Günlük 230 bine yakın aracın geçtiği FSM Köprüsü 37 yaşında.
Haber Giriş Tarihi: 03.07.2025 13:03
Haber Güncellenme Tarihi: 03.07.2025 13:14
Kaynak:
AA
Adını İstanbul'un fethini gerçekleştiren Osmanlı padişahı Fatih Sultan Mehmet'ten alan ve "Boğaz'ın ikinci gerdanlığı" olarak bilinen köprünün 3 Temmuz 1988'deki açılışının üzerinden 37 yıl geçti.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, FSM Köprüsü'nün hizmete alınmasının yıl dönümü dolayısıyla AA muhabirine yaptığı açıklamada, sürücülerin hızlı, konforlu ve güvenli ulaşımını sağlayan köprünün, Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nün açılışına kadar uzun yıllar uluslararası transit taşımacılığın ve ağır taşıt trafiğinin geçiş güzergahı olduğunu hatırlattı.
FSM Köprüsü'nde günlük ortalama 230 bine yakın araç geçişi gerçekleştiğini dile getiren Uraloğlu, açıldığı günden bu yana 2,2 milyar araç geçişi olduğunu bildirdi.
Uraloğlu, FSM Köprüsü ve 15 Temmuz Şehitler Köprüsü'nün zamanla ihtiyacı karşılamaması üzerine, sadece İstanbul Boğazı'nda Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve Avrasya Tüneli gibi alternatif geçiş güzergahlarını hizmete sunduklarını anlattı.
Hayata geçirdikleri projelerle mesafeleri kısaltırken, vatandaşların vakitten ve yakıttan tasarruf etmelerini sağladıklarını ve karbon salımını azaltarak çevre kirliliğinin önüne geçtiklerini ifade eden Bakan Uraloğlu, hızlı, güvenli ve konforlu ulaşım imkanı sağlayan projelerin bakım çalışmalarını ihtiyaçlar dahilinde 7 gün, 24 saat esaslı sürdürdüklerini sözlerine ekledi.
İlk köprüdeki yoğunluğun ardından FSM Köprüsü için harekete geçildi
Tarihi, siyasi, ticari ve kültürel değerini yüzyıllardır koruyan İstanbul, 15 milyon 702 bin kişiye ulaşan nüfusuyla Türkiye'nin yüzde 18,3'üne ev sahipliği yapıyor.
Dünyanın sayılı şehirleri arasında bulunan İstanbul, binlerce yıla dayanan tarihiyle de öne çıkıyor. Geçmişten bu yana birçok medeniyete ev sahipliği yapan kentin iki yakasını bir araya getirme fikri milattan önceye kadar uzanırken, 20. yüzyılın ikinci yarısından sonra hızlı bir kentleşme sürecine girilmesiyle köprü ihtiyacı da arttı.
Bu kapsamda yerleşim yerlerinin büyümesi, göç dalgaları ve trafiğin artmasıyla İstanbul Boğazı için hep bir hayal olan köprülerin yapılması için ilk adımlar atıldı ve 30 Ekim 1973'te Boğaziçi Köprüsü hizmete açıldı.
Asya ve Avrupa arasındaki ilk sabit bağlantı olma özelliğini taşıyan Boğaziçi Köprüsü'nün hizmete açılması sonrasında gerek Türkiye'nin ekonomik koşulları gerekse İstanbul çevresindeki hızlı gelişme ve nüfus artışına bağlı olarak günlük ortalama araç trafiği beklentilerin üzerinde hızla arttı.
Köprü ilk yılında günde ortalama 32 bin 520 araca hizmet verirken, bu sayı 14. hizmet yılında günlük ortalama 130 bin seviyelerine yükseldi. Köprüdeki bu yoğunluk hizmet kalitesini düşürürken, kentte ikinci bir köprünün varlığını zaruri hale getirdi. Böylece Fransa İmparatoru Napolyon Bonapart'ın "Dünya bir ülke olsaydı başkenti İstanbul olurdu" sözleriyle ifade ettiği megakentte ikinci bir köprü için 1985'te harekete geçildi.
