Günlük 230 bine yakın aracın geçtiği FSM Köprüsü 37 yaşında.
Haber Giriş Tarihi: 03.07.2025 13:03
Haber Güncellenme Tarihi: 03.07.2025 13:14
Kaynak:
AA
Adını İstanbul'un fethini gerçekleştiren Osmanlı padişahı Fatih Sultan Mehmet'ten alan ve "Boğaz'ın ikinci gerdanlığı" olarak bilinen köprünün 3 Temmuz 1988'deki açılışının üzerinden 37 yıl geçti.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, FSM Köprüsü'nün hizmete alınmasının yıl dönümü dolayısıyla AA muhabirine yaptığı açıklamada, sürücülerin hızlı, konforlu ve güvenli ulaşımını sağlayan köprünün, Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nün açılışına kadar uzun yıllar uluslararası transit taşımacılığın ve ağır taşıt trafiğinin geçiş güzergahı olduğunu hatırlattı.
FSM Köprüsü'nde günlük ortalama 230 bine yakın araç geçişi gerçekleştiğini dile getiren Uraloğlu, açıldığı günden bu yana 2,2 milyar araç geçişi olduğunu bildirdi.
Uraloğlu, FSM Köprüsü ve 15 Temmuz Şehitler Köprüsü'nün zamanla ihtiyacı karşılamaması üzerine, sadece İstanbul Boğazı'nda Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve Avrasya Tüneli gibi alternatif geçiş güzergahlarını hizmete sunduklarını anlattı.
Hayata geçirdikleri projelerle mesafeleri kısaltırken, vatandaşların vakitten ve yakıttan tasarruf etmelerini sağladıklarını ve karbon salımını azaltarak çevre kirliliğinin önüne geçtiklerini ifade eden Bakan Uraloğlu, hızlı, güvenli ve konforlu ulaşım imkanı sağlayan projelerin bakım çalışmalarını ihtiyaçlar dahilinde 7 gün, 24 saat esaslı sürdürdüklerini sözlerine ekledi.
İlk köprüdeki yoğunluğun ardından FSM Köprüsü için harekete geçildi
Tarihi, siyasi, ticari ve kültürel değerini yüzyıllardır koruyan İstanbul, 15 milyon 702 bin kişiye ulaşan nüfusuyla Türkiye'nin yüzde 18,3'üne ev sahipliği yapıyor.
Dünyanın sayılı şehirleri arasında bulunan İstanbul, binlerce yıla dayanan tarihiyle de öne çıkıyor. Geçmişten bu yana birçok medeniyete ev sahipliği yapan kentin iki yakasını bir araya getirme fikri milattan önceye kadar uzanırken, 20. yüzyılın ikinci yarısından sonra hızlı bir kentleşme sürecine girilmesiyle köprü ihtiyacı da arttı.
Bu kapsamda yerleşim yerlerinin büyümesi, göç dalgaları ve trafiğin artmasıyla İstanbul Boğazı için hep bir hayal olan köprülerin yapılması için ilk adımlar atıldı ve 30 Ekim 1973'te Boğaziçi Köprüsü hizmete açıldı.
Asya ve Avrupa arasındaki ilk sabit bağlantı olma özelliğini taşıyan Boğaziçi Köprüsü'nün hizmete açılması sonrasında gerek Türkiye'nin ekonomik koşulları gerekse İstanbul çevresindeki hızlı gelişme ve nüfus artışına bağlı olarak günlük ortalama araç trafiği beklentilerin üzerinde hızla arttı.
Köprü ilk yılında günde ortalama 32 bin 520 araca hizmet verirken, bu sayı 14. hizmet yılında günlük ortalama 130 bin seviyelerine yükseldi. Köprüdeki bu yoğunluk hizmet kalitesini düşürürken, kentte ikinci bir köprünün varlığını zaruri hale getirdi. Böylece Fransa İmparatoru Napolyon Bonapart'ın "Dünya bir ülke olsaydı başkenti İstanbul olurdu" sözleriyle ifade ettiği megakentte ikinci bir köprü için 1985'te harekete geçildi.
