Günlük 230 bine yakın aracın geçtiği FSM Köprüsü 37 yaşında.
Haber Giriş Tarihi: 03.07.2025 13:03
Haber Güncellenme Tarihi: 03.07.2025 13:14
Kaynak:
AA
Adını İstanbul'un fethini gerçekleştiren Osmanlı padişahı Fatih Sultan Mehmet'ten alan ve "Boğaz'ın ikinci gerdanlığı" olarak bilinen köprünün 3 Temmuz 1988'deki açılışının üzerinden 37 yıl geçti.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, FSM Köprüsü'nün hizmete alınmasının yıl dönümü dolayısıyla AA muhabirine yaptığı açıklamada, sürücülerin hızlı, konforlu ve güvenli ulaşımını sağlayan köprünün, Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nün açılışına kadar uzun yıllar uluslararası transit taşımacılığın ve ağır taşıt trafiğinin geçiş güzergahı olduğunu hatırlattı.
FSM Köprüsü'nde günlük ortalama 230 bine yakın araç geçişi gerçekleştiğini dile getiren Uraloğlu, açıldığı günden bu yana 2,2 milyar araç geçişi olduğunu bildirdi.
Uraloğlu, FSM Köprüsü ve 15 Temmuz Şehitler Köprüsü'nün zamanla ihtiyacı karşılamaması üzerine, sadece İstanbul Boğazı'nda Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve Avrasya Tüneli gibi alternatif geçiş güzergahlarını hizmete sunduklarını anlattı.
Hayata geçirdikleri projelerle mesafeleri kısaltırken, vatandaşların vakitten ve yakıttan tasarruf etmelerini sağladıklarını ve karbon salımını azaltarak çevre kirliliğinin önüne geçtiklerini ifade eden Bakan Uraloğlu, hızlı, güvenli ve konforlu ulaşım imkanı sağlayan projelerin bakım çalışmalarını ihtiyaçlar dahilinde 7 gün, 24 saat esaslı sürdürdüklerini sözlerine ekledi.
İlk köprüdeki yoğunluğun ardından FSM Köprüsü için harekete geçildi
Tarihi, siyasi, ticari ve kültürel değerini yüzyıllardır koruyan İstanbul, 15 milyon 702 bin kişiye ulaşan nüfusuyla Türkiye'nin yüzde 18,3'üne ev sahipliği yapıyor.
Dünyanın sayılı şehirleri arasında bulunan İstanbul, binlerce yıla dayanan tarihiyle de öne çıkıyor. Geçmişten bu yana birçok medeniyete ev sahipliği yapan kentin iki yakasını bir araya getirme fikri milattan önceye kadar uzanırken, 20. yüzyılın ikinci yarısından sonra hızlı bir kentleşme sürecine girilmesiyle köprü ihtiyacı da arttı.
Bu kapsamda yerleşim yerlerinin büyümesi, göç dalgaları ve trafiğin artmasıyla İstanbul Boğazı için hep bir hayal olan köprülerin yapılması için ilk adımlar atıldı ve 30 Ekim 1973'te Boğaziçi Köprüsü hizmete açıldı.
Asya ve Avrupa arasındaki ilk sabit bağlantı olma özelliğini taşıyan Boğaziçi Köprüsü'nün hizmete açılması sonrasında gerek Türkiye'nin ekonomik koşulları gerekse İstanbul çevresindeki hızlı gelişme ve nüfus artışına bağlı olarak günlük ortalama araç trafiği beklentilerin üzerinde hızla arttı.
Köprü ilk yılında günde ortalama 32 bin 520 araca hizmet verirken, bu sayı 14. hizmet yılında günlük ortalama 130 bin seviyelerine yükseldi. Köprüdeki bu yoğunluk hizmet kalitesini düşürürken, kentte ikinci bir köprünün varlığını zaruri hale getirdi. Böylece Fransa İmparatoru Napolyon Bonapart'ın "Dünya bir ülke olsaydı başkenti İstanbul olurdu" sözleriyle ifade ettiği megakentte ikinci bir köprü için 1985'te harekete geçildi.