İlk boğaz köprüsüyle ülke ekonomisi açısından uluslararası önemi olan kıtalararası karayolu bağlantısının sağlanması, köprü ve ona bağlı yollardaki trafik hacmini artırırken, Avrupa ve Anadolu otoyollarını daha yüksek kapasitedeki bir çevre yoluyla bağlamak amacıyla Fatih Sultan Mehmet Köprüsü ve 217 kilometrelik Kınalı-Sakarya Otoyolu inşa edildi.
Köprü 3 Temmuz 1988'de hizmete açıldı
Fatih Sultan Mehmet Köprüsünün temeli İstanbul adına çok anlamlı olan ve kentin fethedildiği günün yıl dönümüne denk gelen 29 Mayıs 1985'te atıldı. Yapım çalışmalarına 4 Aralık 1985'te başlanan köprünün ilk tabliyesi 17 Eylül 1987'de yerine yerleştirilirken, 4 Şubat 1988'de tabliyelerin montajı tamamlandı.
Yapımı için 1.100 iş günü öngörülen köprü, taahhüt edilenden 192 gün önce 29 Mayıs 1988'de tamamlandı ve 3 Temmuz 1988'de hizmete açıldı.
Halihazırda kentin iki yakasını birbirine bağlayan 4 farklı kara yolu (Fatih Sultan Mehmet Köprüsü, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Avrasya Tüneli ve 15 Temmuz Şehitler Köprüsü) arasında Fatih Sultan Mehmet Köprüsü, en çok kullanılan ulaşım projesi olarak öne çıkıyor.
Orta açıklığı 1.090 metre
15 Temmuz Şehitler Köprüsünden yaklaşık 5 kilometre kuzeyde, Boğazın Rumeli yakasında Hisarüstü ile Anadolu yakasındaki Kavacık mevkileri arasında yer alan Fatih Sultan Mehmet Köprüsünün orta açıklığı 1.090 metre olup kule temelleri Boğaz’ın iki yakasındaki yamaçlara yerleştirildi.
Köprünün düşey gabarisi uluslararası denizcilik standartlarına uygun şekilde 64 metre olarak belirlenirken, köprü kule temelleri ve ankraj blokları, Avrupa ve Anadolu Yakası'nda devoniyen sistemine ait kireç taşı ve yumrulu kireç taşı formasyonu üzerine inşa edildi.
Yapının iki ucunda, taşıyıcı ana kablolardan gelen çekme yüklerini kaya zemine aktaran planda ise 50x60 metre boyutunda ve 35 metre kadar derinlikte masif betonarme birer ankraj bloku yer alıyor. Ankraj bloklarının içinde kabloların tespit edildiği birer oda yer alıyor.
Toplam genişliği 39,4 metre, tabliye sayısı 62, denizden yüksekliği 64 metre, kule yüksekliği 107,1 metre olan köprünün kulelerinin ağırlığı 7 bin tonu buluyor.
Sizlere daha iyi hizmet sunabilmek adına sitemizde çerez konumlandırmaktayız. Kişisel verileriniz, KVKK ve GDPR
kapsamında toplanıp işlenir. Sitemizi kullanarak, çerezleri kullanmamızı kabul etmiş olacaksınız.
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.
FSM Köprüsü 37 yaşında
Günlük 230 bine yakın aracın geçtiği FSM Köprüsü 37 yaşında.
Adını İstanbul'un fethini gerçekleştiren Osmanlı padişahı Fatih Sultan Mehmet'ten alan ve "Boğaz'ın ikinci gerdanlığı" olarak bilinen köprünün 3 Temmuz 1988'deki açılışının üzerinden 37 yıl geçti.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, FSM Köprüsü'nün hizmete alınmasının yıl dönümü dolayısıyla AA muhabirine yaptığı açıklamada, sürücülerin hızlı, konforlu ve güvenli ulaşımını sağlayan köprünün, Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nün açılışına kadar uzun yıllar uluslararası transit taşımacılığın ve ağır taşıt trafiğinin geçiş güzergahı olduğunu hatırlattı.
