Türkiye'de e-ticaret hacmi 3 trilyon 162 milyon lira oldu
Türkiye'de e-ticaret hacmi 3 trilyon 162 milyon lira oldu
Ticaret Bakanı Ömer Bolat: Türkiye'de e-ticaret hacmi 3 trilyon 162 milyon lira oldu.
Haber Giriş Tarihi: 06.05.2025 12:04
Haber Güncellenme Tarihi: 06.05.2025 13:23
Kaynak:
AA
Ticaret Bakanı Bolat, "2024 itibarıyla Türkiye'de e-ticaret hacmi bir önceki yıla göre yüzde 61,7 oranında artarak 3 trilyon 162 milyon lira oldu." açıklamasında bulundu.
Bolat, Ticaret Bakanlığı Konferans Salonu'nda gerçekleşen Türkiye'de e-Ticaretin Görünümü Raporu Tanıtım Toplantısı'nda yaptığı konuşmada, e-ticaret alanında yaşanan hızlı büyüme ve dönüşüme uyum sağlamak üzere gerekli yasal düzenlemelerin yıllar içerisinde yapıldığını anlattı.
Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi'nin güçlü ve sürdürülebilir bir e-ticaret ekosistemi için devreye alındığını aktaran Bolat, sektöre yönelik tüm istatistiklerin temelinde bu sistemin yer aldığını bildirdi.
Bolat, e-ihracatın artırılmasını teşvik ettiklerini, e-ihracatın toplam ihracat içerisindeki payının yüzde 2,9'a yükseldiği ve yıllık 8 milyar dolar seviyelerine ulaştığını söyledi.
e-İhracatın payının 2030 yılına kadar yüzde 10'a ulaşması beklentisinde olduklarını belirten Bolat, şu ifadelerini kullandı:
"2024 itibarıyla Türkiye'de e-ticaret hacmi bir önceki yıla göre yüzde 61,7 artarak 3 trilyon 162 milyon lira oldu. Perakende e-ticaret de 2023 yılına göre yüzde 63,7 artışla 1 trilyon 619 milyar liraya yükseldi. e-Ticaret hacmi dolar bazında yüzde 15 artışla 90 milyara yükseldi. Perakende e-ticaretin hacmi de dolar bazında 17 milyar civarında."
Bolat, Türkiye'de e-ticaret hacminin 2019 yılında 24 milyar dolar olduğunu hatırlatarak, sektörün dinamik olması ve Kovid-19 salgınının pozitif etkisi dolayısıyla 2024 yılına kadar dolar bazında 3,7 katlık artış yaşandığını anlattı.
Dünyanın büyük yatırım fonlarının Türkiye'deki e-ticaret şirketlerine yatırım yaptığına işaret eden Bolat, "Türkiye'de genel e-ticaret işlem sayısı geçen sene 5 milyar 910 milyon, perakende e-ticaret işlem sayısı da 1 milyar 850 milyon adet olmuştur. 2024 yılı itibarıyla e-ticaretin Gayri Safi Yurt İçi Hasıla (GSYH) içindeki payı yüzde 6,5 oldu. Demek ki e-ticaret GSYH'ye de doğrudan katkı yapan önemli bir sektör haline gelmiş bulunuyor. e-Ticaretin genel ticarete oranı da yüzde 19,1 ile beşte biri civarında." diye konuştu.
Bolat, e-ticaret yapan işletme sayısının 2022 yılında yaklaşık 549 bin olduğunu ve geçen yıl 600 binin üzerine çıktığını söyledi.
Bu firmaların yüzde 78,6'sının şahıs işletmesi, yüzde 17,8'inin limitet, yüzde 3,6'sının da anonim şirket olduğunu bildiren Bolat, bu dağılımın, e-ticaretin ne kadar erişilebilir bir model olduğunu gözler önüne serdiğini belirtti.
