Pazarlama, Reklam ve Medya Birliği “TÜREK” kuruldu
Pazarlama, Reklam ve Medya Birliği “TÜREK” kuruldu
Türk Devletler Dünyasında bir ilk: “Pazarlama, Reklam ve Medya Birliği” “TÜREK” kuruldu.
Haber Giriş Tarihi: 15.04.2025 15:38
Haber Güncellenme Tarihi: 15.04.2025 15:45
Kaynak:
Haber Merkezi
https://www.dijitalhaber.com.tr
Türkiye’den Reklam ve Pazarlama İletişimi Derneği (REPİD) ve Açıkhava ve Endüstriyel Reklamcılar Derneği (ARED), Azerbaycan’dan ise RMID (Reklam ve Pazarlamanın Geliştirilmesine Destek Kamu Birliği) tarafından imzalanan iş birliği anlaşmasıyla kurulan Türk Dünyası Pazarlama, Reklam ve Medya Birliği’nin (TÜREK) tanıtım toplantısı Ankara’da Ticaret Bakanlığı Söğütözü Yerleşkesi’nde gerçekleştirildi. Toplantıya T.C. Ticaret Bakanı Prof. Dr. Ömer Bolat’ın yanı sıra bakan yardımcıları, bakanlık birim temsilcileri, kamu ve özel sektör üst düzey yöneticileri, sektör temsilcileri ve basın mensupları katıldı.
TÜREK ile bölgesel iş birliklerini ve Türk dünyası reklam endüstrisinin oluşturacağı sinerji ile uluslararası rekabet gücünü artıracak projelerin hayata geçirilmesi hedefleniyor. Birliğin, eğitim programları, uluslararası pazarlama ve medya projeleri, ticaret fuarları ve etkinlikler düzenleyerek üye ülkelerdeki sektör profesyonellerini bir araya getirmesi planlanıyor. Merkez ofisi İstanbul’da kurulan ve tüm faaliyetleri İstanbul merkezli koordine edilecek olan TÜREK’in sözcülüğünü kuruluş sürecinin ilk iki yılında Türkiye üstlenecek, ardından bu görev Azerbaycan’a devredilecek. Daha sonraki yıllarda ise üye ülkeler arasında dönüşümlü olarak sürdürülecek. Birliğin faaliyetleri, başta Türkiye, Azerbaycan, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti olmak üzere Kazakistan, Özbekistan, Kırgızistan ve Türkmenistan ile tüm Türk Devletleri küresel Türk diasporasını kapsayacak şekilde genişletilecek.
Ticaret Bakanımız Prof. Dr. Ömer BOLAT, “Türk Dünyasında bir ilk, TÜREK kuruldu. TÜREK bünyesindeki ülkelerin pazarlama, reklam ve medya alanlarında işbirliği yapması sayesinde yaklaşık 175 milyonluk bir nüfusa, 7 milyar Avro büyüklüğündeki bir reklam pazarına ve 1,8 trilyon Avro büyüklüğündeki bir ekonomik pazara erişilmesinin mümkün olacağını” ifade etti.
Sayın Bakan, ayrıca, “Türk Devletleri Teşkilatı bünyesindeki ülkelerde “Pazarlama, Reklam ve Medya Birliği” kurulması önerisinin; Türk Dünyası’na mensup devletlerin kültürel yakınlığına ve stratejik iş birliği potansiyeline dayanarak; ortak medya üretimi, reklamcılıkta kültürel markalaşma, bölgesel tanıtım ve kamu diplomasisi yürütülmesi ve dijital dönüşümde ortak aksiyonlar alınması amacıyla gündeme getirildiğini belirtti.
Sayın Bakan, son olarak, anılan Birliğin başarılı çalışmaları sayesinde; “Türk Dünyası'nın dijital ve kültürel görünürlüğünün artırılmasının, ortak medya dili ve reklam mesajlarının oluşturulmasının, Türk markalarının bölgesel markalardan küresel markalara dönüştürülmesinin ve uluslararası kamuoyunda Türk Dünyası'nın yumuşak gücünün pekiştirilmesinin amaçlandığını” ifade etti.
