çalışıyoruz. Üreticilerimiz kaliteli ve gıda güvenliği sağlanmış kuru meyveleri üretirken bizler Fuarlar, URGE Projeleri ve TURQUALITY Projeleri, ticaret heyetleri ve alım heyetleriyle kuru meyvelerimizi pazarlıyoruz. 7’den 70’e her nesil kuru meyvelerimizi gönül rahatlığıyla tüketebilir” diye konuştu.
Soğuk hava ve dondan etkinelen üzüm ve kayısı üreticisi ve işletmelerin yaraları sarılmalı
Mart ve Nisan aylarındaki soğuk havalar ve don olayı sonrasında kayısı ve üzüm bölgelerinde önemli kayıplar oluştuğunu aktaran Başkan Işık, şöyle devam etti: “36 ilde yaşanan ve son yılların en büyük kayıplarına neden olan don olayı sonrasında Devletimizin şefkat elini kayısı ve üzüm üreticilerimize ve işletmelerimize uzatmasını ve desteğini arttırmasını bekliyoruz” dedi.
Kuru Üzümümüzü en çok İngilizler, kuru incir ve kuru kayısımızı Amerikalılar talep etti
Türkiye’den en çok çekirdeksiz kuru üzüm ithal eden ülke 117 milyon dolarlık tutarla İngiltere olurken, Hollanda 48, 5 milyon dolarlık taleple zirve ortağı oldu. Almanya 38, 4 milyon dolarlık Türk üzümü ithal ederek adını üçüncü sıraya yazdırırken, İtalya’ya 35 milyon dolarlık, Fransa’ya 25 milyon dolarlık çekirdeksiz kuru üzüm ihraç ettik.
Ege İhracatçı Birlikleri bünyesindeki 6 gıda birliğinin ABD pazarında Türk gıda ürünlerinin Pazar payını artırmak için 6 yıldır sürdürdükleri Turkish Tastes isimli TURQUALITY Projesi sonrasında kuru kayısı ve kuru incir ihracatında ABD lider konuma yükseldi. 2024/25 sezonunda 1 Ağustos 2024-3 Mayıs 2025 tarihleri arasında ABD’ye kuru kayısı ihracatı 56, 4 milyon dolara ulaştı.
Fransa 26 milyon dolarlık, Almanya 25 milyon dolarlık Türk kuru kayısısı ithal ederken, bu ülkeleri 14 milyon dolarla Avustralya ve 12, 5 milyon dolarla İngiltere izledi.
Amerika Birleşik Devletleri, Türk kuru incirine olan talebini yüzde 48’lik artışla 43 milyon dolardan 64 milyon dolara taşıdı ve zirvede yerini sağlamlaştırdı. Türkiye’nin kuru incir ihracatında geleneksel pazarlarından Fransa 35, 3 milyon dolarlık kuru incir ithalatıyla ikinci olurken, üçüncü basamakta 34 milyon dolarla Almanya yer aldı. Türkiye, İtalya’ya 13, 4 milyon dolarlık, Kanada’ya 12, 7 milyon dolarlık kuru incir ihraç etti.
Sizlere daha iyi hizmet sunabilmek adına sitemizde çerez konumlandırmaktayız. Kişisel verileriniz, KVKK ve GDPR
kapsamında toplanıp işlenir. Sitemizi kullanarak, çerezleri kullanmamızı kabul etmiş olacaksınız.
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.
Çekirdeksiz kuru üzüm, kayısı ve incir ihracatında yeni rekor
Çekirdeksiz kuru üzüm, kuru kayısı ve kuru incir ihracatında 1 milyar dolar aşıldı.
Türkiye’nin üretim ve ihracatında dünya lideri olduğu çekirdeksiz kuru üzüm, kuru kayısı ve kuru incirde 2024/25 sezonunun geride kalan diliminde ihracat yüzde 9’luk artışla 924 milyon dolardan 1 milyar 5 milyon dolara yükseldi.
Çekirdeksiz kuru üzüm ihracatı yüzde 10’luk artışla 360 milyon dolardan 396 milyon dolara ulaşırken, kuru incir ihracatı yüzde 28’lik artışla 228 milyon dolardan 292 milyon dolara ilerledi. Geçen sezonki ihracat tutarının yüzde 6 gerisinde kalan kuru kayısıdan elde edilen döviz tutarı 317 milyon dolar olarak kayıtlara geçti.
