Türkiye'nin doğru adımları atması durumunda 1 milyar dolar değerini aşan 25 şirkete (unicorn-Turcorn) sahip olması hedefleniyor.
Haber Giriş Tarihi: 03.09.2025 14:42
Haber Güncellenme Tarihi: 03.09.2025 14:53
Kaynak:
AA
Türkiye "KOBİ'leri akıllandırarak" üç yılda Turcorn sayısını 25'e çıkarmayı hedefliyor. Türkiye'nin küresel sahnede markalaşarak, 2028'e kadar "Turcorn" sayısını 25'e ulaştırmasının yolunun, finansmana erişim, sürdürülebilirlik ve dijital dönüşüm ekseninde "KOBİ'lerin akıllanması"ndan geçtiği belirtiliyor.
Bu kapsamda, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğinin ev sahipliğinde, Mastercard'ın ana sponsorluğunda hayata geçen Akıllı KOBİ Platformunun 10 stratejik önerisi bulunuyor. Bunlar, "dijital strateji ve vizyon belirleme", "finansmana erişimin desteklenmesi", "dijital altyapıya erişimin kolaylaştırılması", "dijital eğitim programlarının yaygınlaştırılması", "dijital kültür ve liderlik gelişimi", "sektörel ve bölgesel işbirliklerinin artırılması", "AR-GE ve inovasyon ekosisteminin geliştirilmesi", "veri güvenliği ve yönetiminin güçlendirilmesi", "e-ticaret ve küresel pazara erişimin artırılması", "performans takibi ve sürekli iyileştirme" olarak sıralanıyor.
Bu stratejik öneriler, Türkiye'deki KOBİ ekosisteminin dijital dönüşüm süreçlerini hızlandırarak rekabet güçlerini artırmaları, küresel pazarda daha güçlü şekilde yer almaları ve sürdürülebilir bir büyüme sağlamaları açısından kritik önem taşıyor.
AR-GE işbirliği mekanizmaları geliştirilmeli
Türkiye'nin bilgi yoğun hizmet sektörlerine yatırım yapması ve imalat sanayisinde dijital dönüşümü gerçekleştirebilmesinin, KOBİ'lerin performansı kadar ülke ekonomisini de olumlu etkileyerek çarpan görevi üstlenmesi bekleniyor.
e-Ticaretten yapay zeka tabanlı iş modellerine, akıllı üretim süreçlerinden büyük veri kullanımına kadar geniş bir yelpazede dijital araçları benimsemenin, işletmeleri sadece bugünün değil, geleceğin de kazananları arasına taşıyacağı öngörülüyor.
Öte yandan, yüksek teknolojiye erişimi kritik olan veya yüksek teknoloji üreten KOBİ'lerin üniversite ve AR-GE merkezleriyle işbirliğini sağlayacak mekanizmalar geliştirilmesi dijitalleşmenin önemli adımları arasında bulunuyor.
KOBİ'lerin AR-GE projelerini desteklemek için fonlama imkanlarının artırılması, aynı sektörde faaliyet gösteren KOBİ'lerin ortak AR-GE projeleri geliştirebilmesi için sektörel kümelenmenin teşvik edilmesi ve KOBİ'lerin küresel pazarlara erişiminin desteklenmesi de önem taşıyor.
Düşük maliyetli erişilebilir dijital çözümlere ulaşmak için de düşük faizli kredilerle dijital altyapı yatırımlarının desteklenmesi ve KOBİ'lere uygun maliyetli bulut teknolojileri ve dijital altyapı hizmetleri sunulması tavsiye ediliyor.
Gelişmiş bölgeler ile az gelişmiş bölgeler arasında bilgi ve teknoloji transferini destekleyen işbirliği mekanizmalarının geliştirilmesi de önemli görülüyor.
e-Ticaret platformlarına entegrasyon tavsiyesi
Raporda ayrıca, KOBİ'lerin uluslararası pazarlara entegrasyonunu kolaylaştırmak için devlet destekleri ve KOBİ kredileri ile e-ticaret altyapı yatırımlarının finanse edilmesi, e-ticaret platformlarına entegrasyonu kolaylaştıran devlet destekli programların oluşturulması tavsiye ediliyor.
İhracat teşviklerinin genişletilerek KOBİ'lerin küresel ticaret ağlarına katılımının artırılması, fikri mülkiyet ve marka tescili konularında danışmanlık sağlanarak yasal risklerin en aza indirilmesi öneriliyor.