Bolat, kapsayıcılık, bölgesel kalkınma ve istihdam açısından da e-ticaretin önemli faydaları olduğuna işaret ederek, şu değerlendirmelerde bulundu:
"Türkiye'de e-ticaret yapan esnaf işletmelerinin yüzde 27'si kadınlardan, yüzde 73'ü erkeklerden oluşuyor. Kadın işletme sahiplerinin çoğunluğu 30-34 yaş, erkek işletme sahipleri de ortalama 35-39 yaş grubunda. Bu veri, e-ticaretin ve dijitalleşmenin genç nesiller arasında çok hızlı ve çabuk benimsendiğini ortaya koymaktadır."
e-Ticarette zirve yemek sektörünün
Geçen yıl e-ticarette öne çıkan sektörlere ilişkin de bilgi veren Bolat, "Geçen yıl en yüksek oran yüzde 21,6 ile yemek sektörüne ait. Bu sektörü yüzde 15,6 ile giyim, ayakkabı ve aksesuar, yüzde 12,2 ile elektronik takip etti. Dördüncü sırada ev, bahçe, mobilya, dekorasyon ürünleri, beşinci sırada da medikal, kozmetik ve kişisel bakım ürünleri geldi. e-Ticaret, gıda ve süpermarket sektörünün de yüzde 5'ine ulaşmış durumda. Bu çeşitlilik rekabeti artırmakta, tüketiciye de daha fazla tercih imkanı sunmaktadır." dedi.
Bolat, hacme göre 301 milyar 340 milyon liralık alışverişle giyim, ayakkabı ve aksesuarın birinci sırada yer aldığına dikkati çekerek, ayakkabı ve aksesuar sektöründeki harcamaların yüzde 80'inin kadın tüketiciler tarafından yapıldığını söyledi.
Bu alanı 209 milyar lirayla hava yolu sektörünün izlediğini bildiren Bolat, "Üçüncü sırada da 180 milyar lirayla seyahat, taşımacılık ve depolama sektörleri yer alıyor. Dördüncü sırada elektronik, beyaz eşya, küçük ev aletleri, yemek, süpermarket sektörleri gelmektedir." ifadesini kullandı.
Bolat, e-ticarete uyum endeksine göre İstanbul, Kayseri ve İzmir'in ilk üç sırada yer aldığını, tüm şehirlerin dijitalleşmeyi benimseyerek e-ticarete katıldığını aktardı.
Kocaeli'nin de ağır sanayi şehri olmasına rağmen e-ticarette güçlü ve etkili olduğuna dikkati çeken Bolat, şunları kaydetti:
"Raporda yer alan verilere göre, tüketiciden tüketiciye satışlarda yaklaşık 10 milyar liralık 17 milyon 500 bin adet işlem yapılmış. Bu satışlar, çevresel sürdürülebilirlik, atık azaltımı, karbon salımının düşürülmesi ve kaynak verimliliği açısından kritik önem taşımaktadır. Bu hacmin en büyük bölümünü giyim, ayakkabı ve aksesuar ürünleri sektörü oluşturuyor. Bunu elektronik ürünler sektörü takip ediyor. Sürdürülebilirlik açısından da önemli bir pazar yeri imkanı sunuyor. Biz de Bakanlık olarak sektörün düzenli, şeffaf ve adil rekabetin sağlandığı kurallara tabi yasal zeminde ilerlemesi için düzenleme ve denetleme görevimizi yerine getiriyoruz. Bundan sonra da gençlerimize, kadın girişimcilere daha çok alan açmaya gayret edeceğiz. e-İhracatı da teşvik ederek, pazarı hem üretim hem de satış olarak daha da genişletmeye, ülkemizi döviz kazandırmaya devam edeceğiz."
Sizlere daha iyi hizmet sunabilmek adına sitemizde çerez konumlandırmaktayız. Kişisel verileriniz, KVKK ve GDPR
kapsamında toplanıp işlenir. Sitemizi kullanarak, çerezleri kullanmamızı kabul etmiş olacaksınız.
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.
Türkiye'de e-ticaret hacmi 3 trilyon 162 milyon lira oldu
Ticaret Bakanı Ömer Bolat: Türkiye'de e-ticaret hacmi 3 trilyon 162 milyon lira oldu.