ARED Başkanı ve TÜREK Başkan Yardımcısı Şahin Acar törende yaptığı konuşmada TÜREK’in Türk dünyasına sağlayacağı katkılara vurgu yaparak şunları söyledi: “Türk Dünyası Pazarlama, Reklam ve Medya Birliği, Türk dili konuşan ülkeler arasında ekonomik, sosyal ve kültürel bağları güçlendirmek amacıyla kurulmuş uluslararası bir sektörel iş birliği platformudur.
İlk adımımızı Azerbaycan ve Türkiye ile attık. Bugün Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti aramıza katıldı. Durmak yok. Hedefimiz; Kazakistan’dan Kırgızistan’a, Özbekistan’dan Türkmenistan’a, diğer tüm Türk topluluklarına kadar bu çatı altında birlikte yürümek. Ve bunu yaparken; kültürlerimizi yaşatmak, ekonomilerimizi büyütmek ve sektörümüzü tüm dünyada daha görünür kılmak istiyoruz.”
RMİD Başkanı ve TÜREK Başkan Yardımcısı Khayala Mutallimova da konuşmasında, Azerbaycan’ın iki yıl içinde gerçekleştirdiği başarılı projelerle ulusal ve uluslararası platformlarda önemli bir görünürlük kazandığını belirtti.
“Sayın Ahmet Bey ve Şahin Bey ile birlikte Türk Dünyası Reklam, Pazarlama ve Medya Birliği’ni kurduk. Bu birlik, ülkelerimiz arasında ekonomik ve kültürel bağları güçlendirerek sektörel dayanışmayı artıracak. Ortak değerler çerçevesinde bilgi akışını güçlendirmek, iş birliklerini derinleştirmek ve Türk dünyasıyla diasporadaki topluluklar arasında güçlü bir bağ kurmak öncelikli hedefimizdir.” ifadelerini kullandı.
REPİD ve TÜREK Başkanı Ahmet Pura ise, birliğin kuruluş sürecine dair bilgi verirken, sektörün tüm bileşenlerini kapsayan REPİD'in, ortak akılla çözüm üretmeye ve reklam endüstrisinde kalıcı iş birlikleri kurmaya yönelik sorumluluğunun altını çizdi.
Pura konuşmasında, “TÜREK yalnızca kurumlar üstü bir birlik değil, aynı zamanda ortak bir vizyonun, ortak bir sorumluluğun ve ortak bir geleceğin adıdır. Bu birlikteliği temsil eden sembolümüz TURNA, yalnızca bir görsel öğe değil; yönümüzü, bakış açımızı ve birlikte hareket etme irademizi yansıtan güçlü bir anlam taşıyor. Turna, kadim Türk kültüründe yolculuğun, haberleşmenin, sadakatin ve birlikte yön bulmanın sembolüdür. Tek başına değil, toplulukla birlikte hareket eder. Biz de bu birliği, bu anlayışla inşa ediyoruz. Üniversiteler arası reklamcılık festivallerinden sektörel fuarlara, paydaş iş birliklerinden tüketicinin korunmasına yönelik ortak projelere kadar pek çok girişim, TURNA’nın kanatları altında hayata geçecek. TÜREK kapsamında tüm Türk Dünyası için örnek teşkil edecek bir yapı kurmayı hedefliyoruz” ifadeleriyle, TÜREK’in vizyonunu vurguladı.”
Sizlere daha iyi hizmet sunabilmek adına sitemizde çerez konumlandırmaktayız. Kişisel verileriniz, KVKK ve GDPR
kapsamında toplanıp işlenir. Sitemizi kullanarak, çerezleri kullanmamızı kabul etmiş olacaksınız.
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.
Pazarlama, Reklam ve Medya Birliği “TÜREK” kuruldu
Türk Devletler Dünyasında bir ilk: “Pazarlama, Reklam ve Medya Birliği” “TÜREK” kuruldu.