İlk boğaz köprüsüyle ülke ekonomisi açısından uluslararası önemi olan kıtalararası karayolu bağlantısının sağlanması, köprü ve ona bağlı yollardaki trafik hacmini artırırken, Avrupa ve Anadolu otoyollarını daha yüksek kapasitedeki bir çevre yoluyla bağlamak amacıyla Fatih Sultan Mehmet Köprüsü ve 217 kilometrelik Kınalı-Sakarya Otoyolu inşa edildi.
Köprü 3 Temmuz 1988'de hizmete açıldı
Fatih Sultan Mehmet Köprüsünün temeli İstanbul adına çok anlamlı olan ve kentin fethedildiği günün yıl dönümüne denk gelen 29 Mayıs 1985'te atıldı. Yapım çalışmalarına 4 Aralık 1985'te başlanan köprünün ilk tabliyesi 17 Eylül 1987'de yerine yerleştirilirken, 4 Şubat 1988'de tabliyelerin montajı tamamlandı.
Yapımı için 1.100 iş günü öngörülen köprü, taahhüt edilenden 192 gün önce 29 Mayıs 1988'de tamamlandı ve 3 Temmuz 1988'de hizmete açıldı.
Halihazırda kentin iki yakasını birbirine bağlayan 4 farklı kara yolu (Fatih Sultan Mehmet Köprüsü, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Avrasya Tüneli ve 15 Temmuz Şehitler Köprüsü) arasında Fatih Sultan Mehmet Köprüsü, en çok kullanılan ulaşım projesi olarak öne çıkıyor.
Orta açıklığı 1.090 metre
15 Temmuz Şehitler Köprüsünden yaklaşık 5 kilometre kuzeyde, Boğazın Rumeli yakasında Hisarüstü ile Anadolu yakasındaki Kavacık mevkileri arasında yer alan Fatih Sultan Mehmet Köprüsünün orta açıklığı 1.090 metre olup kule temelleri Boğaz’ın iki yakasındaki yamaçlara yerleştirildi.
Köprünün düşey gabarisi uluslararası denizcilik standartlarına uygun şekilde 64 metre olarak belirlenirken, köprü kule temelleri ve ankraj blokları, Avrupa ve Anadolu Yakası'nda devoniyen sistemine ait kireç taşı ve yumrulu kireç taşı formasyonu üzerine inşa edildi.
Yapının iki ucunda, taşıyıcı ana kablolardan gelen çekme yüklerini kaya zemine aktaran planda ise 50x60 metre boyutunda ve 35 metre kadar derinlikte masif betonarme birer ankraj bloku yer alıyor. Ankraj bloklarının içinde kabloların tespit edildiği birer oda yer alıyor.
Toplam genişliği 39,4 metre, tabliye sayısı 62, denizden yüksekliği 64 metre, kule yüksekliği 107,1 metre olan köprünün kulelerinin ağırlığı 7 bin tonu buluyor.
Sizlere daha iyi hizmet sunabilmek adına sitemizde çerez konumlandırmaktayız. Kişisel verileriniz, KVKK ve GDPR
kapsamında toplanıp işlenir. Sitemizi kullanarak, çerezleri kullanmamızı kabul etmiş olacaksınız.
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.
FSM Köprüsü 37 yaşında
Günlük 230 bine yakın aracın geçtiği FSM Köprüsü 37 yaşında.
Adını İstanbul'un fethini gerçekleştiren Osmanlı padişahı Fatih Sultan Mehmet'ten alan ve "Boğaz'ın ikinci gerdanlığı" olarak bilinen köprünün 3 Temmuz 1988'deki açılışının üzerinden 37 yıl geçti.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, FSM Köprüsü'nün hizmete alınmasının yıl dönümü dolayısıyla AA muhabirine yaptığı açıklamada, sürücülerin hızlı, konforlu ve güvenli ulaşımını sağlayan köprünün, Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nün açılışına kadar uzun yıllar uluslararası transit taşımacılığın ve ağır taşıt trafiğinin geçiş güzergahı olduğunu hatırlattı.
