Ayakkabı sektörü 6 ayda 489,2 milyon dolarlık ihracat yaptı
Ayakkabı sektörü 6 ayda 489,2 milyon dolarlık ihracat yaptı
Ayakkabı sektörü 6 ayda 489,2 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdi.
Haber Giriş Tarihi: 13.08.2025 13:06
Haber Güncellenme Tarihi: 13.08.2025 13:08
Kaynak:
AA
Küresel deri ve deri mamulleri üretim endüstrisinin 2023 yılı büyüklüğü 390 milyar doları aştı. Yıllık ortalama yüzde 4,8'lik büyüme öngörülen sektörün, 2032 yılında 598 milyar dolar büyüklüğü aşması bekleniyor.
Küresel ayakkabı pazarının da 2029 yılına kadar yıllık ortalama yüzde 2,21 büyüme kaydetmesi, satış hacminin de 14,7 milyar çift ayakkabıya ulaşması öngörülüyor.
Türkiye'de ayakkabı imalat endüstrisi de 2023 yılında 3,7 milyar dolarlık hacme ulaştı. Sektörün büyüklüğünün 2028 yılında 3,4 milyar dolara gerilemesi öngörülse de Türkiye, halihazırda bu alanda dünyanın önemli üreticisi konumunda bulunuyor.
Bu kapsamda ülkenin üretim potansiyelini ve rekabet gücünü artıracak desteklerin sağlanması, nitelikli iş gücünün yetiştirilmesi ve yeni nesil teknolojilere yatırım yapılması gibi konular, sektörün beklentileri arasında yer alıyor.
6 ayda en çok Çin ve Vietnam'dan ayakkabı alındı
Türkiye İstatistik Kurumunun (TÜİK) Özel Ticaret Sistemi verilerine göre, bu yılın ilk 6 ayında Türkiye'nin ayakkabı ihracatı 489,2 milyon dolar olurken, 804,3 milyon dolarlık ithalat gerçekleşti. Aynı dönemde sektörün dış ticaret hacmi 1,3 milyar dolar olarak hesaplandı.
Söz konusu dönemde en fazla ihracat 45,6 milyon dolarla Irak'a yapıldı. Bu ülkeyi 34 milyon dolarla Almanya, 33,9 milyon dolarla Romanya, 26,9 milyon dolarla Suudi Arabistan ve 24,2 milyon dolarla Rusya izledi.
Aynı dönemde Türkiye'nin en çok ayakkabı aldığı ülkeler Çin, Vietnam ve İtalya oldu. Çin'den alınan ürünler için 262,9 milyon dolar, Vietnam'dan alınanlar için 225,4 milyon dolar ve İtalya'dan alınan için 108,1 milyon dolar ödendi.
"Sektörün kalite, tasarım ve esneklik konusundaki gücü talep görmemizi sağlıyor"
Ayakkabı Yan Sanayicileri Derneği (AYSAD) Başkanı Sait Salıcı, Türkiye'nin ayakkabı sektöründe köklü bir geçmişe ve ciddi bir üretim potansiyeline sahip olduğunu belirtti.
Ülkenin ihracatında Irak, Almanya, Romanya, Suudi Arabistan ve Rusya gibi ülkelerin öne çıkmasının birçok nedeni olduğuna işaret eden Salıcı, "Öncelikle bu ülkelerle güçlü tarihi ve ticari bağlarımız bulunuyor. Coğrafi yakınlık, lojistik avantajlar sağlaması sebebiyle tercih edilmemizi kolaylaştırıyor. Ayrıca, Türk ayakkabı sektörünün kalite, tasarım ve esneklik konusundaki gücü, bu pazarlarda talep görmemizi sağlıyor. Özellikle Almanya ve Rusya gibi pazarlar hem fiyat hem de kalite beklentilerini dengeleyebilen ürünlerimize ilgi gösteriyor. Gelecek dönemde ihracat hedeflerimiz arasında ABD ve İngiltere gibi büyük pazarların yanı sıra, Afrika ve Güney Amerika gibi potansiyeli yüksek yeni pazarlara açılmak da bulunuyor. Bu pazarlara yönelik çalışmalarımızı yoğunlaştırmayı planlıyoruz." diye konuştu.