FSM Köprüsü'nde günlük ortalama 230 bine yakın araç geçişi gerçekleştiğini dile getiren Uraloğlu, açıldığı günden bu yana 2,2 milyar araç geçişi olduğunu bildirdi.
Uraloğlu, FSM Köprüsü ve 15 Temmuz Şehitler Köprüsü'nün zamanla ihtiyacı karşılamaması üzerine, sadece İstanbul Boğazı'nda Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve Avrasya Tüneli gibi alternatif geçiş güzergahlarını hizmete sunduklarını anlattı.
Hayata geçirdikleri projelerle mesafeleri kısaltırken, vatandaşların vakitten ve yakıttan tasarruf etmelerini sağladıklarını ve karbon salımını azaltarak çevre kirliliğinin önüne geçtiklerini ifade eden Bakan Uraloğlu, hızlı, güvenli ve konforlu ulaşım imkanı sağlayan projelerin bakım çalışmalarını ihtiyaçlar dahilinde 7 gün, 24 saat esaslı sürdürdüklerini sözlerine ekledi.
İlk köprüdeki yoğunluğun ardından FSM Köprüsü için harekete geçildi
Tarihi, siyasi, ticari ve kültürel değerini yüzyıllardır koruyan İstanbul, 15 milyon 702 bin kişiye ulaşan nüfusuyla Türkiye'nin yüzde 18,3'üne ev sahipliği yapıyor.
Dünyanın sayılı şehirleri arasında bulunan İstanbul, binlerce yıla dayanan tarihiyle de öne çıkıyor. Geçmişten bu yana birçok medeniyete ev sahipliği yapan kentin iki yakasını bir araya getirme fikri milattan önceye kadar uzanırken, 20. yüzyılın ikinci yarısından sonra hızlı bir kentleşme sürecine girilmesiyle köprü ihtiyacı da arttı.
Bu kapsamda yerleşim yerlerinin büyümesi, göç dalgaları ve trafiğin artmasıyla İstanbul Boğazı için hep bir hayal olan köprülerin yapılması için ilk adımlar atıldı ve 30 Ekim 1973'te Boğaziçi Köprüsü hizmete açıldı.
Asya ve Avrupa arasındaki ilk sabit bağlantı olma özelliğini taşıyan Boğaziçi Köprüsü'nün hizmete açılması sonrasında gerek Türkiye'nin ekonomik koşulları gerekse İstanbul çevresindeki hızlı gelişme ve nüfus artışına bağlı olarak günlük ortalama araç trafiği beklentilerin üzerinde hızla arttı.
Köprü ilk yılında günde ortalama 32 bin 520 araca hizmet verirken, bu sayı 14. hizmet yılında günlük ortalama 130 bin seviyelerine yükseldi. Köprüdeki bu yoğunluk hizmet kalitesini düşürürken, kentte ikinci bir köprünün varlığını zaruri hale getirdi. Böylece Fransa İmparatoru Napolyon Bonapart'ın "Dünya bir ülke olsaydı başkenti İstanbul olurdu" sözleriyle ifade ettiği megakentte ikinci bir köprü için 1985'te harekete geçildi.
İlk boğaz köprüsüyle ülke ekonomisi açısından uluslararası önemi olan kıtalararası karayolu bağlantısının sağlanması, köprü ve ona bağlı yollardaki trafik hacmini artırırken, Avrupa ve Anadolu otoyollarını daha yüksek kapasitedeki bir çevre yoluyla bağlamak amacıyla Fatih Sultan Mehmet Köprüsü ve 217 kilometrelik Kınalı-Sakarya Otoyolu inşa edildi.
Köprü 3 Temmuz 1988'de hizmete açıldı
Fatih Sultan Mehmet Köprüsünün temeli İstanbul adına çok anlamlı olan ve kentin fethedildiği günün yıl dönümüne denk gelen 29 Mayıs 1985'te atıldı. Yapım çalışmalarına 4 Aralık 1985'te başlanan köprünün ilk tabliyesi 17 Eylül 1987'de yerine yerleştirilirken, 4 Şubat 1988'de tabliyelerin montajı tamamlandı.