Türkiye’den Reklam ve Pazarlama İletişimi Derneği (REPİD) ve Açıkhava ve Endüstriyel Reklamcılar Derneği (ARED), Azerbaycan’dan ise RMID (Reklam ve Pazarlamanın Geliştirilmesine Destek Kamu Birliği) tarafından imzalanan iş birliği anlaşmasıyla kurulan Türk Dünyası Pazarlama, Reklam ve Medya Birliği’nin (TÜREK) tanıtım toplantısı Ankara’da Ticaret Bakanlığı Söğütözü Yerleşkesi’nde gerçekleştirildi. Toplantıya T.C. Ticaret Bakanı Prof. Dr. Ömer Bolat’ın yanı sıra bakan yardımcıları, bakanlık birim temsilcileri, kamu ve özel sektör üst düzey yöneticileri, sektör temsilcileri ve basın mensupları katıldı.
TÜREK ile bölgesel iş birliklerini ve Türk dünyası reklam endüstrisinin oluşturacağı sinerji ile uluslararası rekabet gücünü artıracak projelerin hayata geçirilmesi hedefleniyor. Birliğin, eğitim programları, uluslararası pazarlama ve medya projeleri, ticaret fuarları ve etkinlikler düzenleyerek üye ülkelerdeki sektör profesyonellerini bir araya getirmesi planlanıyor. Merkez ofisi İstanbul’da kurulan ve tüm faaliyetleri İstanbul merkezli koordine edilecek olan TÜREK’in sözcülüğünü kuruluş sürecinin ilk iki yılında Türkiye üstlenecek, ardından bu görev Azerbaycan’a devredilecek. Daha sonraki yıllarda ise üye ülkeler arasında dönüşümlü olarak sürdürülecek. Birliğin faaliyetleri, başta Türkiye, Azerbaycan, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti olmak üzere Kazakistan, Özbekistan, Kırgızistan ve Türkmenistan ile tüm Türk Devletleri küresel Türk diasporasını kapsayacak şekilde genişletilecek.
Ticaret Bakanımız Prof. Dr. Ömer BOLAT, “Türk Dünyasında bir ilk, TÜREK kuruldu. TÜREK bünyesindeki ülkelerin pazarlama, reklam ve medya alanlarında işbirliği yapması sayesinde yaklaşık 175 milyonluk bir nüfusa, 7 milyar Avro büyüklüğündeki bir reklam pazarına ve 1,8 trilyon Avro büyüklüğündeki bir ekonomik pazara erişilmesinin mümkün olacağını” ifade etti.
Sayın Bakan, ayrıca, “Türk Devletleri Teşkilatı bünyesindeki ülkelerde “Pazarlama, Reklam ve Medya Birliği” kurulması önerisinin; Türk Dünyası’na mensup devletlerin kültürel yakınlığına ve stratejik iş birliği potansiyeline dayanarak; ortak medya üretimi, reklamcılıkta kültürel markalaşma, bölgesel tanıtım ve kamu diplomasisi yürütülmesi ve dijital dönüşümde ortak aksiyonlar alınması amacıyla gündeme getirildiğini belirtti.
Sayın Bakan, son olarak, anılan Birliğin başarılı çalışmaları sayesinde; “Türk Dünyası'nın dijital ve kültürel görünürlüğünün artırılmasının, ortak medya dili ve reklam mesajlarının oluşturulmasının, Türk markalarının bölgesel markalardan küresel markalara dönüştürülmesinin ve uluslararası kamuoyunda Türk Dünyası'nın yumuşak gücünün pekiştirilmesinin amaçlandığını” ifade etti.
ARED Başkanı ve TÜREK Başkan Yardımcısı Şahin Acar törende yaptığı konuşmada TÜREK’in Türk dünyasına sağlayacağı katkılara vurgu yaparak şunları söyledi: “Türk Dünyası Pazarlama, Reklam ve Medya Birliği, Türk dili konuşan ülkeler arasında ekonomik, sosyal ve kültürel bağları güçlendirmek amacıyla kurulmuş uluslararası bir sektörel iş birliği platformudur.
İlk adımımızı Azerbaycan ve Türkiye ile attık. Bugün Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti aramıza katıldı. Durmak yok. Hedefimiz; Kazakistan’dan Kırgızistan’a, Özbekistan’dan Türkmenistan’a, diğer tüm Türk topluluklarına kadar bu çatı altında birlikte yürümek. Ve bunu yaparken; kültürlerimizi yaşatmak, ekonomilerimizi büyütmek ve sektörümüzü tüm dünyada daha görünür kılmak istiyoruz.”