Hedef 25 Turcorn
Türkiye'nin 12. Kalkınma Planı (2024-2028) kapsamında, KOBİ'lerin dijitalleşmesi ve yeşil dönüşüm süreçlerinin desteklenmesi, ekonomik büyümenin sürdürülebilirliği ve küresel rekabet gücünün artırılması açısından stratejik öncelikler arasında yer alıyor.
Plan kapsamında, Türkiye'nin doğru adımları atması durumunda 2028 itibarıyla 120 milyar dolarlık ihracata ulaşması, 40 bin KOBİ'nin ciro bazında büyüme kaydetmesi ve 1 milyar dolar değerini aşan 25 şirkete (unicorn-Turcorn) sahip olması hedefleniyor.
KOBİ'lerin dijitalleşmesi ve akıllanması, bu hedefe giden süreçte anahtar olarak görülüyor.
Türkiye'de halihazırda Peak Games, Getir, Dream Games, Trendyol, Hepsiburada, Insider ve Papara olmak üzere 7 Turcorn bulunuyor. Bu firmalar, 1 milyar dolarlık değerleme sınırını aşarak "unicorn-Turcorn" olma başarısı göstermişti.
Sizlere daha iyi hizmet sunabilmek adına sitemizde çerez konumlandırmaktayız. Kişisel verileriniz, KVKK ve GDPR
kapsamında toplanıp işlenir. Sitemizi kullanarak, çerezleri kullanmamızı kabul etmiş olacaksınız.
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.
Hedef 25 Turcorn
Türkiye'nin doğru adımları atması durumunda 1 milyar dolar değerini aşan 25 şirkete (unicorn-Turcorn) sahip olması hedefleniyor.
Türkiye "KOBİ'leri akıllandırarak" üç yılda Turcorn sayısını 25'e çıkarmayı hedefliyor. Türkiye'nin küresel sahnede markalaşarak, 2028'e kadar "Turcorn" sayısını 25'e ulaştırmasının yolunun, finansmana erişim, sürdürülebilirlik ve dijital dönüşüm ekseninde "KOBİ'lerin akıllanması"ndan geçtiği belirtiliyor.
Bu kapsamda, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğinin ev sahipliğinde, Mastercard'ın ana sponsorluğunda hayata geçen Akıllı KOBİ Platformunun 10 stratejik önerisi bulunuyor. Bunlar, "dijital strateji ve vizyon belirleme", "finansmana erişimin desteklenmesi", "dijital altyapıya erişimin kolaylaştırılması", "dijital eğitim programlarının yaygınlaştırılması", "dijital kültür ve liderlik gelişimi", "sektörel ve bölgesel işbirliklerinin artırılması", "AR-GE ve inovasyon ekosisteminin geliştirilmesi", "veri güvenliği ve yönetiminin güçlendirilmesi", "e-ticaret ve küresel pazara erişimin artırılması", "performans takibi ve sürekli iyileştirme" olarak sıralanıyor.
Bu stratejik öneriler, Türkiye'deki KOBİ ekosisteminin dijital dönüşüm süreçlerini hızlandırarak rekabet güçlerini artırmaları, küresel pazarda daha güçlü şekilde yer almaları ve sürdürülebilir bir büyüme sağlamaları açısından kritik önem taşıyor.
AR-GE işbirliği mekanizmaları geliştirilmeli
Türkiye'nin bilgi yoğun hizmet sektörlerine yatırım yapması ve imalat sanayisinde dijital dönüşümü gerçekleştirebilmesinin, KOBİ'lerin performansı kadar ülke ekonomisini de olumlu etkileyerek çarpan görevi üstlenmesi bekleniyor.
e-Ticaretten yapay zeka tabanlı iş modellerine, akıllı üretim süreçlerinden büyük veri kullanımına kadar geniş bir yelpazede dijital araçları benimsemenin, işletmeleri sadece bugünün değil, geleceğin de kazananları arasına taşıyacağı öngörülüyor.
Öte yandan, yüksek teknolojiye erişimi kritik olan veya yüksek teknoloji üreten KOBİ'lerin üniversite ve AR-GE merkezleriyle işbirliğini sağlayacak mekanizmalar geliştirilmesi dijitalleşmenin önemli adımları arasında bulunuyor.