Yapımı için 1.100 iş günü öngörülen köprü, taahhüt edilenden 192 gün önce 29 Mayıs 1988'de tamamlandı ve 3 Temmuz 1988'de hizmete açıldı.
Halihazırda kentin iki yakasını birbirine bağlayan 4 farklı kara yolu (Fatih Sultan Mehmet Köprüsü, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Avrasya Tüneli ve 15 Temmuz Şehitler Köprüsü) arasında Fatih Sultan Mehmet Köprüsü, en çok kullanılan ulaşım projesi olarak öne çıkıyor.
Orta açıklığı 1.090 metre
15 Temmuz Şehitler Köprüsünden yaklaşık 5 kilometre kuzeyde, Boğazın Rumeli yakasında Hisarüstü ile Anadolu yakasındaki Kavacık mevkileri arasında yer alan Fatih Sultan Mehmet Köprüsünün orta açıklığı 1.090 metre olup kule temelleri Boğaz’ın iki yakasındaki yamaçlara yerleştirildi.
Köprünün düşey gabarisi uluslararası denizcilik standartlarına uygun şekilde 64 metre olarak belirlenirken, köprü kule temelleri ve ankraj blokları, Avrupa ve Anadolu Yakası'nda devoniyen sistemine ait kireç taşı ve yumrulu kireç taşı formasyonu üzerine inşa edildi.
Yapının iki ucunda, taşıyıcı ana kablolardan gelen çekme yüklerini kaya zemine aktaran planda ise 50x60 metre boyutunda ve 35 metre kadar derinlikte masif betonarme birer ankraj bloku yer alıyor. Ankraj bloklarının içinde kabloların tespit edildiği birer oda yer alıyor.
Toplam genişliği 39,4 metre, tabliye sayısı 62, denizden yüksekliği 64 metre, kule yüksekliği 107,1 metre olan köprünün kulelerinin ağırlığı 7 bin tonu buluyor.
Kaynak: AA
Haftanın popüler haberleri
THY'nin Misrata seferleri başladı
Türk Hava Yollarının (THY) Libya'nın Misrata kentine tarifeli seferleri, 10 yıl sonra yeniden başladı.
Hedef 25 Turcorn
Türkiye'nin doğru adımları atması durumunda 1 milyar dolar değerini aşan 25 şirkete (unicorn-Turcorn) sahip olması hedefleniyor.
Bakan Şimşek, mali disiplinden sapılmayacağını duyurdu
Hazine ve Maliye Bakanı Şimşek: Mali disiplini ve yapısal adımlarımızı aynı kararlılıkla sürdüreceğiz.
Peygamberimizin doğum gününü bugün kutluyoruz
Hz. Muhammed (s.a.s)’in dünyaya teşriflerinin 1500. yılında Peygamber Efendimizi dualarla anacağız.
Enflasyon, Ağustos'ta aylık bazda yüzde 2,04 oldu
TÜİK duyurdu: Enflasyon, Ağustos'ta aylık bazda yüzde 2,04, yıllık bazda yüzde 32,95 oldu.
28 Ağustos 2025 tarihli TCMB Döviz Kurları ve Çapraz Kurları
28 Ağustos 2025 tarihli TCMB Döviz Kurları ve Çapraz Kurları
AÇEV’den okulun ilk gününde ihtiyaç sahibi çocuklara destek
Anne Çocuk Eğitim Vakfı (AÇEV), okul öncesi eğitimi sonrasında birinci sınıfa başlayacak olan ihtiyaç sahibi çocukları “İlk Okul Çantam” ile buluşturmayı hedefliyor.
Coşkun Çabuk, Golden Global Yatırım Bankasında görevine başladı
Golden Global Yatırım Bankası, finans sektöründeki geniş deneyimi ve stratejik vizyonuyla tanınan Coşkun Çabuk'u Yönetim Kurulu Başkan Vekili olarak atadı.