FSM Köprüsü'nde günlük ortalama 230 bine yakın araç geçişi gerçekleştiğini dile getiren Uraloğlu, açıldığı günden bu yana 2,2 milyar araç geçişi olduğunu bildirdi.
Uraloğlu, FSM Köprüsü ve 15 Temmuz Şehitler Köprüsü'nün zamanla ihtiyacı karşılamaması üzerine, sadece İstanbul Boğazı'nda Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve Avrasya Tüneli gibi alternatif geçiş güzergahlarını hizmete sunduklarını anlattı.
Hayata geçirdikleri projelerle mesafeleri kısaltırken, vatandaşların vakitten ve yakıttan tasarruf etmelerini sağladıklarını ve karbon salımını azaltarak çevre kirliliğinin önüne geçtiklerini ifade eden Bakan Uraloğlu, hızlı, güvenli ve konforlu ulaşım imkanı sağlayan projelerin bakım çalışmalarını ihtiyaçlar dahilinde 7 gün, 24 saat esaslı sürdürdüklerini sözlerine ekledi.
İlk köprüdeki yoğunluğun ardından FSM Köprüsü için harekete geçildi
Tarihi, siyasi, ticari ve kültürel değerini yüzyıllardır koruyan İstanbul, 15 milyon 702 bin kişiye ulaşan nüfusuyla Türkiye'nin yüzde 18,3'üne ev sahipliği yapıyor.
Dünyanın sayılı şehirleri arasında bulunan İstanbul, binlerce yıla dayanan tarihiyle de öne çıkıyor. Geçmişten bu yana birçok medeniyete ev sahipliği yapan kentin iki yakasını bir araya getirme fikri milattan önceye kadar uzanırken, 20. yüzyılın ikinci yarısından sonra hızlı bir kentleşme sürecine girilmesiyle köprü ihtiyacı da arttı.
Bu kapsamda yerleşim yerlerinin büyümesi, göç dalgaları ve trafiğin artmasıyla İstanbul Boğazı için hep bir hayal olan köprülerin yapılması için ilk adımlar atıldı ve 30 Ekim 1973'te Boğaziçi Köprüsü hizmete açıldı.
Asya ve Avrupa arasındaki ilk sabit bağlantı olma özelliğini taşıyan Boğaziçi Köprüsü'nün hizmete açılması sonrasında gerek Türkiye'nin ekonomik koşulları gerekse İstanbul çevresindeki hızlı gelişme ve nüfus artışına bağlı olarak günlük ortalama araç trafiği beklentilerin üzerinde hızla arttı.
Köprü ilk yılında günde ortalama 32 bin 520 araca hizmet verirken, bu sayı 14. hizmet yılında günlük ortalama 130 bin seviyelerine yükseldi. Köprüdeki bu yoğunluk hizmet kalitesini düşürürken, kentte ikinci bir köprünün varlığını zaruri hale getirdi. Böylece Fransa İmparatoru Napolyon Bonapart'ın "Dünya bir ülke olsaydı başkenti İstanbul olurdu" sözleriyle ifade ettiği megakentte ikinci bir köprü için 1985'te harekete geçildi.
İlk boğaz köprüsüyle ülke ekonomisi açısından uluslararası önemi olan kıtalararası karayolu bağlantısının sağlanması, köprü ve ona bağlı yollardaki trafik hacmini artırırken, Avrupa ve Anadolu otoyollarını daha yüksek kapasitedeki bir çevre yoluyla bağlamak amacıyla Fatih Sultan Mehmet Köprüsü ve 217 kilometrelik Kınalı-Sakarya Otoyolu inşa edildi.
Köprü 3 Temmuz 1988'de hizmete açıldı
Fatih Sultan Mehmet Köprüsünün temeli İstanbul adına çok anlamlı olan ve kentin fethedildiği günün yıl dönümüne denk gelen 29 Mayıs 1985'te atıldı. Yapım çalışmalarına 4 Aralık 1985'te başlanan köprünün ilk tabliyesi 17 Eylül 1987'de yerine yerleştirilirken, 4 Şubat 1988'de tabliyelerin montajı tamamlandı.