Ticaret Bakanı Bolat, "2024 itibarıyla Türkiye'de e-ticaret hacmi bir önceki yıla göre yüzde 61,7 oranında artarak 3 trilyon 162 milyon lira oldu." açıklamasında bulundu.
Bolat, Ticaret Bakanlığı Konferans Salonu'nda gerçekleşen Türkiye'de e-Ticaretin Görünümü Raporu Tanıtım Toplantısı'nda yaptığı konuşmada, e-ticaret alanında yaşanan hızlı büyüme ve dönüşüme uyum sağlamak üzere gerekli yasal düzenlemelerin yıllar içerisinde yapıldığını anlattı.
Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi'nin güçlü ve sürdürülebilir bir e-ticaret ekosistemi için devreye alındığını aktaran Bolat, sektöre yönelik tüm istatistiklerin temelinde bu sistemin yer aldığını bildirdi.
Bolat, e-ihracatın artırılmasını teşvik ettiklerini, e-ihracatın toplam ihracat içerisindeki payının yüzde 2,9'a yükseldiği ve yıllık 8 milyar dolar seviyelerine ulaştığını söyledi.
e-İhracatın payının 2030 yılına kadar yüzde 10'a ulaşması beklentisinde olduklarını belirten Bolat, şu ifadelerini kullandı:
"2024 itibarıyla Türkiye'de e-ticaret hacmi bir önceki yıla göre yüzde 61,7 artarak 3 trilyon 162 milyon lira oldu. Perakende e-ticaret de 2023 yılına göre yüzde 63,7 artışla 1 trilyon 619 milyar liraya yükseldi. e-Ticaret hacmi dolar bazında yüzde 15 artışla 90 milyara yükseldi. Perakende e-ticaretin hacmi de dolar bazında 17 milyar civarında."
Bolat, Türkiye'de e-ticaret hacminin 2019 yılında 24 milyar dolar olduğunu hatırlatarak, sektörün dinamik olması ve Kovid-19 salgınının pozitif etkisi dolayısıyla 2024 yılına kadar dolar bazında 3,7 katlık artış yaşandığını anlattı.
Dünyanın büyük yatırım fonlarının Türkiye'deki e-ticaret şirketlerine yatırım yaptığına işaret eden Bolat, "Türkiye'de genel e-ticaret işlem sayısı geçen sene 5 milyar 910 milyon, perakende e-ticaret işlem sayısı da 1 milyar 850 milyon adet olmuştur. 2024 yılı itibarıyla e-ticaretin Gayri Safi Yurt İçi Hasıla (GSYH) içindeki payı yüzde 6,5 oldu. Demek ki e-ticaret GSYH'ye de doğrudan katkı yapan önemli bir sektör haline gelmiş bulunuyor. e-Ticaretin genel ticarete oranı da yüzde 19,1 ile beşte biri civarında." diye konuştu.
Bolat, e-ticaret yapan işletme sayısının 2022 yılında yaklaşık 549 bin olduğunu ve geçen yıl 600 binin üzerine çıktığını söyledi.
Bu firmaların yüzde 78,6'sının şahıs işletmesi, yüzde 17,8'inin limitet, yüzde 3,6'sının da anonim şirket olduğunu bildiren Bolat, bu dağılımın, e-ticaretin ne kadar erişilebilir bir model olduğunu gözler önüne serdiğini belirtti.
Bolat, kapsayıcılık, bölgesel kalkınma ve istihdam açısından da e-ticaretin önemli faydaları olduğuna işaret ederek, şu değerlendirmelerde bulundu:
"Türkiye'de e-ticaret yapan esnaf işletmelerinin yüzde 27'si kadınlardan, yüzde 73'ü erkeklerden oluşuyor. Kadın işletme sahiplerinin çoğunluğu 30-34 yaş, erkek işletme sahipleri de ortalama 35-39 yaş grubunda. Bu veri, e-ticaretin ve dijitalleşmenin genç nesiller arasında çok hızlı ve çabuk benimsendiğini ortaya koymaktadır."