"Haksız rekabete yol açan ithal ürünlere karşı önlemlerin alınmasını bekliyoruz"
Salıcı, sektörde son dönemlerde yüksek maliyetler nedeniyle sorunlar yaşandığını, bunun da rekabet gücünü olumsuz etkilediğini belirtti.
Bu dönemde ithalatın yüksek olmasının en büyük sebebinin ise özellikle Asya ülkelerinden gelen ucuz ve düşük kaliteli ürünlerin iç piyasayı domine etmesi olduğunu bildiren Salıcı, "Bu durum, yerli üretimi ve istihdamı doğrudan tehdit ediyor. Sektörümüzün üretim ve ihracat potansiyelini artırmak için öncelikli beklentimiz, haksız rekabete yol açan ithal ürünlere karşı caydırıcı önlemlerin alınmasıdır. Gümrük vergilerinin artırılması ve denetimlerin sıkılaştırılması bu konuda büyük önem taşıyor." dedi.
Salıcı, Türkiye'nin buna rağmen hala önemli bir üretim merkezi olduğunu, bu potansiyelin tam olarak kullanılması için ise yeni stratejilere ihtiyaç duyulduğunu ifade etti.
Devlet destek ve teşviklerinin daha etkin hale getirilmesinin sektör açısından önemli olduğunu aktaran Salıcı, "Nitelikli iş gücünün yetiştirilmesi, yeni nesil teknolojilere yatırım yapılması ve markalaşma süreçlerinin desteklenmesi gibi konular sektörümüzün geleceği için hayati önem taşıyor. Ham maddeye ulaşım ve enerji maliyetlerindeki dalgalanmaların stabilize edilmesi de üretim maliyetlerimizi düşürerek rekabet gücümüzü artıracaktır." ifadelerini kullandı.
Salıcı, ayakkabı sektörünün sadece bir moda unsuru olmadığına, aynı zamanda binlerce insana istihdam sağlayan, stratejik bir alan olduğuna dikkati çekerek, şunları kaydetti:
"Yan sanayi, bu ekosistemin belkemiğidir. Yan sanayide yaşanacak bir kriz, tüm sektöre domino etkisiyle yayılacaktır. Bu nedenle, ham madde, kalıp, taban ve diğer tüm yan ürünlerin üretimini desteklemek, sektörün genel sağlığı için büyük bir zorunluluktur. Bu zorlu dönemi aşmak ve sektörümüzü hak ettiği yere getirmek için tüm paydaşlarla birlikte çalışmaya devam edeceğiz."
Sizlere daha iyi hizmet sunabilmek adına sitemizde çerez konumlandırmaktayız. Kişisel verileriniz, KVKK ve GDPR
kapsamında toplanıp işlenir. Sitemizi kullanarak, çerezleri kullanmamızı kabul etmiş olacaksınız.
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.
Ayakkabı sektörü 6 ayda 489,2 milyon dolarlık ihracat yaptı
Ayakkabı sektörü 6 ayda 489,2 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdi.
Küresel deri ve deri mamulleri üretim endüstrisinin 2023 yılı büyüklüğü 390 milyar doları aştı. Yıllık ortalama yüzde 4,8'lik büyüme öngörülen sektörün, 2032 yılında 598 milyar dolar büyüklüğü aşması bekleniyor.
Küresel ayakkabı pazarının da 2029 yılına kadar yıllık ortalama yüzde 2,21 büyüme kaydetmesi, satış hacminin de 14,7 milyar çift ayakkabıya ulaşması öngörülüyor.
Türkiye'de ayakkabı imalat endüstrisi de 2023 yılında 3,7 milyar dolarlık hacme ulaştı. Sektörün büyüklüğünün 2028 yılında 3,4 milyar dolara gerilemesi öngörülse de Türkiye, halihazırda bu alanda dünyanın önemli üreticisi konumunda bulunuyor.
