Ayakkabı sektörü 6 ayda 489,2 milyon dolarlık ihracat yaptı
Ayakkabı sektörü 6 ayda 489,2 milyon dolarlık ihracat yaptı
Ayakkabı sektörü 6 ayda 489,2 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdi.
Haber Giriş Tarihi: 13.08.2025 13:06
Haber Güncellenme Tarihi: 13.08.2025 13:08
Kaynak:
AA
Küresel deri ve deri mamulleri üretim endüstrisinin 2023 yılı büyüklüğü 390 milyar doları aştı. Yıllık ortalama yüzde 4,8'lik büyüme öngörülen sektörün, 2032 yılında 598 milyar dolar büyüklüğü aşması bekleniyor.
Küresel ayakkabı pazarının da 2029 yılına kadar yıllık ortalama yüzde 2,21 büyüme kaydetmesi, satış hacminin de 14,7 milyar çift ayakkabıya ulaşması öngörülüyor.
Türkiye'de ayakkabı imalat endüstrisi de 2023 yılında 3,7 milyar dolarlık hacme ulaştı. Sektörün büyüklüğünün 2028 yılında 3,4 milyar dolara gerilemesi öngörülse de Türkiye, halihazırda bu alanda dünyanın önemli üreticisi konumunda bulunuyor.
Bu kapsamda ülkenin üretim potansiyelini ve rekabet gücünü artıracak desteklerin sağlanması, nitelikli iş gücünün yetiştirilmesi ve yeni nesil teknolojilere yatırım yapılması gibi konular, sektörün beklentileri arasında yer alıyor.
6 ayda en çok Çin ve Vietnam'dan ayakkabı alındı
Türkiye İstatistik Kurumunun (TÜİK) Özel Ticaret Sistemi verilerine göre, bu yılın ilk 6 ayında Türkiye'nin ayakkabı ihracatı 489,2 milyon dolar olurken, 804,3 milyon dolarlık ithalat gerçekleşti. Aynı dönemde sektörün dış ticaret hacmi 1,3 milyar dolar olarak hesaplandı.
Söz konusu dönemde en fazla ihracat 45,6 milyon dolarla Irak'a yapıldı. Bu ülkeyi 34 milyon dolarla Almanya, 33,9 milyon dolarla Romanya, 26,9 milyon dolarla Suudi Arabistan ve 24,2 milyon dolarla Rusya izledi.
Aynı dönemde Türkiye'nin en çok ayakkabı aldığı ülkeler Çin, Vietnam ve İtalya oldu. Çin'den alınan ürünler için 262,9 milyon dolar, Vietnam'dan alınanlar için 225,4 milyon dolar ve İtalya'dan alınan için 108,1 milyon dolar ödendi.
"Sektörün kalite, tasarım ve esneklik konusundaki gücü talep görmemizi sağlıyor"
Ayakkabı Yan Sanayicileri Derneği (AYSAD) Başkanı Sait Salıcı, Türkiye'nin ayakkabı sektöründe köklü bir geçmişe ve ciddi bir üretim potansiyeline sahip olduğunu belirtti.
Ülkenin ihracatında Irak, Almanya, Romanya, Suudi Arabistan ve Rusya gibi ülkelerin öne çıkmasının birçok nedeni olduğuna işaret eden Salıcı, "Öncelikle bu ülkelerle güçlü tarihi ve ticari bağlarımız bulunuyor. Coğrafi yakınlık, lojistik avantajlar sağlaması sebebiyle tercih edilmemizi kolaylaştırıyor. Ayrıca, Türk ayakkabı sektörünün kalite, tasarım ve esneklik konusundaki gücü, bu pazarlarda talep görmemizi sağlıyor. Özellikle Almanya ve Rusya gibi pazarlar hem fiyat hem de kalite beklentilerini dengeleyebilen ürünlerimize ilgi gösteriyor. Gelecek dönemde ihracat hedeflerimiz arasında ABD ve İngiltere gibi büyük pazarların yanı sıra, Afrika ve Güney Amerika gibi potansiyeli yüksek yeni pazarlara açılmak da bulunuyor. Bu pazarlara yönelik çalışmalarımızı yoğunlaştırmayı planlıyoruz." diye konuştu.
"Haksız rekabete yol açan ithal ürünlere karşı önlemlerin alınmasını bekliyoruz"
Salıcı, sektörde son dönemlerde yüksek maliyetler nedeniyle sorunlar yaşandığını, bunun da rekabet gücünü olumsuz etkilediğini belirtti.