Miktar bazında ihracat yüzde 16 geriledi
Çekirdeksiz kuru üzüm, kuru kayısı ve kuru incir ihracatı döviz bazında yüzde 9 artarken, miktar bazında yüzde 16’lık düşüş yaşadı. Ege İhracatçı Birlikleri kayıtlarına göre 2023/24 sezonunda Türkiye, 269 bin tonluk kuru meyve ihraç etmişken, 2024/25 sezonunun aynı döneminde 226 bin tonluk kuru üzüm, kuru kayısı ve kuru incir ihraç etti.
Türkiye dünyanın kuru meyve ambarı
Türkiye’nin Dünya kuru meyve ambarı olduğunu dile getiren Ege İhracatçı Birlikleri Sürdürülebilirlik ve Organik Ürünler Koordinatörü ve Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Mehmet Ali Işık, Türk üreticilerinin bin bir emekle ürettikleri kuru meyveleri Türk ihracatçılarının dünyanın dört bir tarafına ihraç ederek katma değere dönüştürdüklerini paylaştı.
Dünya Sağlık Örgütü’nün sağlıklı ürünler kategorisinde yer alan çekirdeksiz kuru üzüm, kuru kayısı ve kuru incirin hem ihraç pazarlarında hem de Türkiye’de tüketiminin artması için çaba gösterdiklerini anlatan Işık, “Sağlıklı nesiller için sağlıklı kuru meyvelerimizin tüketiminin artması için var gücümüzle çalışıyoruz. Üreticilerimiz kaliteli ve gıda güvenliği sağlanmış kuru meyveleri üretirken bizler Fuarlar, URGE Projeleri ve TURQUALITY Projeleri, ticaret heyetleri ve alım heyetleriyle kuru meyvelerimizi pazarlıyoruz. 7’den 70’e her nesil kuru meyvelerimizi gönül rahatlığıyla tüketebilir” diye konuştu.
Soğuk hava ve dondan etkinelen üzüm ve kayısı üreticisi ve işletmelerin yaraları sarılmalı
Mart ve Nisan aylarındaki soğuk havalar ve don olayı sonrasında kayısı ve üzüm bölgelerinde önemli kayıplar oluştuğunu aktaran Başkan Işık, şöyle devam etti: “36 ilde yaşanan ve son yılların en büyük kayıplarına neden olan don olayı sonrasında Devletimizin şefkat elini kayısı ve üzüm üreticilerimize ve işletmelerimize uzatmasını ve desteğini arttırmasını bekliyoruz” dedi.
Kuru Üzümümüzü en çok İngilizler, kuru incir ve kuru kayısımızı Amerikalılar talep etti
Türkiye’den en çok çekirdeksiz kuru üzüm ithal eden ülke 117 milyon dolarlık tutarla İngiltere olurken, Hollanda 48, 5 milyon dolarlık taleple zirve ortağı oldu. Almanya 38, 4 milyon dolarlık Türk üzümü ithal ederek adını üçüncü sıraya yazdırırken, İtalya’ya 35 milyon dolarlık, Fransa’ya 25 milyon dolarlık çekirdeksiz kuru üzüm ihraç ettik.
Ege İhracatçı Birlikleri bünyesindeki 6 gıda birliğinin ABD pazarında Türk gıda ürünlerinin Pazar payını artırmak için 6 yıldır sürdürdükleri Turkish Tastes isimli TURQUALITY Projesi sonrasında kuru kayısı ve kuru incir ihracatında ABD lider konuma yükseldi. 2024/25 sezonunda 1 Ağustos 2024-3 Mayıs 2025 tarihleri arasında ABD’ye kuru kayısı ihracatı 56, 4 milyon dolara ulaştı.
Fransa 26 milyon dolarlık, Almanya 25 milyon dolarlık Türk kuru kayısısı ithal ederken, bu ülkeleri 14 milyon dolarla Avustralya ve 12, 5 milyon dolarla İngiltere izledi.
Amerika Birleşik Devletleri, Türk kuru incirine olan talebini yüzde 48’lik artışla 43 milyon dolardan 64 milyon dolara taşıdı ve zirvede yerini sağlamlaştırdı. Türkiye’nin kuru incir ihracatında geleneksel pazarlarından Fransa 35, 3 milyon dolarlık kuru incir ithalatıyla ikinci olurken, üçüncü basamakta 34 milyon dolarla Almanya yer aldı. Türkiye, İtalya’ya 13, 4 milyon dolarlık, Kanada’ya 12, 7 milyon dolarlık kuru incir ihraç etti.
Haftanın popüler haberleri
ManpowerGroup, 2025 yılı iş gücü trendlerini açıkladı
ManpowerGroup'un “2025 Global İş Gücü Trendleri” raporuna göre milyonlarca yeni iş ortaya çıkarken bu işleri yapacak kişilerden beklenen beceriler de hızla değişiyor.