Bu kapsamda ülkenin üretim potansiyelini ve rekabet gücünü artıracak desteklerin sağlanması, nitelikli iş gücünün yetiştirilmesi ve yeni nesil teknolojilere yatırım yapılması gibi konular, sektörün beklentileri arasında yer alıyor.
6 ayda en çok Çin ve Vietnam'dan ayakkabı alındı
Türkiye İstatistik Kurumunun (TÜİK) Özel Ticaret Sistemi verilerine göre, bu yılın ilk 6 ayında Türkiye'nin ayakkabı ihracatı 489,2 milyon dolar olurken, 804,3 milyon dolarlık ithalat gerçekleşti. Aynı dönemde sektörün dış ticaret hacmi 1,3 milyar dolar olarak hesaplandı.
Söz konusu dönemde en fazla ihracat 45,6 milyon dolarla Irak'a yapıldı. Bu ülkeyi 34 milyon dolarla Almanya, 33,9 milyon dolarla Romanya, 26,9 milyon dolarla Suudi Arabistan ve 24,2 milyon dolarla Rusya izledi.
Aynı dönemde Türkiye'nin en çok ayakkabı aldığı ülkeler Çin, Vietnam ve İtalya oldu. Çin'den alınan ürünler için 262,9 milyon dolar, Vietnam'dan alınanlar için 225,4 milyon dolar ve İtalya'dan alınan için 108,1 milyon dolar ödendi.
"Sektörün kalite, tasarım ve esneklik konusundaki gücü talep görmemizi sağlıyor"
Ayakkabı Yan Sanayicileri Derneği (AYSAD) Başkanı Sait Salıcı, Türkiye'nin ayakkabı sektöründe köklü bir geçmişe ve ciddi bir üretim potansiyeline sahip olduğunu belirtti.
Ülkenin ihracatında Irak, Almanya, Romanya, Suudi Arabistan ve Rusya gibi ülkelerin öne çıkmasının birçok nedeni olduğuna işaret eden Salıcı, "Öncelikle bu ülkelerle güçlü tarihi ve ticari bağlarımız bulunuyor. Coğrafi yakınlık, lojistik avantajlar sağlaması sebebiyle tercih edilmemizi kolaylaştırıyor. Ayrıca, Türk ayakkabı sektörünün kalite, tasarım ve esneklik konusundaki gücü, bu pazarlarda talep görmemizi sağlıyor. Özellikle Almanya ve Rusya gibi pazarlar hem fiyat hem de kalite beklentilerini dengeleyebilen ürünlerimize ilgi gösteriyor. Gelecek dönemde ihracat hedeflerimiz arasında ABD ve İngiltere gibi büyük pazarların yanı sıra, Afrika ve Güney Amerika gibi potansiyeli yüksek yeni pazarlara açılmak da bulunuyor. Bu pazarlara yönelik çalışmalarımızı yoğunlaştırmayı planlıyoruz." diye konuştu.
"Haksız rekabete yol açan ithal ürünlere karşı önlemlerin alınmasını bekliyoruz"
Salıcı, sektörde son dönemlerde yüksek maliyetler nedeniyle sorunlar yaşandığını, bunun da rekabet gücünü olumsuz etkilediğini belirtti.
Bu dönemde ithalatın yüksek olmasının en büyük sebebinin ise özellikle Asya ülkelerinden gelen ucuz ve düşük kaliteli ürünlerin iç piyasayı domine etmesi olduğunu bildiren Salıcı, "Bu durum, yerli üretimi ve istihdamı doğrudan tehdit ediyor. Sektörümüzün üretim ve ihracat potansiyelini artırmak için öncelikli beklentimiz, haksız rekabete yol açan ithal ürünlere karşı caydırıcı önlemlerin alınmasıdır. Gümrük vergilerinin artırılması ve denetimlerin sıkılaştırılması bu konuda büyük önem taşıyor." dedi.