e-Ticarette zirve yemek sektörünün
Geçen yıl e-ticarette öne çıkan sektörlere ilişkin de bilgi veren Bolat, "Geçen yıl en yüksek oran yüzde 21,6 ile yemek sektörüne ait. Bu sektörü yüzde 15,6 ile giyim, ayakkabı ve aksesuar, yüzde 12,2 ile elektronik takip etti. Dördüncü sırada ev, bahçe, mobilya, dekorasyon ürünleri, beşinci sırada da medikal, kozmetik ve kişisel bakım ürünleri geldi. e-Ticaret, gıda ve süpermarket sektörünün de yüzde 5'ine ulaşmış durumda. Bu çeşitlilik rekabeti artırmakta, tüketiciye de daha fazla tercih imkanı sunmaktadır." dedi.
Bolat, hacme göre 301 milyar 340 milyon liralık alışverişle giyim, ayakkabı ve aksesuarın birinci sırada yer aldığına dikkati çekerek, ayakkabı ve aksesuar sektöründeki harcamaların yüzde 80'inin kadın tüketiciler tarafından yapıldığını söyledi.
Bu alanı 209 milyar lirayla hava yolu sektörünün izlediğini bildiren Bolat, "Üçüncü sırada da 180 milyar lirayla seyahat, taşımacılık ve depolama sektörleri yer alıyor. Dördüncü sırada elektronik, beyaz eşya, küçük ev aletleri, yemek, süpermarket sektörleri gelmektedir." ifadesini kullandı.
Bolat, e-ticarete uyum endeksine göre İstanbul, Kayseri ve İzmir'in ilk üç sırada yer aldığını, tüm şehirlerin dijitalleşmeyi benimseyerek e-ticarete katıldığını aktardı.
Kocaeli'nin de ağır sanayi şehri olmasına rağmen e-ticarette güçlü ve etkili olduğuna dikkati çeken Bolat, şunları kaydetti:
"Raporda yer alan verilere göre, tüketiciden tüketiciye satışlarda yaklaşık 10 milyar liralık 17 milyon 500 bin adet işlem yapılmış. Bu satışlar, çevresel sürdürülebilirlik, atık azaltımı, karbon salımının düşürülmesi ve kaynak verimliliği açısından kritik önem taşımaktadır. Bu hacmin en büyük bölümünü giyim, ayakkabı ve aksesuar ürünleri sektörü oluşturuyor. Bunu elektronik ürünler sektörü takip ediyor. Sürdürülebilirlik açısından da önemli bir pazar yeri imkanı sunuyor. Biz de Bakanlık olarak sektörün düzenli, şeffaf ve adil rekabetin sağlandığı kurallara tabi yasal zeminde ilerlemesi için düzenleme ve denetleme görevimizi yerine getiriyoruz. Bundan sonra da gençlerimize, kadın girişimcilere daha çok alan açmaya gayret edeceğiz. e-İhracatı da teşvik ederek, pazarı hem üretim hem de satış olarak daha da genişletmeye, ülkemizi döviz kazandırmaya devam edeceğiz."
Kaynak: AA
Haftanın popüler haberleri
TSPB’de Yatırımcı Buluşmaları 27 Mayıs 2025'te
“TSPB’de Yatırımcı Buluşmaları” etkinliğinin otuz dördüncüsü 27 Mayıs 2025 Salı günü 14.00-16.00 saatleri arasında TSPB Konferans Salonu’nda gerçekleştirilecek.
KOSGEB desteğinde ikinci başvuru dönemi başladı
KOSGEB Kapasite Geliştirme Destek Programı'nda ikinci başvuru dönemi başladı. Başvurular 30 Haziran'a kadar yapılabilecek.
Küresel iklim eylem programı AdNet Zero'nun Türkiye lansmanı yapıldı
REPİD İstanbul’da düzenlenen lansmanla reklam ve pazarlama iletişimi sektörü, küresel iklim eylem programı Ad Net Zero Türkiye’yi duyurdu.