İlk boğaz köprüsüyle ülke ekonomisi açısından uluslararası önemi olan kıtalararası karayolu bağlantısının sağlanması, köprü ve ona bağlı yollardaki trafik hacmini artırırken, Avrupa ve Anadolu otoyollarını daha yüksek kapasitedeki bir çevre yoluyla bağlamak amacıyla Fatih Sultan Mehmet Köprüsü ve 217 kilometrelik Kınalı-Sakarya Otoyolu inşa edildi.
Köprü 3 Temmuz 1988'de hizmete açıldı
Fatih Sultan Mehmet Köprüsünün temeli İstanbul adına çok anlamlı olan ve kentin fethedildiği günün yıl dönümüne denk gelen 29 Mayıs 1985'te atıldı. Yapım çalışmalarına 4 Aralık 1985'te başlanan köprünün ilk tabliyesi 17 Eylül 1987'de yerine yerleştirilirken, 4 Şubat 1988'de tabliyelerin montajı tamamlandı.
Yapımı için 1.100 iş günü öngörülen köprü, taahhüt edilenden 192 gün önce 29 Mayıs 1988'de tamamlandı ve 3 Temmuz 1988'de hizmete açıldı.
Halihazırda kentin iki yakasını birbirine bağlayan 4 farklı kara yolu (Fatih Sultan Mehmet Köprüsü, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Avrasya Tüneli ve 15 Temmuz Şehitler Köprüsü) arasında Fatih Sultan Mehmet Köprüsü, en çok kullanılan ulaşım projesi olarak öne çıkıyor.
Orta açıklığı 1.090 metre
15 Temmuz Şehitler Köprüsünden yaklaşık 5 kilometre kuzeyde, Boğazın Rumeli yakasında Hisarüstü ile Anadolu yakasındaki Kavacık mevkileri arasında yer alan Fatih Sultan Mehmet Köprüsünün orta açıklığı 1.090 metre olup kule temelleri Boğaz’ın iki yakasındaki yamaçlara yerleştirildi.
Köprünün düşey gabarisi uluslararası denizcilik standartlarına uygun şekilde 64 metre olarak belirlenirken, köprü kule temelleri ve ankraj blokları, Avrupa ve Anadolu Yakası'nda devoniyen sistemine ait kireç taşı ve yumrulu kireç taşı formasyonu üzerine inşa edildi.
Yapının iki ucunda, taşıyıcı ana kablolardan gelen çekme yüklerini kaya zemine aktaran planda ise 50x60 metre boyutunda ve 35 metre kadar derinlikte masif betonarme birer ankraj bloku yer alıyor. Ankraj bloklarının içinde kabloların tespit edildiği birer oda yer alıyor.
Toplam genişliği 39,4 metre, tabliye sayısı 62, denizden yüksekliği 64 metre, kule yüksekliği 107,1 metre olan köprünün kulelerinin ağırlığı 7 bin tonu buluyor.
Sizlere daha iyi hizmet sunabilmek adına sitemizde çerez konumlandırmaktayız. Kişisel verileriniz, KVKK ve GDPR
kapsamında toplanıp işlenir. Sitemizi kullanarak, çerezleri kullanmamızı kabul etmiş olacaksınız.
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.
FSM Köprüsü 37 yaşında
Günlük 230 bine yakın aracın geçtiği FSM Köprüsü 37 yaşında.
Adını İstanbul'un fethini gerçekleştiren Osmanlı padişahı Fatih Sultan Mehmet'ten alan ve "Boğaz'ın ikinci gerdanlığı" olarak bilinen köprünün 3 Temmuz 1988'deki açılışının üzerinden 37 yıl geçti.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, FSM Köprüsü'nün hizmete alınmasının yıl dönümü dolayısıyla AA muhabirine yaptığı açıklamada, sürücülerin hızlı, konforlu ve güvenli ulaşımını sağlayan köprünün, Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nün açılışına kadar uzun yıllar uluslararası transit taşımacılığın ve ağır taşıt trafiğinin geçiş güzergahı olduğunu hatırlattı.