Salıcı, Türkiye'nin buna rağmen hala önemli bir üretim merkezi olduğunu, bu potansiyelin tam olarak kullanılması için ise yeni stratejilere ihtiyaç duyulduğunu ifade etti.
Devlet destek ve teşviklerinin daha etkin hale getirilmesinin sektör açısından önemli olduğunu aktaran Salıcı, "Nitelikli iş gücünün yetiştirilmesi, yeni nesil teknolojilere yatırım yapılması ve markalaşma süreçlerinin desteklenmesi gibi konular sektörümüzün geleceği için hayati önem taşıyor. Ham maddeye ulaşım ve enerji maliyetlerindeki dalgalanmaların stabilize edilmesi de üretim maliyetlerimizi düşürerek rekabet gücümüzü artıracaktır." ifadelerini kullandı.
Salıcı, ayakkabı sektörünün sadece bir moda unsuru olmadığına, aynı zamanda binlerce insana istihdam sağlayan, stratejik bir alan olduğuna dikkati çekerek, şunları kaydetti:
"Yan sanayi, bu ekosistemin belkemiğidir. Yan sanayide yaşanacak bir kriz, tüm sektöre domino etkisiyle yayılacaktır. Bu nedenle, ham madde, kalıp, taban ve diğer tüm yan ürünlerin üretimini desteklemek, sektörün genel sağlığı için büyük bir zorunluluktur. Bu zorlu dönemi aşmak ve sektörümüzü hak ettiği yere getirmek için tüm paydaşlarla birlikte çalışmaya devam edeceğiz."
Kaynak: AA
Haftanın popüler haberleri
KARDEMİR'den 14 milyon avroluk ray satışı imzası
Karabük Demir ve Çelik Fabrikaları (KARDEMİR) 14 milyon 564 bin avro tutarında ray satışı sözleşmesi imzaladığını duyurdu.
Bakan Bolat: Ortaklıklar ve işbirlikleri için Portekiz'de fırsat var
Ticaret Bakanı Ömer Bolat, Türkiye'nin önemli marka ve firmalarının yaklaşık 1,5 milyar avroluk yatırımlarla Portekiz'de hem üretim hem ticaret yaptıklarını belirtti.
Cumhurbaşkanı Erdoğan Kuveyt, Katar, Umman'a gidiyor
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan 21-23 Ekim 2025 tarihleri arasında Kuveyt, Katar, Umman'a ziyarette bulunacak. Cumhurbaşkanlığına Cevdet Yılmaz vekalet edecek.
ZEISS Türkiye İnsan Kaynakları Ülke Müdürü Afra Karaca oldu
ZEISS, Türkiye organizasyonunda önemli bir görevlendirmeye imza attı. Afra Karaca, markanın yeni İnsan Kaynakları Ülke Müdürü olarak atandı.
MardinUP 2025'te Mardinli girişimcilerin coşkusu salona sığmadı
850 katılımcı, 21 konuşmacı ve 7 panelle MardinUP 2025'te girişimcilik rüzgârı esti. Mardin'in tarihi dokusunda, modern girişimcilik ekosistemi buluştu.
SU IMC X-Ray CT ile malzeme içyapısı görünür oluyor
Sabancı Üniversitesi IMC - X-Ray CT Altyapısı sayesinde mikro ve nano odaklı X-ışını teknolojisi ile eklemeli imalat parçalarının porozite, yoğunluk ve kusur analizleri artık çok daha hassas ve hızlı bir şekilde yapılabiliyor.
TCMB'den Bankalararası Kart Merkezine suç duyurusu
TCMB, Bankalararası Kart Merkezinde yaptığı denetim sonucu suç unsuru içeren bazı bulgular bularak İstanbul Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulundu.
20 Ekim 2025 tarihli TCMB Döviz ve Altın Fiyatları
TCMB Döviz Kurları ve Altın Fiyatları
Ege Bölgesi’nin ihracat rekortmeni sektörleri belli oldu
Ege Bölgesi’nin ihracat artış rekortmeni hububat bakliyat yağlı tohumlar sektörü oldu.