Bu dönemde ithalatın yüksek olmasının en büyük sebebinin ise özellikle Asya ülkelerinden gelen ucuz ve düşük kaliteli ürünlerin iç piyasayı domine etmesi olduğunu bildiren Salıcı, "Bu durum, yerli üretimi ve istihdamı doğrudan tehdit ediyor. Sektörümüzün üretim ve ihracat potansiyelini artırmak için öncelikli beklentimiz, haksız rekabete yol açan ithal ürünlere karşı caydırıcı önlemlerin alınmasıdır. Gümrük vergilerinin artırılması ve denetimlerin sıkılaştırılması bu konuda büyük önem taşıyor." dedi.
Salıcı, Türkiye'nin buna rağmen hala önemli bir üretim merkezi olduğunu, bu potansiyelin tam olarak kullanılması için ise yeni stratejilere ihtiyaç duyulduğunu ifade etti.
Devlet destek ve teşviklerinin daha etkin hale getirilmesinin sektör açısından önemli olduğunu aktaran Salıcı, "Nitelikli iş gücünün yetiştirilmesi, yeni nesil teknolojilere yatırım yapılması ve markalaşma süreçlerinin desteklenmesi gibi konular sektörümüzün geleceği için hayati önem taşıyor. Ham maddeye ulaşım ve enerji maliyetlerindeki dalgalanmaların stabilize edilmesi de üretim maliyetlerimizi düşürerek rekabet gücümüzü artıracaktır." ifadelerini kullandı.
Salıcı, ayakkabı sektörünün sadece bir moda unsuru olmadığına, aynı zamanda binlerce insana istihdam sağlayan, stratejik bir alan olduğuna dikkati çekerek, şunları kaydetti:
"Yan sanayi, bu ekosistemin belkemiğidir. Yan sanayide yaşanacak bir kriz, tüm sektöre domino etkisiyle yayılacaktır. Bu nedenle, ham madde, kalıp, taban ve diğer tüm yan ürünlerin üretimini desteklemek, sektörün genel sağlığı için büyük bir zorunluluktur. Bu zorlu dönemi aşmak ve sektörümüzü hak ettiği yere getirmek için tüm paydaşlarla birlikte çalışmaya devam edeceğiz."
Sizlere daha iyi hizmet sunabilmek adına sitemizde çerez konumlandırmaktayız. Kişisel verileriniz, KVKK ve GDPR
kapsamında toplanıp işlenir. Sitemizi kullanarak, çerezleri kullanmamızı kabul etmiş olacaksınız.
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.
Ayakkabı sektörü 6 ayda 489,2 milyon dolarlık ihracat yaptı
Ayakkabı sektörü 6 ayda 489,2 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdi.
Küresel deri ve deri mamulleri üretim endüstrisinin 2023 yılı büyüklüğü 390 milyar doları aştı. Yıllık ortalama yüzde 4,8'lik büyüme öngörülen sektörün, 2032 yılında 598 milyar dolar büyüklüğü aşması bekleniyor.
Küresel ayakkabı pazarının da 2029 yılına kadar yıllık ortalama yüzde 2,21 büyüme kaydetmesi, satış hacminin de 14,7 milyar çift ayakkabıya ulaşması öngörülüyor.
Türkiye'de ayakkabı imalat endüstrisi de 2023 yılında 3,7 milyar dolarlık hacme ulaştı. Sektörün büyüklüğünün 2028 yılında 3,4 milyar dolara gerilemesi öngörülse de Türkiye, halihazırda bu alanda dünyanın önemli üreticisi konumunda bulunuyor.
Bu kapsamda ülkenin üretim potansiyelini ve rekabet gücünü artıracak desteklerin sağlanması, nitelikli iş gücünün yetiştirilmesi ve yeni nesil teknolojilere yatırım yapılması gibi konular, sektörün beklentileri arasında yer alıyor.
6 ayda en çok Çin ve Vietnam'dan ayakkabı alındı
Türkiye İstatistik Kurumunun (TÜİK) Özel Ticaret Sistemi verilerine göre, bu yılın ilk 6 ayında Türkiye'nin ayakkabı ihracatı 489,2 milyon dolar olurken, 804,3 milyon dolarlık ithalat gerçekleşti. Aynı dönemde sektörün dış ticaret hacmi 1,3 milyar dolar olarak hesaplandı.
Söz konusu dönemde en fazla ihracat 45,6 milyon dolarla Irak'a yapıldı. Bu ülkeyi 34 milyon dolarla Almanya, 33,9 milyon dolarla Romanya, 26,9 milyon dolarla Suudi Arabistan ve 24,2 milyon dolarla Rusya izledi.