TEI'ye Verimlilikte 4 ödül
Verimlilik Proje Ödülleri kapsamında TEI, dört farklı projesiyle ödüle layık görüldü.
Otokar COBRA II zırhlı araçları Romanya'da üretilecek
Otokar, Romanya’nın önde gelen savunma sanayii şirketlerinden Automecanica S.A. ile bir Ortak Girişim Anlaşması imzaladı.
Friedrich Merz kimdir?
Almanya Şansölyesi seçilen Friedrich Merz kimdir? sorusu dünyada en çok sorgulanan konu oldu.
Friedrich Merz, Almanya'nın yeni Şansölyesi oldu
Almanya'da Hristiyan Demokrat Birlik (CDU) Partisinin Genel Başbakanı Friedrich Merz, Federal Meclis'te ikinci tur oylamada başbakan seçildi.
Bakan Şimşek: Dezenflasyon süreci devam ediyor
Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, enflasyon sürecine dair veriler paylaştı.
Agrotech, tarımda yapay zeka destekleri sunuyor
AgroTech AI, tarım sektörünün dijitalleşmesine katkı sunmayı amaçlayan stratejik bir adım olarak hayata geçirildi.
Kron Teknoloji Yönetim Kurulu belirlendi
Kron Teknoloji Yönetim Kurulu Başkanlığına Lütfi Yenel, Başkan Yardımcılığına Ayşe Yenel seçildi.
Orhun Kartal, Hun Yenilenebilir Enerji YK Başkanı seçildi
Hun Yenilenebilir Enerji Üretim A.Ş., Yönetim Kurulu görev dağılımını KAP aracılığıyla duyurdu.
Torunlar GYO'nun olağan genel kurulu 29 Mayıs 2025'te
Torunlar GYO, olağan genel kurul toplantısını 29 Mayıs 2025 tarihinde yapacağını duyurdu.
Rekabet Kurulundan Çimentaş'a 37 milyon liralık ceza
Çimentaş, Rekabet Kurulunun kararını duyurdu.
e-Ticarette zirve yemek sektörünün
Geçen yıl en yüksek oran yüzde 21,6 ile yemek sektörüne ait. Bu sektörü yüzde 15,6 ile giyim, ayakkabı ve aksesuar, yüzde 12,2 ile elektronik takip etti.
Skype 14 yıl sonra kullanımdan kalktı
Microsoft’a ait Skype kullanımdan kalktı.
Hava kargonun yüzde 84'ü İstanbul'dan naklediliyor
Türkiye'deki havalimanlarından icra edilen seferlerle taşınan kargo, posta ve yükünün yüzde 84'ü İstanbul'daki havalimanlarından geçti.
Ulaş Civil, Concentrix Türkiye Genel Müdürü olarak atandı
Ulaş Civil, 8 Nisan 2025 itibarıyla Concentrix Türkiye Genel Müdürü olarak atandı.
Little Caesars Türkiye operasyon direktörlüğüne Aziz Babacan atandı
Çelebi Holding’e bağlı Çelebi Gıda AŞ’nin operasyonunu yürüttüğü Little Caesars Türkiye operasyon direktörlüğüne Aziz Babacan atandı.
Gayrimenkul sektöründe yeni trend: Arsa ve tarla yatırımları
Varlık Gayrimenkul Kurucusu Erhan Yılan, Gayrimenkul sektöründe yeni trend: Arsa ve tarla yatırımları yükselişte olduğunu belirtti.
Sağlık turizminde kayıt dışılık 1,6 milyar dolara ulaştı
Dr. Eren Ünal, Sağlık turizmindeki kayıt dışılığın sektörün sürdürülebilirliği ve ülke ekonomisi açısından ciddi sorunlara yol açtığını belirtti.
Masdaf ve RES Enerji’den stratejik iş birliği
Masdaf, RES Enerji ile stratejik bir iş birliğine imza attı.
Trend Micro’dan karlılığı artıran güvenlik hizmetleri
Trend Micro, Yüksek Karlılık Sunan Proaktif Güvenlik Hizmetleri sunuyor.