Amerikalı Wayfair, İzmir'den ürün alacak, İzmir'e üs kuracak
Amerikan mobilya devi Wayfair, İzmir’den ürün almaya, Türkiye’de ofis ve şirket açmaya geldi.
Dijitalleşme artık yalnızca bir teknolojik dönüşüm değil
Ahmet Halit Hatip: Dijitalleşme artık yalnızca bir teknolojik dönüşüm değil, rekabet gücümüzü, kalkınma hızımızı ve küresel konumumuzu belirleyen stratejik bir öncelik haline geldi.
Emre Kartaloğlu: Vakit geçirmeden vergi reformu yapılmalı
8 yıldır sürdürdüğü TÜRMOB Başkanlık görevini bırakan Emre Kartaloğlu, Genel Kurul’da yaptığı konuşmada vakit geçirmeden vergi reformu yapılması gerektiğini söyledi.
TÜİK açıkladı: Geçen yıl 651,8 milyar liralık AR-GE harcaması yapıldı
TÜİK "2024 yılı AR-GE Faaliyetleri Araştırması" sonuçlarına göre gayrisafi yurt içi AR-GE harcaması 2024'te 651 milyar 822 milyon liraya çıktı.
Hindistan, yapay zekâ veri merkezleri için önemli bir destinasyon haline geldi
Google, Hindistan'da yapay zeka veri merkezi kurmak için 15 milyar dolar yatırım yapacak.
TCL, Network X 2025'te yapay zekâ destekli ürünlerini tanıttı
TCL, Network X 2025'te yapay zekâ destekli geniş bant çözümlerini ve yeni ürünlerini tanıttı.
TÜSİAD ticaret heyeti New York ve Boston'a gidiyor
TÜSİAD heyeti yatırım bankaları, özel sermaye yatırımcıları ve teknoloji şirketlerini ziyaret ederek; yatırım ortamı ve teknoloji trendleri konusunda bilgi alacak.
Ürün, fiyat denetimleri kesintisiz devam ediyor
Ticaret Bakanlığı 9 ayda 26,9 milyon ürün denetledi, 2,1 milyar lira ceza kesti.
ABD'de Türk ekonomisine duyulan güven ve ilgi memnuniyeti
Mehmet Şimşek, ABD'deki temaslarında yatırım bankaları ve küresel fonlara Türkiye ekonomisinin dayanıklılığını ve güçlü yatırım potansiyelini anlattı.
TOBB duyurdu: Kurulan şirket sayısında azalış var
Kurulan șirket sayısında geçen yılın aynı ayına göre yüzde 4,7 azalıș oldu.
Hisarcıklıoğlu: Daha fazla girişimciye ihtiyaç var
TOBB Başkanı Hisarcıklıoğlu, Ülkenin en büyük ihtiyacının girişimci olduğunu belirtti.
Hindistan'da çağrı merkezinde yapay zekâ sohbet robotları kullanılıyor
Hindistan'da çağrı merkezi çalışanlarının yerini alacak yapay zekâ sohbet robotları kullanılıyor.
Sinem Cantürk yeni nesil yatırım modeli Tokenleri tanıttı
Sinem Cantürk: Finansal ekosistem giderek dijitalleşirken, tokenizasyonun sermayeye erişim, yatırım ve yönetim biçimlerini yeniden tanımlamada öncü bir rol üstlenmesi bekleniyor.
AI ve İklim değişikliği şirketleri dönüşüme zorluyor
PwC Value in Motion Araştırması’nın sonuçlarına göre: AI ve İklim değişikliği, bu iki mega trend hem şirketleri dönüşüme zorluyor hem de büyük belirsizlikler getiriyor.
Çin'in petrol ithalatı yüzde 3,9 oranında arttı
Çin'in 2025 yılı Eylül ayında gerçekleştirmiş olduğu ham petrol ithalatı günlük ortalama yaklaşık 11,5 milyon varil düzeyinde gerçekleşti.