RMİD Başkanı ve TÜREK Başkan Yardımcısı Khayala Mutallimova da konuşmasında, Azerbaycan’ın iki yıl içinde gerçekleştirdiği başarılı projelerle ulusal ve uluslararası platformlarda önemli bir görünürlük kazandığını belirtti.
“Sayın Ahmet Bey ve Şahin Bey ile birlikte Türk Dünyası Reklam, Pazarlama ve Medya Birliği’ni kurduk. Bu birlik, ülkelerimiz arasında ekonomik ve kültürel bağları güçlendirerek sektörel dayanışmayı artıracak. Ortak değerler çerçevesinde bilgi akışını güçlendirmek, iş birliklerini derinleştirmek ve Türk dünyasıyla diasporadaki topluluklar arasında güçlü bir bağ kurmak öncelikli hedefimizdir.” ifadelerini kullandı.
REPİD ve TÜREK Başkanı Ahmet Pura ise, birliğin kuruluş sürecine dair bilgi verirken, sektörün tüm bileşenlerini kapsayan REPİD'in, ortak akılla çözüm üretmeye ve reklam endüstrisinde kalıcı iş birlikleri kurmaya yönelik sorumluluğunun altını çizdi.
Pura konuşmasında, “TÜREK yalnızca kurumlar üstü bir birlik değil, aynı zamanda ortak bir vizyonun, ortak bir sorumluluğun ve ortak bir geleceğin adıdır. Bu birlikteliği temsil eden sembolümüz TURNA, yalnızca bir görsel öğe değil; yönümüzü, bakış açımızı ve birlikte hareket etme irademizi yansıtan güçlü bir anlam taşıyor. Turna, kadim Türk kültüründe yolculuğun, haberleşmenin, sadakatin ve birlikte yön bulmanın sembolüdür. Tek başına değil, toplulukla birlikte hareket eder. Biz de bu birliği, bu anlayışla inşa ediyoruz. Üniversiteler arası reklamcılık festivallerinden sektörel fuarlara, paydaş iş birliklerinden tüketicinin korunmasına yönelik ortak projelere kadar pek çok girişim, TURNA’nın kanatları altında hayata geçecek. TÜREK kapsamında tüm Türk Dünyası için örnek teşkil edecek bir yapı kurmayı hedefliyoruz” ifadeleriyle, TÜREK’in vizyonunu vurguladı.”
Haftanın popüler haberleri
Travel Zone’un ilk mağazası İstanbul Göktürk’te açıldı
Özdilek Holding markası Travel Zone’un ilk mağazası İstanbul Göktürk’te açıldı.
ODE Yalıtım, DKM'nin çoğunluk hisselerini satın aldı
ODE Yalıtım, DKM İnşaat ve Danışmanlık'ın çoğunluk hisselerini satın aldı.
Junioshow fuarı 20 Ocak 2026'da kapılarını açıyor
Junioshow fuarı 20-22 Ocak 2026'da Bursa'da yapılacak. Global B2B görüşmelerden sektör seminerlerine fuar, ziyaretçilerine kapsamlı bir program olacak.
Doğan Trend Grubu’nun yeni CEO’su Uğur Sakarya oldu
Doğan Trend Grubu bünyesinde Otomotiv Markaları Genel Müdür Yardımcısı olarak görev yapan Uğur Sakarya Doğan Trend Otomotiv’in yeni CEO’su oldu.
Suzuki, 22 yıl sonra logosunu yeniledi
Suzuki yeni logosunda parlak krom görünüm yerini daha sade ve mat benzeri bir etki yaratan gümüş tonuna bıraktı.
Burkay: Reel sektörün yükünü hafifletmek zorundayız
Bursa Ticaret ve Sanayi Odası Meclis toplantısında konuşan İbrahim Burkay: Reel sektörün yükünü hafifletmek zorundayız dedi.
Türkiye ihracatının yüzde 11'ine demir çelik imzası
Demir ve çelik sektörü yılın ilk 8 ayında iki sektör toplam 19,7 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirdi. Bu rakam, ülkenin toplam ihracatının yüzde 11,1'ini oluşturdu.
AB COP30 Zirvesi’ne kadar yeni iklim hedeflerine sahip olacak
Avrupa Birliği, Kasım 2025’te yapılacak COP30 İklim Zirvesi’nden önce 2035 ve 2040 için emisyon azaltma hedeflerini belirlemeyi planlıyor.