Çilek, yalın üretim projesiyle Verimlilik Ödülü kazandı
Çilek Mobilya, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nın Verimlilik Proje Ödülleri’nde süreç iyileştirme kategorisinde üçüncülük ödülüne layık görüldü.
Shake Shack Antalya Havalimanı’nda
Burger tutkunlarının hamburgerci Shake Shack, Türkiye’deki yeni şubesini 17 Nisan’da Antalya Havalimanı Dış Hatlar Giden Yolcu Terminali’nde açtı.
EGİAD: Yapay zekâyı benimsemek rekabet avantajı sağlar
EGİAD, düzenlediği seminerle yapay zekânın iş dünyasındaki etkilerini, fırsatlarını ve risklerini akademik ve pratik örneklerle ele aldı.
Bakan Bolat'tan enflasyona dair iyimser mesajlar
Ticaret Bakanı Ömer Bolat, enflasyonla mücadelede başarılı bir dengeleme sürecinin devam ettiğini belirtti.
Cumhurbaşkanı Erdoğan, ABD Başkanı Trump ile telefonda görüştü
Görüşmede Türkiye ile ABD ikili ilişkileri, bölgesel ve küresel konular ele alındı.
Şiddet, magandalık, cinayet, yaralama... Daha ne bekliyorsunuz?
Hakan Kavurmacı, Özgür Özel'e saldırı sonrası sadece parti liderlerinin, bürokratların değil, sıradan vatandaşların da korunma haklarının anayasal hakları olduğunu yazdı...
İhracatçıya yeni strateji uyarısı: Kurda istikrar, kârda belirsizlik
Jak Eskinazi: EİB olarak bu desteğin yıl sonuna kadar uzatılmasının, ihracatçının planlama yapabilmesi ve kur kayıplarını sınırlandırabilmesi açısından önemli olduğuna inanıyoruz.
İsviçre'de enflasyon nisanda yüzde 0’a indi
İsviçre'de yıllık enflasyon nisanda beklenenden daha fazla yavaşlayarak yüzde 0’a geriledi ve haziranda faiz indirimi daha yapılmasını destekledi.
Ticaret Bakanlığı sıkı denetimlere devam ediyor
Ticaret Bakanlığı yılın 4 ayında yapılan denetimlerde 1 milyar lirayı aşan ceza uyguladı.
Dünya Katılım Bankası Trabzon şubesi faaliyete başladı
Dünya Katılım Bankası, Trabzon şubesinin faaliyete başladığını duyurdu.
Gimat YK Başkanlığına Recai Kesimal seçildi
Gimat, yeni yönetim kurulu üyelerini duyurdu.
Euro Yatırım Holding'te yeni yönetim belirlendi
Euro Yatırım Holding, yeni yapılanmasını KAP'a duyurdu.
Bakan Şimşek'ten enflasyon yıl sonunda yüzde 19-29 olabilir tahmini
Hazine ve Maliye Bakanı Şimşek: Bu sene enflasyonun, yüzde 19-29 aralığında kalması ihtimalini oldukça yüksek görüyoruz.
Otomotiv en yüksek Nisan ayı ihracatına imza attı
Otomotivin nisan ihracatı yüzde 15 artışla 3,1 milyar dolar oldu.
Rusal'dan alüminyum hurdasını geri dönüşüme kazandırma hamlesi
RUSAL, yüzde 50'den fazla hurda kullanarak alüminyum kutu imalatına yönelik levhalar üretti.
İklimlendirme sektörünün en büyük firmaları ödüllendirildi
İklimlendirme Sektörünün 2024 Yılı İhracat Liderleri Ödüllerini aldı.
ESBAŞ firmaları kaynak kullanımında iş birliği yapacak
Ege Serbest Bölgesindeki firmalar kaynak kullanımında iş birliği yapacak.
WWF Türkiye Başkanlığına Füsun Gençsü seçildi
50 yıllık doğa mücadelesinde yeni lider: WWF-Türkiye'nin Yönetim Kurulu Başkanlığı'na Füsun Gençsü getirildi.