Yapımı için 1.100 iş günü öngörülen köprü, taahhüt edilenden 192 gün önce 29 Mayıs 1988'de tamamlandı ve 3 Temmuz 1988'de hizmete açıldı.
Halihazırda kentin iki yakasını birbirine bağlayan 4 farklı kara yolu (Fatih Sultan Mehmet Köprüsü, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Avrasya Tüneli ve 15 Temmuz Şehitler Köprüsü) arasında Fatih Sultan Mehmet Köprüsü, en çok kullanılan ulaşım projesi olarak öne çıkıyor.
Orta açıklığı 1.090 metre
15 Temmuz Şehitler Köprüsünden yaklaşık 5 kilometre kuzeyde, Boğazın Rumeli yakasında Hisarüstü ile Anadolu yakasındaki Kavacık mevkileri arasında yer alan Fatih Sultan Mehmet Köprüsünün orta açıklığı 1.090 metre olup kule temelleri Boğaz’ın iki yakasındaki yamaçlara yerleştirildi.
Köprünün düşey gabarisi uluslararası denizcilik standartlarına uygun şekilde 64 metre olarak belirlenirken, köprü kule temelleri ve ankraj blokları, Avrupa ve Anadolu Yakası'nda devoniyen sistemine ait kireç taşı ve yumrulu kireç taşı formasyonu üzerine inşa edildi.
Yapının iki ucunda, taşıyıcı ana kablolardan gelen çekme yüklerini kaya zemine aktaran planda ise 50x60 metre boyutunda ve 35 metre kadar derinlikte masif betonarme birer ankraj bloku yer alıyor. Ankraj bloklarının içinde kabloların tespit edildiği birer oda yer alıyor.
Toplam genişliği 39,4 metre, tabliye sayısı 62, denizden yüksekliği 64 metre, kule yüksekliği 107,1 metre olan köprünün kulelerinin ağırlığı 7 bin tonu buluyor.
Kaynak: AA
Haftanın popüler haberleri
Feyza Narlı: İşverenler istihdamda olumlu hava bekliyor
Türkiye'deki istihdam beklentileri, önceki çeyreğe kıyasla sınırlı bir gerileme gösterse de genel olarak istikrarlı ve dirençli bir görünüm sergiliyor.
Yanmar Türkiye'nin ürünleri dünyaya ihraç ediliyor
Yanmar Turkey, YTAgri markasıyla Türkiye’de ürettiği tarım ekipmanlarını Uzak Doğu’dan Avrupa’ya, Kuzey Afrika’dan Kafkasya’ya geniş bir coğrafyaya ihraç ediyor.
FSM Köprüsü 37 yaşında
Günlük 230 bine yakın aracın geçtiği FSM Köprüsü 37 yaşında.
Sertes Enerji ile Tumurly güçlerini birleştirdi
Sertes Enerji, 5 kıtada çalışan rüzgar türbinleri ile öne çıkan Tumurly ile önemli bir iş birliğine imza attı.
Suriye sanayisinde başlayan yeni döneme Türk üreticileri hazır
Suriye'de sanayi ve ticaret yeniden canlanırken, Türk şirketleri de bu büyük yeniden yapılanmada öncü rol üstleniyor.
İletişim Yazılım küresel projelere imza atıyor
İletişim Yazılım, TÜBİTAK 1711 desteğiyle büyük dil modeli tabanlı akıllı asistan projesi için imza attı. Hedef üretimde yapay zekâ entegrasyonu.
Prof. Dr. Baba: Gençler iş görüşmesine ‘Ben neler yaptım?’ diyerek çıkmalı
Yeditepe Üniversitesi’nden Prof. Dr. Ece Ceylan Baba: “Gençler iş görüşmesine ‘Ben neler yaptım?’ diyerek çıkmalı; iş dünyasıyla köprü şart.”