FSM Köprüsü'nde günlük ortalama 230 bine yakın araç geçişi gerçekleştiğini dile getiren Uraloğlu, açıldığı günden bu yana 2,2 milyar araç geçişi olduğunu bildirdi.
Uraloğlu, FSM Köprüsü ve 15 Temmuz Şehitler Köprüsü'nün zamanla ihtiyacı karşılamaması üzerine, sadece İstanbul Boğazı'nda Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve Avrasya Tüneli gibi alternatif geçiş güzergahlarını hizmete sunduklarını anlattı.
Hayata geçirdikleri projelerle mesafeleri kısaltırken, vatandaşların vakitten ve yakıttan tasarruf etmelerini sağladıklarını ve karbon salımını azaltarak çevre kirliliğinin önüne geçtiklerini ifade eden Bakan Uraloğlu, hızlı, güvenli ve konforlu ulaşım imkanı sağlayan projelerin bakım çalışmalarını ihtiyaçlar dahilinde 7 gün, 24 saat esaslı sürdürdüklerini sözlerine ekledi.
İlk köprüdeki yoğunluğun ardından FSM Köprüsü için harekete geçildi
Tarihi, siyasi, ticari ve kültürel değerini yüzyıllardır koruyan İstanbul, 15 milyon 702 bin kişiye ulaşan nüfusuyla Türkiye'nin yüzde 18,3'üne ev sahipliği yapıyor.
Dünyanın sayılı şehirleri arasında bulunan İstanbul, binlerce yıla dayanan tarihiyle de öne çıkıyor. Geçmişten bu yana birçok medeniyete ev sahipliği yapan kentin iki yakasını bir araya getirme fikri milattan önceye kadar uzanırken, 20. yüzyılın ikinci yarısından sonra hızlı bir kentleşme sürecine girilmesiyle köprü ihtiyacı da arttı.
Bu kapsamda yerleşim yerlerinin büyümesi, göç dalgaları ve trafiğin artmasıyla İstanbul Boğazı için hep bir hayal olan köprülerin yapılması için ilk adımlar atıldı ve 30 Ekim 1973'te Boğaziçi Köprüsü hizmete açıldı.
Asya ve Avrupa arasındaki ilk sabit bağlantı olma özelliğini taşıyan Boğaziçi Köprüsü'nün hizmete açılması sonrasında gerek Türkiye'nin ekonomik koşulları gerekse İstanbul çevresindeki hızlı gelişme ve nüfus artışına bağlı olarak günlük ortalama araç trafiği beklentilerin üzerinde hızla arttı.
Köprü ilk yılında günde ortalama 32 bin 520 araca hizmet verirken, bu sayı 14. hizmet yılında günlük ortalama 130 bin seviyelerine yükseldi. Köprüdeki bu yoğunluk hizmet kalitesini düşürürken, kentte ikinci bir köprünün varlığını zaruri hale getirdi. Böylece Fransa İmparatoru Napolyon Bonapart'ın "Dünya bir ülke olsaydı başkenti İstanbul olurdu" sözleriyle ifade ettiği megakentte ikinci bir köprü için 1985'te harekete geçildi.
İlk boğaz köprüsüyle ülke ekonomisi açısından uluslararası önemi olan kıtalararası karayolu bağlantısının sağlanması, köprü ve ona bağlı yollardaki trafik hacmini artırırken, Avrupa ve Anadolu otoyollarını daha yüksek kapasitedeki bir çevre yoluyla bağlamak amacıyla Fatih Sultan Mehmet Köprüsü ve 217 kilometrelik Kınalı-Sakarya Otoyolu inşa edildi.
Köprü 3 Temmuz 1988'de hizmete açıldı
Fatih Sultan Mehmet Köprüsünün temeli İstanbul adına çok anlamlı olan ve kentin fethedildiği günün yıl dönümüne denk gelen 29 Mayıs 1985'te atıldı. Yapım çalışmalarına 4 Aralık 1985'te başlanan köprünün ilk tabliyesi 17 Eylül 1987'de yerine yerleştirilirken, 4 Şubat 1988'de tabliyelerin montajı tamamlandı.