Aynı dönemde Türkiye'nin en çok ayakkabı aldığı ülkeler Çin, Vietnam ve İtalya oldu. Çin'den alınan ürünler için 262,9 milyon dolar, Vietnam'dan alınanlar için 225,4 milyon dolar ve İtalya'dan alınan için 108,1 milyon dolar ödendi.
"Sektörün kalite, tasarım ve esneklik konusundaki gücü talep görmemizi sağlıyor"
Ayakkabı Yan Sanayicileri Derneği (AYSAD) Başkanı Sait Salıcı, Türkiye'nin ayakkabı sektöründe köklü bir geçmişe ve ciddi bir üretim potansiyeline sahip olduğunu belirtti.
Ülkenin ihracatında Irak, Almanya, Romanya, Suudi Arabistan ve Rusya gibi ülkelerin öne çıkmasının birçok nedeni olduğuna işaret eden Salıcı, "Öncelikle bu ülkelerle güçlü tarihi ve ticari bağlarımız bulunuyor. Coğrafi yakınlık, lojistik avantajlar sağlaması sebebiyle tercih edilmemizi kolaylaştırıyor. Ayrıca, Türk ayakkabı sektörünün kalite, tasarım ve esneklik konusundaki gücü, bu pazarlarda talep görmemizi sağlıyor. Özellikle Almanya ve Rusya gibi pazarlar hem fiyat hem de kalite beklentilerini dengeleyebilen ürünlerimize ilgi gösteriyor. Gelecek dönemde ihracat hedeflerimiz arasında ABD ve İngiltere gibi büyük pazarların yanı sıra, Afrika ve Güney Amerika gibi potansiyeli yüksek yeni pazarlara açılmak da bulunuyor. Bu pazarlara yönelik çalışmalarımızı yoğunlaştırmayı planlıyoruz." diye konuştu.
"Haksız rekabete yol açan ithal ürünlere karşı önlemlerin alınmasını bekliyoruz"
Salıcı, sektörde son dönemlerde yüksek maliyetler nedeniyle sorunlar yaşandığını, bunun da rekabet gücünü olumsuz etkilediğini belirtti.
Bu dönemde ithalatın yüksek olmasının en büyük sebebinin ise özellikle Asya ülkelerinden gelen ucuz ve düşük kaliteli ürünlerin iç piyasayı domine etmesi olduğunu bildiren Salıcı, "Bu durum, yerli üretimi ve istihdamı doğrudan tehdit ediyor. Sektörümüzün üretim ve ihracat potansiyelini artırmak için öncelikli beklentimiz, haksız rekabete yol açan ithal ürünlere karşı caydırıcı önlemlerin alınmasıdır. Gümrük vergilerinin artırılması ve denetimlerin sıkılaştırılması bu konuda büyük önem taşıyor." dedi.
Salıcı, Türkiye'nin buna rağmen hala önemli bir üretim merkezi olduğunu, bu potansiyelin tam olarak kullanılması için ise yeni stratejilere ihtiyaç duyulduğunu ifade etti.
Devlet destek ve teşviklerinin daha etkin hale getirilmesinin sektör açısından önemli olduğunu aktaran Salıcı, "Nitelikli iş gücünün yetiştirilmesi, yeni nesil teknolojilere yatırım yapılması ve markalaşma süreçlerinin desteklenmesi gibi konular sektörümüzün geleceği için hayati önem taşıyor. Ham maddeye ulaşım ve enerji maliyetlerindeki dalgalanmaların stabilize edilmesi de üretim maliyetlerimizi düşürerek rekabet gücümüzü artıracaktır." ifadelerini kullandı.
Salıcı, ayakkabı sektörünün sadece bir moda unsuru olmadığına, aynı zamanda binlerce insana istihdam sağlayan, stratejik bir alan olduğuna dikkati çekerek, şunları kaydetti:
"Yan sanayi, bu ekosistemin belkemiğidir. Yan sanayide yaşanacak bir kriz, tüm sektöre domino etkisiyle yayılacaktır. Bu nedenle, ham madde, kalıp, taban ve diğer tüm yan ürünlerin üretimini desteklemek, sektörün genel sağlığı için büyük bir zorunluluktur. Bu zorlu dönemi aşmak ve sektörümüzü hak ettiği yere getirmek için tüm paydaşlarla birlikte çalışmaya devam edeceğiz."
Kaynak: AA
Haftanın popüler haberleri
Erol Yelmer, Heinz Baus Vakfı Yönetim Kurulu üyesi oldu
Bauhaus Türkiye’nin kurucu CEO’su Erol Yelmer’e uluslararası görev: Erol Yelmer Heınz Baus Vakfı Yönetim Kurulu Üyeliğine atandı.