İbrahim Burkay: Zirveler Uludağ'ın kaderini değiştirecek
BTSO Başkanı İbrahim Burkay, BTSO Meclis Toplantısında aylık değerlendirmelerde bulundu.
Orhan Öğücü, Kağıt ve Kağıt Ürünleri Meclis Başkanı seçildi
TOBB Türkiye Kağıt ve Kağıt Ürünleri Sanayi Meclisi Başkanlık Divanını seçti. Başkanlığa Orhan Öğücü seçildi.
Hakan Ülken: Ülkemiz sağlık turizminde tam bir fırsatlar ülkesi
Ülken; ülkemiz coğrafi konumu itibariyle sağlık turizminde tam bir fırsatlar ülkesi, gerek sağlık hizmetlerimiz gerekse turizm hizmetlerimiz kalitesiyle dünyada sağlık turizmine yön verecek niteliktedir, dedi.
Abalıoğlu Yağ, Amerika pazarına odaklandı
Abalıoğlu Yağ, Kuzey Amerika'nın en prestijli gıda fuarı olan Fancy Food Show’da ürünlerini Amerika pazarına tanıttı.
FIFA Kulüpler Dünya Kupası eşleşmeleri belli oldu
2025 FIFA Kulüpler Dünya Kupası'nda çeyrek finalde karşı karşıya gelecek takımlar belli oldu.
Bakan Bolat duyurdu: Haziran ihracatı 20,5 milyar dolara ulaştı
Ticaret Bakanı Ömer Bolat, "İhracatımız haziranda (geçen yılın aynı ayına göre) yüzde 8 artışla 20,5 milyar dolara ulaştı.
Şerife Kırımlı, Reklamcılar Derneği Genel Müdürü oldu
Reklam sektörünün deneyimli ismi Şerife Kırımlı, Reklamcılar Derneği Genel Müdürü olarak göreve başladı.
Epica Awards’un 2025 Jüri Başkanı Claire Bridges oldu
Epica Awards’un 2025 Jüri Başkanı danışmanlık ve eğitim hizmetleri sunan Now Go Create’in Kurucusu Claire Bridges oldu.
Petrol Ofisi Grubu 17. kez zirvede
Türkiye akaryakıt sektörünün geleneksel lideri Petrol Ofisi Grubu 17. kez zirvede.
TransAnatolia, 30 Ağustos'ta Bursa’dan start alacak
Uluslararası rally raid yarışı TransAnatolia, 30 Ağustos – 6 Eylül tarihleri arasında 15. kez düzenlenecek. Bursa’dan start alacak, Bolu’da sona erecek.
Nil Balek, Ableversity Danışma Kurulu'na katıldı
Nil Balek, gönüllü mentorluk faaliyetleri ve liderlik tecrübesiyle Ableversity'nin küresel misyonuna katkı sağlayacak.
TP Petrol: Çağdaş Demirağ'ın şirketimizle iş ilişkisi sona ermiştir
Genel Müdürlük görevini yürüten Çağdaş Demirağ'ın şirketle iş ilişkisinin 30 Haziran 2025 tarihi itibarıyla sonlandığı duyuruldu.
İş insanı Ali Altınbaş son yolculuğuna uğurlandı
Altınbaş Holding Onursal Başkanı Ali Altınbaş son yolculuğuna uğurlandı.
Melis Avalin Korkmaz, TÜVTÜRK'e GM Vekili olarak atandı
TÜVTÜRK'te Melis Avalin Korkmaz Genel Müdür Vekili olarak atandı.
Vasi Philomin'a Siemens'te "Başkan Yardımcısı" görevi
Vasi Philomin, Siemens'in "Başkan Yardımcısı" ve "Veri ve Yapay Zeka Direktörü" oldu.
Sınır kapılarında gurbetçi yoğunluğu
Sınır kapılarında gurbetçi yoğunluğu başladı.