Yapımı için 1.100 iş günü öngörülen köprü, taahhüt edilenden 192 gün önce 29 Mayıs 1988'de tamamlandı ve 3 Temmuz 1988'de hizmete açıldı.
Halihazırda kentin iki yakasını birbirine bağlayan 4 farklı kara yolu (Fatih Sultan Mehmet Köprüsü, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Avrasya Tüneli ve 15 Temmuz Şehitler Köprüsü) arasında Fatih Sultan Mehmet Köprüsü, en çok kullanılan ulaşım projesi olarak öne çıkıyor.
Orta açıklığı 1.090 metre
15 Temmuz Şehitler Köprüsünden yaklaşık 5 kilometre kuzeyde, Boğazın Rumeli yakasında Hisarüstü ile Anadolu yakasındaki Kavacık mevkileri arasında yer alan Fatih Sultan Mehmet Köprüsünün orta açıklığı 1.090 metre olup kule temelleri Boğaz’ın iki yakasındaki yamaçlara yerleştirildi.
Köprünün düşey gabarisi uluslararası denizcilik standartlarına uygun şekilde 64 metre olarak belirlenirken, köprü kule temelleri ve ankraj blokları, Avrupa ve Anadolu Yakası'nda devoniyen sistemine ait kireç taşı ve yumrulu kireç taşı formasyonu üzerine inşa edildi.
Yapının iki ucunda, taşıyıcı ana kablolardan gelen çekme yüklerini kaya zemine aktaran planda ise 50x60 metre boyutunda ve 35 metre kadar derinlikte masif betonarme birer ankraj bloku yer alıyor. Ankraj bloklarının içinde kabloların tespit edildiği birer oda yer alıyor.
Toplam genişliği 39,4 metre, tabliye sayısı 62, denizden yüksekliği 64 metre, kule yüksekliği 107,1 metre olan köprünün kulelerinin ağırlığı 7 bin tonu buluyor.
Kaynak: AA
Haftanın popüler haberleri
PwC/Hande Yinanç: Aile şirketlerinde büyüme keskin şekilde geriledi
PwC Türkiye Aile Şirketi Hizmetleri Lideri Hande Yinanç: Aile Şirketlerinin sadece yüzde 25’i çift haneli büyüme yakaladı.
Burak Uçar'a Bacacı Holding'te üst düzey görev
Bacacı Yatırım Holding Üretim ve Operasyonel Mükemmellikten Sorumlu İcra Kurulu Üyeliği’ne Burak Uçar getirildi.
İşyerlerinde her 100 çalışanın en az 20’si depresyona aday
Çalışanların ruh sağlığı OnlyHR 3. İstanbul Sempozyumunda uzmanlar tarafından masaya yatırıldı.
OPET’te Fasty Hediye Festivali başladı
Fasty Hediye Festivali’nde, tek seferde 50 TL ve üzerinde Fasty ürünleri alanlar, Fiat 600, iPhone 17, AirPods Pro 3 ve Ttec Bluetooth Hoparlör kazanma şansını yakalayacak.
TEXACO Team AMS, Türkiye pistlerindeki tüm şampiyonlukları kazandı
AVIS 2025 Türkiye Pist Şampiyonası beşinci ayağı, TOSFED İstanbul Park'ta düzenlenen final yarışları ile tamamlandı. TEXACO Team AMS şampiyonlukları kazandı.
KPMG/Sinem Cantürk: Türkiye pazarında dengeler değişiyor
KPMG: Türkiye fintech sektörü üçüncü çeyrekte yatırım liginde liderliğe yükseldi.
Sürat Kargo'dan gönderi rekoru
Sürat Kargo, Efsane Kasım’da günlük 900 bin gönderi ile rekor kırdı.
Kemal Oral: Teknoparklar artık yeni nesil Ar-Ge'nin merkezi
Elektraweb CEO’su Kemal Oral: Yapay zekâ laboratuvarları, veri merkezleri ve yeşil teknoloji çözümleri teknoparkların yeni kimliği olacak.