Tosyalı, demir çelik sektörünü zorlayan etkenlerden şikayetçi
ADMİB Başkanı Fuat Tosyalı: Küresel koşullar ve dampingli ürünler demir çelik sektörünü zorluyor.
RUSAL yüksek saflıkta alüminyum üretecek
RUSAL üretimde karbon yerine oksijen salınımı sağlayan inert anot teknolojisini kullanarak yüksek saflıkta alüminyum üretecek.
Kenan Cebeci, Aras Digital Genel Müdürlüğü görevine atandı
Aras Kargo'da Bilgi Teknolojilerinden Sorumlu Genel Müdür Yardımcılığı görevini yürüten Kenan Cebeci, Aras Digital Genel Müdürlüğü görevine atandı.
Nostalji kazandı: Müşteriler Cracker Barrel logosundaki yaşlı adamı geri istedi
Müşteri sadakati logoyu değiştirdi: Logo krizi yaşayan Cracker Barrel'da "Old Timer" figürü eski logoyu geri getirdi.
Prestige Mall AVM kapandı
2007’de açılan Prestige Mall, Başakşehir’deki 18 yıllık serüvenini noktaladı. Kapanma nedeni: yönetim sorunları ve ekonomik zorluklar.
Taç Kılavuz,Saran Group’ta CFO olarak göreve başladı
Taç Kılavuz, spor, medya ve teknoloji alanlarında faaliyet gösteren Saran Group’ta CFO olarak göreve başladı.
Rubikpara, saha satış ağını genişletecek
Rubikpara, Fuzul Holding desteğiyle 2025'in son çeyreğinde saha satış ağını 14 ile yayıyor.
Okul kıyafetleri sektöründe hareketlilik
Yeni eğitim öğretim döneminin yaklaşmasıyla hız kazanan okul kıyafeti alışverişi, giyim sektörünü hareketlendirdi.
Almanya ihracatta, Çin ithalatta ilk sırada
Türkiye'nin ihracatı, temmuzda 24 milyar 938 milyon dolar olarak gerçekleşti.
TEKNOFEST Mavi Vatan kapılarını açtı
TEKNOFEST 2025 kapsamında düzenlenen "TEKNOFEST Mavi Vatan" kapılarını açtı.
27 Ağustos 2025 tarihli TCMB Döviz Kurları ve Çapraz Kurları
27 Ağustos 2025 tarihli TCMB Döviz Kurları ve Çapraz Kurları
İSO'dan çağrı: Bankaların komisyon oranlarına bir tavan getirilmeli
İSO Başkanı Bahçıvan, İSO Meclis Toplantısında sanayinin yaşadığı sıkıntıları dile getirdi. Toplantıya Cumhurbaşkanı Yardımcısı Cevdet Yılmaz da katıldı.
Sözcü TV'de ana haberi Can Coşkun sunacak
Sözcü Ana Haber bültenini sunan Fatih Portakal haziran ayında ekranlara veda ettiğini açıklamıştı. Bugün, Can Coşkun'un ana haberi sunacağı duyuruldu.
ASSAN Group'tan Emin Öner ile Gürcan Okumuş'a fetöcülük ve casusluk gözaltısı
ASSAN Group sahibi Emin Öner ile CEO Gürcan Okumuş,FETÖ ile irtibatlı oldukları ve askeri casusluk faaliyeti gerçekleştirdikleri gerekçesiyle gözaltına alındı.
İki sınırda transit ticarette 24 saat geçiş serbestleşecek
Ticaret Bakanı Bolat: Cilvegözü ve Öncüpınar gümrük kapılarında transit ticarette 24 saat geçiş serbestleşecek.
Çelik Kubbe ile gelecek yılların güvenlik temeli sağlamlaştırılıyor
Cumhurbaşkanı Erdoğan: “Çelik Kubbe ile hava savunmasında artık farklı bir klasmana çıkacağız” dedi.
Yüksekovaspor Kadın Futbol Takımı Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın misafiri oldu
Cumhurbaşkanı Erdoğan, TFF Kadınlar 1. Ligi'ni şampiyon tamamlayarak Turkcell Kadın Futbol Süper Ligi'ne yükselen Yüksekovaspor Kulübü'nü kabul etti.