İşte BT dünyasına yön veren altı büyük küresel trend
TD SYNNEX'in Teknolojinin Yönü 2025 yılı raporu yayımlandı. İşte bu yıl BT dünyasına yön veren altı büyük küresel trend... Detaylar haberimizde!
TKYD kurumsal yönetim yol haritanıza rehberlik edecek
TKYD, şirketlerin kurumsal yönetim seviyelerini ölçebilmeleri ve gelişim alanların ı belirleyebilmeleri amacıyla geliştirdiği “Öz Değerlendirme Araçları” lansmanını yaptı.
Galatasaray 120 yaşında
Galatasaray, kuruluşunun 120. yıl dönümünü kutluyor.
TOBB Nefes Kredisinin musluğu 2 Ekim'de açılıyor
KOBİ'lere destek olmak için oluşturulan Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Nefes Kredisi'nde yeni dönem başvuruları yarından itibaren alınacak.
Yasa dışı bahisçiler enselendi
İçişleri Bakanı Ali Yerlikaya, yasa dışı bahis suçuna yönelik operasyonlarda 59 şüphelinin yakalandığını bildirdi.
Eski tip sürücü belgelerinin son geçerlilik tarihi 31 Ekim 2025
İçişleri Bakanı Ali Yerlikaya, eski tip sürücü belgelerinin yenilenmesi için son tarihin 31 Ekim olduğunu, bu sürenin uzatılmayacağını bildirdi.
KOSGEB'ten yeni destekler! Başvurular 1 Ekim'de başlıyor
İş kurmak ve işini geliştirmek isteyenlere 2 milyon liraya kadar destek sağlanacak. 1-31 Ekim tarihlerinde başvurulabilecek desteklerin geri ödemesinin 36 ay sonra başlayacağı bildirildi.
MGK Bildirisi yayımlandı: Hedef terörsüz Türkiye
MGK toplantısının ardından yayınlanan bildiride milletin istikbali önündeki terör duvarı yıkılarak güvenin daim kılınmasına yönelik irade teyit edildi.
Bursa Ovası'na Teknoloji Üssü de yakışır
Bursa ovasına teknoloji üssü de kurulsun.
Anadolu Isuzu, SamAuto’nun yüzde 75 hissesini satın alıyor
Anadolu Isuzu Özbekistan’daki SamAuto şirketinin yüzde 75 hissesini satın alarak uluslararası büyüme hedefleri doğrultusunda ikinci üretim tesisini bünyesine katıyor.
İşsizlik oranı Ağustosta yüzde 8,5 oldu.
TÜİK duyurdu: Türkiye'de işsizlik oranı, ağustosta bir önceki aya göre 0,4 puan artarak yüzde 8,5 olarak tespit edildi.
ASPİLSAN Enerji, bavul, çanta ve raf tipi taşınabilir bataryalar üretiyor
ASPİLSAN Enerji, afet durumu başta olmak üzere her türlü alanda kullanılabilecek taşınabilir bavul, çanta ve raf tipi bataryalar geliştirdi.
Türkiye'nin Ağustos ihracatı 21, ithalatı 25,9 milyar dolar
Türkiye'nin ihracatı, ağustosta geçen yılın aynı ayına göre yüzde 1,2 azalarak 21 milyar 729 milyon dolar, ithalatı yüzde 3,9 azalışla 25 milyar 940 milyon dolar olarak gerçekleşti.
Altın Emlak Global şirketi franchise ağını genişletecek
Altın Emlak Global Genel Müdürü Olcay Selvi girişimcileri 15-19 Ekimdeki Bayim Olur Musun Franchising ve Markalı Bayilik Fuarındaki şirket standına davet etti.
GoTürkiye YouTube kanalının abone sayısı 5 milyonu aştı
Bakan Ersoy, Google Küresel İlişkiler Başkanı Kent Walker ve ekibiyle toplantısında GoTürkiye YouTube kanalının abone sayısının 5 milyonu aştığını söyledi.
Bankacılık sektörünün net kârı 563,4 milyar lira oldu
Bankacılık sektörünün net kârı Ağustos itibarıyla 563,4 milyar lira oldu.