Philips Lumea IPL konforlu kişisel bakım ürünleriyle vizyonda
Lumea IPL, zahmetsiz ve uzun süreli tüy görünümünü azaltmaya yardımcı olan teknolojisiyle kullanıcılarına konforlu kişisel bakım deneyimi sunmaya devam ediyor.
Brandverse Awards 2025 finalistleri belli oldu
Brandverse Awards’ta ön değerlendirme süreci tamamlandı ve bu yılın kısa listesi belli oldu.
İzmir Yapay Zeka Zirvesinden mesaj: Hızlı hareket etmeliyiz
EGİAD ve ESİAD iş birliğiyle, “Dönüştüren Güç” teması altında düzenlenen Yapay Zeka Zirvesi, İzQ İnovasyon Merkezi’nde başladı.
HOMETEX 20 Mayıs 2025'te İstanbul Fuar Merkezi’nde başlayacak
Dünya ev tekstili sektörü İstanbul Hometex fuarında buluşacak.
Türkiye'deki startup yatırımları 70,2 milyon dolara ulaştı
Türkiye'deki startup yatırımları, 1.çeyrekte 70,2 milyon ABD doları seviyesine ulaştı.
Cumhurbaşkanı Erdoğan, Zelenskiy ile bir araya geldi
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Ukrayna Devlet Başkanı Volodimir Zelenskiy ile bir araya geldi.
İsrail'in Filistin'e mezaliminde 74 Filistinli hayatını kaybetti
İsrail'in Gazze'ye geceden bu yana düzenlediği saldırılarda 74 Filistinli hayatını kaybetti.
Dünyanın gözü Türkiye'deki Rusya ve Ukrayna görüşmelerinde
Rus heyeti 2022'deki İstanbul müzakerelerini temel almak isterken Ukrayna heyeti ise toprak bütünlüğü ve güvenlik garantilerini masaya taşıyacak.
Yavuz Yeter, Golden Global Yatırım Bankasının aktiflerini açıkladı
Golden Global Yatırım Bankası 2025 Yılının İlk Çeyreğinde 17,2 Milyar TL Aktif Büyüklüğe Ulaştı.
AgriGO.AI ile Çiftçiler yapay zeka ile üretim yapacak
Tabit’in kurucularının geliştirdiği yeni nesil tarım asistanı AgriGO.AI, çiftçilere WhatsApp üzerinden yapay zekâ destekli bilgi desteği sunmaya başladı.
Pfizer'den Seda Tamur Oğralı, En Mutlu İşyeri seçildiklerini duyurdu
Happy Place to Work tarafından gerçekleştirilen “Türkiye'nin En Mutlu İş Yerleri” araştırmasında Pfizer Türkiye “Türkiye'nin En Mutlu İş Yeri” oldu.
Bpas, otomatik pencere sistemleriyle inovatif başarıya imza attı
Bpas Mekatronik’in geliştirdiği yenilikçi otomatik pencere açkı sistemleriyle birçok yapıda güvenlik, konfor ve enerji verimliliğini en üst düzeye taşıyor.
Opaş, güvenlik açıkları için yeni bir ürün geliştirdi
Opaş Tamir-Bakım ve Emniyet Şalterleri, Endüstriyel tesislerde ve tehlikeli makine bakımlarında çalışanlara yönelik yeni bir ürün geliştirdi.
Şarj istasyonlarındaki park sorununu çözecek düzenleme yolda
Halka açık otoparklarda bulunan şarj noktaları çoğu zaman elektrikli olmayan araçlar tarafından park amacıyla işgal ediliyor. Bu da mağduriyete yol açıyor.
TÜİK duyurdu: Hizmet üretim endeksi Mart'ta yıllık yüzde 0,4 arttı
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), mart ayına ilişkin hizmet üretim endeksi verilerini açıkladı.
Ziraat Türkiye Kupası'nda şampiyon Galatasaray
Galatasaray, Ziraat Türkiye Kupası finalinde Trabzonspor'u 3-0 yenerek şampiyon oldu.
Rus heyeti Türkiye'de
İstanbul müzakerelerine katılacak Rus heyetinin Türkiye’ye ulaştı. Müzakerelere yerli ve yabancı basın mensupları yoğun ilgi gösteriyor.
EY-Parthenon yeni yapılanmasını duyurdu
EY'ın strateji ve kurumsal finansman hizmetleri, EY-Parthenon markasıyla tek çatı altında sunulacak.
Çekirdeksiz kuru üzüm, kayısı ve incir ihracatında yeni rekor
Çekirdeksiz kuru üzüm, kuru kayısı ve kuru incir ihracatında 1 milyar dolar aşıldı.