KOBİ'lerin AR-GE projelerini desteklemek için fonlama imkanlarının artırılması, aynı sektörde faaliyet gösteren KOBİ'lerin ortak AR-GE projeleri geliştirebilmesi için sektörel kümelenmenin teşvik edilmesi ve KOBİ'lerin küresel pazarlara erişiminin desteklenmesi de önem taşıyor.
Düşük maliyetli erişilebilir dijital çözümlere ulaşmak için de düşük faizli kredilerle dijital altyapı yatırımlarının desteklenmesi ve KOBİ'lere uygun maliyetli bulut teknolojileri ve dijital altyapı hizmetleri sunulması tavsiye ediliyor.
Gelişmiş bölgeler ile az gelişmiş bölgeler arasında bilgi ve teknoloji transferini destekleyen işbirliği mekanizmalarının geliştirilmesi de önemli görülüyor.
e-Ticaret platformlarına entegrasyon tavsiyesi
Raporda ayrıca, KOBİ'lerin uluslararası pazarlara entegrasyonunu kolaylaştırmak için devlet destekleri ve KOBİ kredileri ile e-ticaret altyapı yatırımlarının finanse edilmesi, e-ticaret platformlarına entegrasyonu kolaylaştıran devlet destekli programların oluşturulması tavsiye ediliyor.
İhracat teşviklerinin genişletilerek KOBİ'lerin küresel ticaret ağlarına katılımının artırılması, fikri mülkiyet ve marka tescili konularında danışmanlık sağlanarak yasal risklerin en aza indirilmesi öneriliyor.
Hedef 25 Turcorn
Türkiye'nin 12. Kalkınma Planı (2024-2028) kapsamında, KOBİ'lerin dijitalleşmesi ve yeşil dönüşüm süreçlerinin desteklenmesi, ekonomik büyümenin sürdürülebilirliği ve küresel rekabet gücünün artırılması açısından stratejik öncelikler arasında yer alıyor.
Plan kapsamında, Türkiye'nin doğru adımları atması durumunda 2028 itibarıyla 120 milyar dolarlık ihracata ulaşması, 40 bin KOBİ'nin ciro bazında büyüme kaydetmesi ve 1 milyar dolar değerini aşan 25 şirkete (unicorn-Turcorn) sahip olması hedefleniyor.
KOBİ'lerin dijitalleşmesi ve akıllanması, bu hedefe giden süreçte anahtar olarak görülüyor.
Türkiye'de halihazırda Peak Games, Getir, Dream Games, Trendyol, Hepsiburada, Insider ve Papara olmak üzere 7 Turcorn bulunuyor. Bu firmalar, 1 milyar dolarlık değerleme sınırını aşarak "unicorn-Turcorn" olma başarısı göstermişti.
Kaynak: AA
Haftanın popüler haberleri
CEO’ların yüzde 71’i yapay zekâyı öncelikli yatırım alanı olarak görüyor
KPMG: CEO'ların yüzde 71'i, yapay zekâyı öncelikli yatırım alanı olarak görürken yüzde 69'u, bütçelerinin yüzde 10 ila 20'sini bu teknoloji için yapılacak harcamalara ayırıyor.
Bursa bebek ve çocuk konfeksiyonu sektörü Cezayir'de podyuma çıktı
Bebek ve çocuk konfeksiyonu sektöründeki 61 Bursalı firma, 500'e yakın Cezayir'li iş insanıyla bir araya geldi.
Mehrwerk Group, Cpp Türkiye’yi satın aldı
Almanya merkezli Mehrwerk Group, CPP Group Türkiye’yi satın aldı. CPP Group Türkiye, faaliyetlerine “Mehrwerk Türkiye” adıyla devam edecek.
2026 hac kuraları çekildi. Kimler gidiyor? 20.00'den itibaren e-Devlette
2026 hac kuraları çekildi. Hacı adayları, sonuçları saat 20.00'den itibaren e-Devlet üzerinden öğrenebilecek.
Türk kahvesi AB tescil yolculuğunda
Türk Kahvesi, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) tarafından yapılan başvuru sonucunda AB’de “Geleneksel Ürün Adı” (Traditional Specialities Guaranteed) olarak ilan edildi.
Antep lahmacununa Avrupa’dan tescil
Gaziantep’in yüzyıllardır süregelen mutfak mirasının en önemli simgelerinden biri olan Antep Lahmacunu Avrupa Birliği’nden coğrafi işaret (PGI) tescili aldı.