Türkiye'nin nüfusu 1 Temmuz itibarıyla 85 milyon 824 bini geçti
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), üçer aylık dönemler için ilk kez üretilen dönemlik nüfus istatistiklerini açıkladı.
Türkiye, Suriye'ye ihracatta 2 milyar doları aşmayı hedefliyor
Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Suriye Masası Başkanı Kadooğlu, yıl sonunda bu ülkeye ihracatın 2 milyar doları aşmasını beklediklerini bildirdi.
Ayakkabı sektörü 6 ayda 489,2 milyon dolarlık ihracat yaptı
Ayakkabı sektörü 6 ayda 489,2 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdi.
Bayındır Sağlık Grubunun yüzde 80 hissesini Acıbadem devraldı
İş Bankası ve Acıbadem, Bayındır Hastaneleri'nde stratejik ortaklığa gitti.
AK Parti 24'üncü yaşını kutluyor
AK Parti, siyaset sahnesinde 24 yılı geride bıraktı.
Arvento, Bilişim 500’de IoT ve M2M kategorilerinde lider
Arvento, Bilişim 500'de “Yılın Türkiye Merkezli Üretici – IoT ve M2M” kategorisinde ilk sırada yer aldı.
Anadolu Isuzu, İhracat Listesinde 22 sıra yükseldi
Anadolu Isuzu, 2024’te 22 basamak yükselerek ilk 1000 ihracatçı listesinde öne çıktı.
Maya Taste of India Bodrum’da açıldı
Dibeklihan Kültür ve Sanat Köyü’nün üst avlusunda Hint mutfağını zarif yüzü Maya Hint Restoranı açıldı.
Gürcistan ile ticari ilişkiler güçlendirilecek
Türkiye'nin Gürcistan'ın bir numaralı ticaret ortağı olduğunu söyleyen Gürcistan Cumhurbaşkanı Kavelaşvili, Cumhurbaşkanı Erdoğan ile ticari ilişkilileri geliştirmeye yönelik atılabilecek adımları görüştüklerini ifade etti.
İşNet’e Bilişim 500’de iki ödül birden
İşNet, Bilişim 500 kapsamında “Bulut Hizmeti Kategori Birincisi” ve “Ağ Donanımı Kategori Birincisi” ödüllerinin sahibi oldu.
İlkiz Özcan: Protel TechWomen Akademisi hayata geçiyor
Otelcilik sektöründe kadın istihdamını artırmak için Protel TechWomen Akademisi hayata geçiyor.
ETİD uyarıyor: Ekonomide 500 milyar liralık tehdit
ETİD ve Dogma Alares “Yurtdışında Yerleşik Pazaryerlerinin (YYP) Yerel E-Perakende Ekosistemine Etkileri” konulu rapor yayımladı.
Armis Yatak’tan Ağustos'a özel kampanyalar
Armis Yatak, 1 – 31 Ağustos 2025 tarihleri arasında, çift kişilik yatak seti satın alan tüketicilere Kütahya Porselen 52 Parça Çeyiz Seti hediye edecek.
Citrix ve NVIDIA güçlerini birleştirdi
Citrix ve NVIDIA güçlerini birleştirdi. Şirketler yapay zekâ uygulamalarını artık daha düşük maliyetle geliştirebilecek.
Veri hassasiyeti yüksek kurumlar için Sovereign SASE modeli
Fortinet Sovereign SASE, tam kapsamlı SASE mimarisini kurumun kendi altyapısında konumlandırarak tüm verilerin yerel kalmasını ve mevzuata tam uyumlu olmasını sağlıyor.
Multitek: Her yaştan bina akıllanabilir!
Multitek’ten apartman ve site yöneticilerine çağrı: Her yaştan bina akıllanabilir!
Gürcistan Cumhurbaşkanı Kavelaşvili, Türkiye'ye geliyor
Gürcistan Cumhurbaşkanı Kavelaşvili, Erdoğan’ın daveti üzerine resmî ziyaret için Türkiye’ye geliyor.
Pamukova Yüksek Hızlı Tren İstasyonu hizmete açıldı
TCDD Taşımacılık AŞ, Sakarya Pamukova Yüksek Hızlı Tren (YHT) İstasyonu'nun 11 Ağustos itibarıyla hizmete açıldığını bildirdi.
Market fiyatı uygulaması erişime açıldı
Tüketiciler ürün fiyatlarını artık "Market Fiyatı" mobil uygulamasından karşılaştırabilecek.