Microsoft'un yeni nesil yapay zekâ çipi üretimi 2026'ya ertelendi
Microsoft'un yeni nesil Maia AI çipi en az altı aylık bir gecikmeyle karşı karşıya, bu da seri üretimini 2025'ten 2026'ya erteliyor.
Bolat: 30 yıl önceki kurallarla 2025 ticaretini yönetemeyiz
Ticaret Bakanı Ömer Bolat, "30 yıl önceki kurallarla 2025 ticaretini yönetemeyiz" dedi. Bakan Bolat, Türkiye-AB Yüksek Düzeyli Ticaret Diyaloğu Toplantısında konuştu.
IFCO 20 Ağustos 2025 tarihinde başlıyor
IFCO İstanbul Fashion Connection fuarı 20-22 Ağustos 2025 tarihleri arasında İstanbul Fuar Merkezinde düzenlenecek.
Nurullah Bakır, Türkiye Bankalar Birliğindeki görevine başladı
Türkiye Bankalar Birliği, Genel Sekreterlik görevine getirilen Nurullah Bakır'ın görevine başladığını duyurdu.
vivo X200 FE Türkiye'ye geliyor
vivo, kompakt formda amiral gemisi deneyimi sunan yeni X200 FE akıllı telefonunu Türkiye'de de satışa sunacağını duyurdu.
Türkiye Finans Katılım Bankası biOnay cihazlarını kullanıyor
Türkiye Finans Katılım Bankası, biOnay cihazlarını kullanmaya başladı.
İzmir KGK ile Esbaş, Eşitlik Yıldızları Projesine imza attı
TOBB İzmir Kadın Girişimciler Kurulu ile ESBAŞ, “Eşitlik Yıldızları Projesi” için iş birliği protokolü imzaladı.
As Plastik, güvenli ambalaj çözümleri ile tarımı destekliyor
As Plastik, tarladan sofraya uzanan güvenli ambalaj çözümleri ile tarımı destekliyor.
AKUT Vakfı soruyor: Orman yangınlarına karşı hazırlıklı mıyız?
AKUT VAKFI, yaz mevsimiyle birlikte artan orman yangını riskine dikkat çekerek, alınabilecek önlemleri ve doğru davranış biçimlerini kamuoyu ile paylaştı.
Netaş’tan 5G’ye tam hazırlık vurgusu
Küresel Ulaştırma Koridorları Forumu’nda Netaş’tan 5G’ye tam hazırlık vurgusu.
Multitek, RF ve IoT tabanlı çözümlere yatırım yapıyor
Multitek ev pazarında RF teknolojilerine ve IoT tabanlı çözümlere yatırım yapıyor.
Sanel kalitesini Ford Q1 Sertifikası ile taçlandırdı
Otomotiv elektroniği ve aydınlatma sektörü firması Sanel, Tuzla’daki üretim tesisinde Ford Otosan’ın Q1 Sertifikasını almaya hak kazandı.
İzocam'dan yeni enerji sistemi
İzocam Genel Direktörü Murat Savcı: "Yeni standart, ülkemizin enerji verimliliği çıtasını yükseltecek"
Eyüp Kartal, Hop Health CEO’su oldu
Eyüp Kartal, Hop Health CEO’luğunu platformun Kurucusu Dr. Eren Ünal’dan devraldı.
TMSF, İstikbal Mobilya ve Akfel'i satışa çıkardı
TMSF, Akfel Gaz Grubu Hisseleri Ticari ve İktisadi Bütünlüğü ile İstikbal Mobilya Sanayi ve Ticaret AŞ'yi (İstikbal Mobilya) satışa çıkardı.
Vergi denetimleri e-İnceleme Sistemi ile yapılacak
Vergi Denetim Kurulu Başkanlığı (VDK), e-İnceleme Sistemi'nin bugün itibarıyla uygulanmaya başlandığını bildirdi.
Türk Eximbank'tan 500 milyon dolarlık tahvil ihracı
Türk Eximbank, uluslararası sermaye piyasalarında 3 yıl vadeli 500 milyon dolarlık tahvil ihracı gerçekleştirdi.