Akdenizli mobilyacılar ABD pazarında güçlü büyüme hedefliyor
Türkiye mobilya, kâğıt ve orman ürünleri ihracatı nisan ayında yüzde 6,7 artış gösterirken, Akdeniz'den yapılan ihracat ise yüzde 26 arttı.
Europower ile Sineng Electric iş görüşmelerine başladı
Europower, Sineng Electric ile iş görüşmelerine başladığını duyurdu.
Türkiye Hazır Beton Birliği deprem için beton uygulamalarını masaya yatırdı
Türkiye Hazır Beton Birliği (THBB): Depreme dirençli yapı üretiminde ön şart doğru beton uygulamalarıdır.
İzocam Yelken Takımı performansıyla dikkat çekiyor
Sürdürülebilir yarınlara yelken açan İzocam Yelken Takımı, Schüco-BAYK 2025 Kış Trofesi’nde gösterdiği istikrarlı performansla dikkat çekiyor.
Aykan Üstün'e Securitas Technology Türkiye’de GMY görevi
Aykan Üstün, Securitas Technology Türkiye’nin Finans Genel Müdür Yardımcısı olarak atandı.
Bimser, AI destekli yeni Synergy Low-Code Platform’unu duyurdu
Bimser CEO’su Murat Atıcı, Synergy Low-Code Platform’un, yazılım geliştirmede yepyeni bir dönemin kapısını açan güçlü bir inovasyon hamlesi olduğunu açıkladı.
PO’dan UTTS’ye özel yapay zekâ destekli sohbet botu
Petrol Ofisi, kullanıcıların UTTS ile ilgili sorularına en hızlı ve en kapsamlı yanıtları sunmak için yapay zekâ destekli “UTTS için Sor” sohbet botunu devreye aldı.
Anadolu Isuzu’ya “İş Güvenliğinin Yıldızları” ödülü
Anadolu Isuzu, “MESS İş Güvenliğinin Yıldızları” programı kapsamında ödüle layık görüldü.
SosyalUp Etki Odaklı Sohbetler devam ediyor
SosyalUp Etki Odaklı Sohbetler ile sivil toplumun nabzını tutuyor.
İznik'te Papa heyecanı
Papa'nın gelmesinin beklendiği İznik'te turizmcileri heyecan sardı.
Bakanlık uyardı: Tatil rezervasyonu yaparken dikkat
Ticaret Bakanlığı, tatil rezervasyonlarında tüketicilerin mağdur olmaması için kritik uyarılarda bulundu.
Dijital eğlence sektörünün lideri geçen yıl oyun kategorisi oldu
e-Ticarette "dijital eğlence" sektörünün lideri geçen yıl oyun kategorisi oldu.
Tarım Kredi Kooperatiflerinin yeni hedef kitlesi: Gençler
Tarım Kredi Kooperatif marketleri "genç yaş grubu"na odaklandı.
"Insurtech ekosistemindeki girişimci sayımızı artırmalıyız"
Sadullah Uzun, insurtech sektöründe küresel ölçekte 36 tane unicorn bulunduğunu kaydetti.
Kuşadası'na 3 kruvaziyerle 8 bin 560 turist geldi
Kruvaziyer turizminin önemli noktalarından Aydın'ın Kuşadası ilçesi, 3 kruvaziyerle gelen 8 bin 560 turisti ağırladı.
Bakan Işıkhan, asgari ücreti konuşmak için "çok erken" dedi
Bakanı Vedat Işıkhan, asgari ücretlilerin ara zam talebine ilişkin, "Asgari ücretle ilgili bir ara zammı konuşmak için çok erken." dedi.
Oya Türkmen, “Mutlu çalışan, mutlu misafir” vizyonunu anlattı
Protel ve HRMIM oteller için stratejik İK çözümleri sunuyor.
Serra Karaarslan, AstraZeneca Pazarlama Müdürü oldu
Serra Karaarslan, Pazarlama Müdürü olarak AstraZeneca Türkiye’ye katıldı.
Çiğdem Penn, Araştırma Zirvesinde Meslekte 25. Yıl Plaketi aldı
Araştırma Zirvesinde XSIGHTS Kurucusu Çiğdem Penn “Meslekte 25. Yıl Plaketi”ni almaya hak kazandı.
Upcycle İstanbul Art Design Festivali 15 Mayıs'ta başlıyor
Upcycle İstanbul Art Design Festival, 15 Mayıs Dünya İklim Günü Gerçekleşecek Açılışını Sanat, Dayanışma ve Kısa Film ile kutluyor!