Take Off İstanbul 10 Aralık'ta başlıyor
Girişimcilik zirvesi Take Off İstanbul, 10-11 Aralık’ta İstanbul Fuar Merkezi’nde yapılacak.
MİB Başkanı Fatih İğrek: Fabrika üreten fabrikalarız
Makina İmalatçıları Birliği (MİB) Yönetim Kurulu Başkanı Fatih İğrek, MEEXX Fuarının açılışında konuştu: Türkiye Avrupa’nın Dördüncü Büyük Makine İhracatçısı.
Fenerium, ISO 9001 İç Denetçi eğitimini başarıyla tamamladı
Fenerium, Kalite Yönetim Sistemi etkinliğini daha da ileri taşıma ve süreçlerde mükemmelliği sağlama hedefi doğrultusunda, 2 gün boyunca düzenlediği kapsamlı İç Tetkikçi Eğitimini başarıyla tamamladı.
Dyson'a Rekabet Kurulundan soruşturma
Rekabet Kurulu, Dyson Turkey Elektrikli Ürünler Tic. Ltd. Şti. 'ne soruşturma açtı.
Müsiad Vizyoner Zirvesine rekor katılım
Vizyoner Zirvesi, Türk Telekom ve Trendyol ana sponsorluğunda 4.000’i aşkın katılımcının yer aldığı güçlü bir buluşmayla Atatürk Kültür Merkezi’nde düzenlendi.
AJet, İstanbul'dan Irak Süleymaniye'ye ilk seferini yaptı
AJet, İstanbul'dan Irak'ın Süleymaniye şehrine ilk seferini yaptı.
İstanbul Havalimanı ISO 22301 Sertifikası almaya hak kazandı
İstanbul Havalimanı'na "ISO 22301 İş Sürekliliği Yönetim Sistemi Sertifikası" verildi. Sertifika takdim törenine CEO Selahattin Bilgen ve çalışanlar katıldı.
TÜİK açıkladı: Enflasyon 31,07
Türkiye'de kasımda TÜFE artış aylık bazda yüzde 0,87 ile son 30 ayın, yıllık bazda da yüzde 31,07 ile son 4 yılın en düşük seviyesine geriledi.
Basketbol Kadınlar Cumhurbaşkanlığı Kupası'nı FB Opet kazandı
30. Basketbol Kadınlar Cumhurbaşkanlığı Kupası'nı, Çimsa ÇBK Mersin'i 104-77 yenen Fenerbahçe Opet kazandı.
Asgari Ücret Tespit Komisyonu 12 Aralık'ta toplanacak
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, işçi kesimini temsil eden TÜRK-İŞ ile işveren kesimini temsil eden TİSK'i 12 Aralık saat 14.00'te toplantıya davet etti.
Belarus, Avrasya’nın kalbinde yükselen bir pazar
EGİAD Başkanı Kaan Özhelvacı, Belarus’un konumu, sanayi altyapısı, büyüyen pazar dinamikleri ve yatırımcı dostu politikalarıyla Türk iş dünyası için stratejik fırsatlar sunduğunu vurguladı.
Elektrikli şarj istasyonları Yandex Maps'ten bulunabilecek
Elektrikli araç sahipleri artık Yandex Maps ile araçlarına uygun şarj istasyonlarını bulabiliyor.
TEI, 15. Zekâ Atölyesini açtı
TEI, 15. Zekâ Atölyesini Eti Maden İşletmeleri İlkokulu’nda kurarak öğrencilerin eğitimine katkı sağladı.
Mesut Ergül: Lezita yenilikçi ürünleriyle Avrupa pazarında
Lezita, Avrupa Birliği’ne ihracat onayının ardından ilk gönderimi Almanya’ya yaptı.
Pfizer Türkiye Satış Direktörlüğüne Ahmet Kumkumoğlu atandı
Ahmet Kumkumoğlu, 1 Aralık itibarıyla Pfizer Türkiye Satış Direktörü olarak atandı.