ASNSKY'den Serkan Oktay, Global Wazuh Elçisi seçildi
WAZUH resmi iş ortağı ASNSKY Kıdemli Danışmanı Serkan Oktay, Global Wazuh Elçisi seçildi.
Çocukları hedef alan reklamlara karşı dikkat
Reklam Kurulu, çocukları hedef alan reklamlara karşı denetimlerini aralıksız sürdürüyor.
Afrika ile 2028'de 50 milyar dolarlık ticaret hedefi
Ticaret Bakanı Ömer Bolat, Afrika ile ticaret hacmi hakkında: Bu yıl 40 milyar dolara ulaşıyoruz. 2028'de 50 milyar dolarlık ticaret hacmini hedefliyoruz. dedi.
Sabiha Gökçen Havalimanı 2026'da rekor yolcu hedefliyor
İstanbul Sabiha Gökçen (ISG) Uluslararası Havalimanı, gelecek yıl 47 milyonun üzerinde yolcuya ulaşmayı hedefliyor.
Gökhan Çetinkaya, makineleri kiralama yöntemiyle sektöre kazandırıyor
Gökhan Çetinkaya, firması aracılığıyla, üretim tesislerinde kullanılan makineleri kiralama yöntemiyle sektöre kazandırıyor.
Netanyahu 2026 seçimlerinde yeniden aday
Netanyahu, 2026 genel seçimlerinde yeniden aday olma niyetini açıkladı.
Nadir toprak elementleri enerji bağımsızlığımızda oyun değiştirici
Bakan Bayraktar, Gabar'da Türkiye'nin farklı illerinden gelen 73 kadın mühendisle buluştu.
Öngörü: Mobil abone sayısı 2028'de 100 milyonu geçecek
Türkiye'de bu yılın ikinci çeyreği itibarıyla 96,5 milyon olan mobil abone sayısının, 2028'de 100 milyonu aşması öngörülüyor.
Türkiye'den 53 ülkeye çekici ihraç edildi
Türkiye'den yılın 9 ayında 1 milyar 380 milyon 823 bin dolarlık çekici ihracatı yapıldı.
Güler Sabancı 'filantropinin para birimi güvendir'
Sabancı, çoklu krizler döneminde 'filantropi'nin geleceğine, güven ve hesap verebilirliğin önemine dikkati çekerek, sürdürülebilir toplumsal dönüşüm için işbirliğinin gerekliliğini vurguladı.
Papara'nın yasa dışı para akışı devam ediyor mu?
Papara yaptığı açıklamayla yasa dışı bahis sitelerine para akışının devam ettiği yönündeki haberlere açıklık getirdi.
Asgari Ücret Tespit Komisyonu 21 Ekim'de toplanacak
İşçi, işveren ve hükümet temsilcilerinden oluşan Üçlü Danışma Kurulu, Asgari Ücret Tespit Komisyonu'nun işleyişini ele almak için 21 Ekim'de toplanacak.
Kıbrıs Cumhurbaşkanlığı seçimini Tufan Erhürman kazandı
Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde (KKTC) Cumhurbaşkanlığı seçimini Cumhuriyetçi Türk Partisi’nin (CTP) lideri Tufan Erhürman kazandı.
Teknofest girişimleri Türkiye Innovation Week'te ödülleri topladı
T3 Vakfı tarafından desteklenen üç yenilikçi girişim, Türkiye Innovation Week 2025’te önemli ödüller kazanarak adlarını zirveye yazdırdı.
İstanbul Moda Akademisi'nden çanta tasarım atölyesi
Çanta tasarımına ilgi duyanlar için İMA'da 3 aylık özel program başlıyor. Eğitim, tasarımdan üretime, logo çalışmasından pazarlamaya tüm süreçleri kapsıyor.
Mustafa Söylemez: Sürdürülebilir üretim için sağlıklı hayvanlar şart
MSD Hayvan Sağlığı, üreticilere ve veteriner hekimlere yönelik bütüncül sağlık çözümleri sunarken, tüketici güveni ve gıda güvenliği konularında da aktif rol oynuyor.