Arvento, Çanakkale Zafer Kupası’nın heyecanına ortak oluyor
Arvento, Cumhurbaşkanlığı 6. Uluslararası Yat Yarışları’nın Çanakkale etabına sponsor oldu.
Nurhan Demirel'den marka korsanlığı uyarıları ve önerileri
İletişim ve Sosyal Medya Uzmanı Nurhan Demirel, son dönemde artan ihlallerin küçük ve orta ölçekli işletmelerin önünü kestiğine dikkat çekiyor: “Küçük girişimcinin emeği gasp ediliyor”
Sanatçı Kaan Urgancıoğlu, WWF-Türkiye doğa elçisi oldu
Kaan Urgancıoğlu, deniz kaplumbağası koruma çalışmalarının 20. yılında WWF-Türkiye Doğa Elçisi oldu.
Lada'yı kuran Aybala Gümüş, iş insanlarını yemeklerini tatmaya davet ediyor
Aybala Gümüş uzun yıllar hemşirelik yaptıktan sonra annesi ve kızıyla birlikte ‘Lada’ isimli işletmeyi kurarak kadın girişimciliği adına güzel bir örnek oluşturdu.
Kadın Dostu Markalar Platformu/Nazlı Demirel'den yeni dönem müjdeleri
KDM Akademi, gelişim programlarıyla kurumların liderlik, sürdürülebilirlik, eşitlik ve dijital dönüşüm yolculuğuna rehberlik etmeye hazırlanıyor.
Low-Code BPM ile ERP sistemlerinizi hızlandırın ve esneklik kazanın
Low-Code BPM (İş Süreçleri Yönetimi) platformları, ERP sistemlerini tamamlayarak dijital dönüşüm yolculuğunda kritik bir rol oynuyor.
PwC'den bankacılık dolandırıcılıklarına yönelik mücadele reçetesi
PwC Türkiye: Bankacılık sektöründe dolandırıcılıkla etkin mücadele, tüm paydaşların iş birliği ile mümkün.
İş insanı Banu Arıduru hayatını kaybetti
Bir süredir kanserle mücadele eden Çelebi Gıda A.Ş. ve Little Caesars Türkiye CEO’su Banu Arıduru, 54 yaşında hayatını kaybetti.
Faal girişimlerin yüzde 44,4'ü hizmet sektöründe yer aldı
Türkiye'de geçen yıl faal girişimlerin yüzde 44,4'ü hizmet sektöründe, yüzde 35,1'i ticaret sektöründe faaliyet gösterdi.
İnternet kullananların oranı bu yıl yüzde 90,9'a yükseldi
Türkiye'de bu yıl 16-74 yaş grubundaki kişilerin internet kullanım oranı yüzde 90,9'a ulaştı.
Petrol Ofisi on altıncı marina istasyonunu Milta Bodrum’da açtı
Petrol Ofisi Muğla’daki yedinci, Türkiye genelindeki on altıncı marina istasyonunu Milta Bodrum Marina’da hizmete açtı.
Hatay'ın genç sörfçüleri Kiel'de
Hatay Sörf Merkezi'nden dokuz genç sporcu Almanya'nın Kiel şehrinde düzenlenen kültürel ve sportif değişim programına katıldı.
İşte mağazadaki müşteriyi onlıne’a çekmenin ipuçları
2025 yılında dijital video reklam harcamalarının yüzde 14 oranında artarak 72,4 milyar dolara ulaşması bekleniyor.
ODE Yalıtım'ın yeni genel müdürü Barış Haznedar oldu
ODE Yalıtım'ın Genel Müdür pozisyonuna Barış Haznedar atandı.
Tuna Gülenç, Daikin Türkiye Başkan Yardımcısı oldu
Daikin'in Türkiye ve uluslararası yapılanmalarında üst düzey görevler üstlenen Tuna Gülenç, Daikin Türkiye Başkan Yardımcılığı görevine getirildi.