Dijital araçlarla sigorta sektöründe müşterilerin ihtiyaçları belirginleşti
Insurance Europe Direktörü Jensen, dijital araçların sigorta sektörünü dönüştürdüğünü bu sayede müşterilerin ihtiyaçlarına göre ürünler sunulduğunu söyledi.
Trump, elektronik tarifelerini değerlendiriyor
Trump, elektronik tarifelerinin çipin içeriğine dayalı olmasını değerlendiriyor.
Cumhurbaşkanı Erdoğan, Kabine sonrası hangi mesajları verdi?
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Cumhurbaşkanlığı Külliyesi'ndeki Kabine Toplantısı'nın ardından millete seslendi.
Türk Hava Yolları Boeing siparişi ile filosunu genişletiyor
THY toplamda 75 adet geniş gövde B787-9 ve B787-10 Boeing uçağını 50’si kesin, 25’i opsiyon olmak üzere 2029-2034 yılları arasında filosuna dâhil edecek.
Türk ihracatçılarının yeni rotası Güney Amerika
Türk ihracatçıları Güney Amerika'da ithalatçılarla görüşecek. Türk ihracatçıları Güney Amerika'yı sıkı markaja almış durumda.
Otelcilikte hızlı ve temassız check-in dönemi
Konaklama sektöründe Mobil Kimlik Okuyucu misafir kabul sürecini tamamen cep telefonuna taşıyor.
İnternet aramalarında kediler, köpekleri geride bırakıyor
Yandex Arama'da kedilerle ilgili en çok yapılan aramaların başında kedi karakterlerin yer aldığı “uğur böceği ile kara kedi izle” gibi film ve çizgi filmler geliyor.
509 bin 387 Suriyelinin ülkesine dönüş yaptı
İçişleri Bakanı Ali Yerlikaya, Suriye'nin özgürleşmesinden sonra 509 bin 387 Suriyelinin ülkesine dönüş yaptığını bildirdi.
MEEXX, 3 Aralık'ta Bursa'da başlıyor
Makine ve teknoloji sektörünün yenilikçi platformu MEEXX – Makine ve Teknoloji Fuarı 3-6 Aralık 2025 tarihleri arasında Bursa Fuar Merkezi’nde düzenleniyor.
Rusya ile ticaret hacmini 100 milyar dolara taşımak için hazırız
ATO Yönetim Kurulu Başkanı Gürsel Baran, "Türkiye ile Rusya arasındaki ticaret hacmini 100 milyar dolara taşımak için hazırız" dedi.
Erdinç Çetin ve Ahmet Ersoy Önal'a Aydem'de üst düzey görev
Aydem Enerji’de üst düzey iki atama: Erdinç Çetin CFO, Ahmet Ersoy Önal COO görevine getirildi.
Termo Teknik Genel Müdürü Ali Oraloğlu oldu
Termo Teknik’te üst düzey atama gerçekleşti. Şirkette uzun yıllardır önemli görevler üstlenen Ali Oraloğlu, Termo Teknik Genel Müdürü olarak atandı.
Gülten Ramazanoğlu'na Beymen'de yeni görev
Gülten Ramazanoğlu Beymen’in Kurumsal İletişim ve PR Direktörü oldu.
Lufthansa CEO'su Carsten Spohr idari maliyetlerin düşürüleceğini duyurdu
Lufthansa Üst Yöneticisi (CEO) Carsten Spohr'ın, bugün düzenlediği şirket içi bir toplantıda, idari maliyetlerin yüzde 20 azaltılması gerektiğini duyurduğu belirtildi.
Beyaz et sektöründe rekabeti ihlal eden şirketler hangileri?
Rekabet Kurulu üyelerince beyaz et sektöründe faaliyet gösteren 13 teşebbüse, 3 milyar 704 milyon 16 bin 870 lira idari para cezası kesildi. Sebep; rekabet ihlali.
Bakan Bolat "Mobilya sektörümüz artık süper lige yükselmiş durumda"
Ticaret Bakanı Ömer Bolat: Mobilya sektörümüz artık süper lige yükselmiş durumda. Bu süper ligde dünyadaki belli başlı ülkelerle rekabet halinde.