Prometeon Türkiye'de Uğur Aydın'a üst düzey atama
Prometeon Türkiye, Rusya, CIS Ticaret Direktörü görevine Uğur Aydın atandı.
AJet, İstanbul'dan Beyrut'a sefer başlattı
AJet, Lübnan'ın başkenti Beyrut'a İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı'ndan direkt uçuşlarını başlattı.
Teknopark İstanbul 2026'da milyar dolarlık ihracat hedefliyor
Avrupa'nın en büyük girişimcilik merkezi Teknopark İstanbul 2026'da "milyar dolarlık" ihracat hedefliyor.
Tüketici derneklerinden servis ücretinin yasaklanmasına destek
Tüketici dernekleri gıda işletmelerindeki zorunlu "servis ücreti"nin yasaklanması kararına destek verdi.
1 Aralık 2025 tarihli TCMB Döviz Kurları
1 Aralık 2025 tarihli TCMB Döviz Kurları
Bahar Güler'e Best People & Culture Leaders'te ödül
Terra Pizza İnsan ve Kültür Direktörü Bahar Güler, Best People & Culture Leaders™ 2025 Silver Ödülü’nün sahibi oldu.
Cumhurbaşkanı Erdoğan, millete seslendi
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Kabine Toplantısı sonrası açıklamalarda bulundu.
İdeasoft'tan Betül Talay: İK’nın geleceği insan merkezli yapay zekâ
ideasoft, insan kaynakları alanında yeni bir dönemi başlatmaya hazırlanıyor. 2026 yılında AI destekli iç iletişim ve gelişim asistanı ile çalışan deneyimini dönüştürmeyi hedefliyor.
Golden Global Portföy faaliyete başladı
Golden Global Portföy Yönetimi A.Ş. faaliyete başladı.
Bimser, ilaç sektörüne özel QDMS for Pharma çözümünü geliştirdi
Bimser'in QDMS for Pharma yazılımı ilaç şirketlerinin uluslararası regülasyonlara uyum sağlamasını ve iş süreçlerini verimli yönetmesini sağlayacak.
TÜRSAB BY Hasan Eker: Papa’nın İznik’i ziyareti Bursa turizmi açısından bir şanstır
TÜRSAB Başkan Yardımcısı Hasan Eker, Papa 14. Leo'nun İznik ziyaretinin Bursa turizmi açısından bir şans olduğunu açıkladı.
AB, Çinli şirketlere yönelik bazı kurallarını gözden geçirecek
AB, Çinli şirketlere ilişkin endişeler nedeniyle yabancı yatırım kurallarını gözden geçirecek.
Maraş Çöreği, AB'den coğrafi işaretli ürün onayı aldı
“Maraş Çöreği” Türkiye'nin 44. coğrafi işaretli ürünü olarak kayda geçti.
Ekim'de 531 firmaya Dahilde İşleme İzin Belgesi verildi
Ticaret Bakanlığı, Ekim'de 531 firmaya Dahilde İşleme İzin Belgesi verildiğini açıkladı.
CarrefourSA yeni dijital cüzdanı Payfour'u kullanıma açtı
CarrefourSA, alternatif ödeme çözümleri sunarak alışveriş deneyimini iyileştirecek yeni dijital cüzdan uygulaması Payfour'u hayata geçirdi.
TÜİK, Türkiye'nin üçüncü çeyrek büyüme verilerini açıkladı
TÜİK, yılın üçüncü çeyreğine ilişkin gayrisafi yurt içi hasıla (GSYH) sonuçlarını açıkladı. Türkiye ekonomisi yılın üçüncü çeyreğinde yüzde 3,7 büyüdü.
Türkiye, Akdeniz Genel Balıkçılık Komisyonu Başkanı seçildi
Tarım ve Orman Bakanı İbrahim Yumaklı, Türkiye'nin Akdeniz Genel Balıkçılık Komisyonu’nda (GFCM) ilk kez Başkanlık görevine seçildiğini duyurdu.