TÜİK, Haziran sanayi üretim endeksi verilerini paylaştı
Sanayi üretim endeksi, haziranda aylık bazda yüzde 0,7, yıllık bazda yüzde 8,3 artış gösterdi.
Nijerya, Türk iş dünyasını yatırıma davet ediyor
Türkiye'nin 2024 sonu itibarıyla Nijerya'ya ihracatı 683,7 milyon dolarla bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 9,1 yükseldi.
THY, Çin seferlerini artırıyor
Türk Hava Yolları (THY) Genel Müdürü Bilal Ekşi, şirketin Çin'e yaptığı seferlerde artışa gideceğini duyurdu.
YKS tercih süreci 13 Ağustos 2025'te sona eriyor
Üniversite adayları için 2025 Yükseköğretim Kurumları Sınavı (2025-YKS) tercih süreci 13 Ağustos 2025 tarihinde sona erecek.
TOKİ 21 ildeki 102 iş yerini açık artırmayla satacak
TOKİ, mülkiyetinde bulunan 21 ildeki 102 iş yerini açık artırma yöntemiyle satışa çıkaracak.
TOBB’un ‘Akıllı KOBİ Platformu’ Avrupa’da finalde yarışacak
Akıllı KOBİ, Avrupa KOBİ Zirvesi’ndeki finalde Avrupa büyük ödülü için yarışacak.
08 Ağustos 2025 tarihli TCMB Döviz Kurları ve Çapraz Kurları
08 Ağustos 2025 tarihli TCMB Döviz Kurları ve Çapraz Kurları
Ankara İzmir YHT seferleri başladığında yolculuk süresi 3,5 saat olacak
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Ankara-İzmir YHT Hattı'nın tamamlanmasıyla seyahat süresinin 3 saat 30 dakikaya düşmüş olacağını duyurdu.
Hava sıcaklığı 22 ilde 40 derece ve üzerini gösterdi
Yurt genelinde bugün 22 ilde termometreler 40 derece ve üzerini gösterdi.
Erkan Bayrak'a FLO’da üst düzey atama
Erkan Bayrak, FLO’nun Yurt Dışı Satış Operasyonları Genel Müdür Yardımcılığı görevine atandı.
Beyza Sakallı, Microsoft Türkiye’nin yeni CMO’su olarak atandı
Beyza Sakallı’nın Microsoft Türkiye’nin yeni CMO’su (Chief Marketing Officer) olarak atandığı duyuruldu.
Melek Demiray Ecofolio’ya CEO olarak atandı
Ecofolio’nun CEO’luğuna Dr. Melek Demiray getirildi.
Selda Sakaroğlu Solak, Zsa Zsa Zsu CMO'su olarak atandı
Selda Sakaroğlu Solak, Ağustos 2025 itibarıyla Zsa Zsa Zsu Pazarlama Genel Müdür Yardımcısı (CMO) olarak görevine başladı
Eda Güzeldemir Demiray, Oyak Çimento İK Direktörü oldu
Eda Güzeldemir Demiray, yeni görevinde OYAK Çimento’nun Türkiye’deki İK operasyonlarından sorumlu olacak.
Girişimcilik dünyasının kalbi Startup World Cup Türkiye’de attı
Girişimcilik dünyasının kalbi Startup World Cup Türkiye finali’nde attı! Startup World Cup’ın Türkiye Finali, bu yıl BTM ev sahipliğinde büyük bir heyecanla gerçekleşti.
Catchpad ödül aldı
BTM girişimlerinden CatchPad, BİGG Spor Ödüllerinde ilk 5 arasında yer alarak 1 milyon TL’lik ödülün sahibi oldu.
Ticaret Bakanlığı doğrudan satış sistemlerinin kurallarını belirledi
Ticaret Bakanlığı doğrudan satış sistemlerinin kurallarını belirledi.
07 Ağustos 2025 tarihli TCMB Döviz Kurları ve Çapraz Kurları
07 Ağustos 2025 tarihli TCMB Döviz Kurları ve Çapraz Kurları
Tamer İşisağlam, TCL Electronics Türkiye Satış Direktörü oldu
TCL Electronics'in Türkiye Satış Direktörlüğü görevine Tamer İşisağlam atandı.
Stellantis, Gilles Vidal'ı Avrupa Markalarının Tasarım Başkanı olarak atadı
Stellantis, ödüllü tasarımlarıyla tanınan Gilles Vidal'ı Avrupa Markalarının Tasarım Başkanı olarak atadığını duyurdu.