PwC/Hande Yinanç: Aile şirketlerinde büyüme keskin şekilde geriledi
PwC/Hande Yinanç: Aile şirketlerinde büyüme keskin şekilde geriledi
PwC Türkiye Aile Şirketi Hizmetleri Lideri Hande Yinanç: Aile Şirketlerinin sadece yüzde 25’i çift haneli büyüme yakaladı.
Haber Giriş Tarihi: 05.12.2025 23:09
Haber Güncellenme Tarihi: 05.12.2025 23:16
Kaynak:
Haber Merkezi
https://www.dijitalhaber.com.tr
PwC’nin 60’tan fazla ülkeden 1.325 şirket sahibi ve üst düzey liderle küresel ölçekte gerçekleştirdiği “12. Aile Şirketleri Araştırması: Rekabet Avantajını Geri Kazanmak” başlıklı raporu yayınlandı. Raporda, BM’ye göre küresel GSYH’nin üçte ikisini ve istihdamın %60’ını oluşturarak küresel ekonominin temel direklerinden biri olarak konumlanan aile şirketlerinin karşılaştığı zorluklar ve dönüşüm yolları ele alınıyor.
Rapor, uzun süredir halka açık şirketlere kıyasla daha dayanıklı görülen bu işletmelerin, artan küresel baskılarla karşı karşıya olduğuna dikkat çekiyor. Araştırma, aile şirketlerinin miraslarını güvence altına alıp büyümeyi yakalamaları için geleneksel güçlü yönlerini (amaç, uzun vadeli / sabırlı sermaye ve itibar) çeviklik, teknoloji ve modern yönetişim stratejileriyle birleştirmelerinin hayati önem taşıdığını ortaya koyuyor.
Araştırma, yüksek yeniden yatırım oranları ve düşük borçluluk gibi geleneksel güçlü yönlerin, artan enflasyon, jeopolitik belirsizlik ve dijitalleşme baskıları karşısında tek başına büyümeye dönüştürülmesinin her zamankinden daha zor hale geldiğini gösteriyor. Bu durum, başarılı aile şirketlerinin kendilerine özgü güçlü yönlerini daha akıllıca kullanmasını gerektiriyor.
Aile şirketlerinde büyüme keskin şekilde geriledi Küresel ekonominin yapı taşı olmaya devam etmekle birlikte son dönemde aile şirketlerinin performanslarında belirgin bir ayrışma yaşandığını belirten PwC Türkiye Aile Şirketi Hizmetleri Lideri Hande Yinanç, araştırmanın sonuçlarına ilişkin şu değerlendirmelerde bulundu: “PwC olarak 12. kez gerçekleştirdiğimiz Küresel Aile Şirketleri Araştırmamız bu ayrışmayı net şekilde ortaya koyuyor. 60’tan fazla ülkede, 1.325 şirket sahibi ve üst düzey liderle gerçekleştirdiğimiz küresel araştırmanın sonuçları, son bir yılda sadece her dört aile şirketinden birinin (%25) çift haneli satış büyümesi yakaladığını ortaya koyuyor. Bu oran, iki yıl önce %43’tü. Yani pandemi döneminin ortalarına denk gelen seviyelere geri dönülmüş durumda. Üstelik bu, küresel ekonominin temel direklerinden biri olan bir sektör için geçerli. Birleşmiş Milletler'e göre, ailenin sahipliğinde veya yönetiminde olan şirketler, dünya genelindeki GSYH’nin yaklaşık üç te ikisini ve istihdamın %60’ını oluşturuyor. Uzun süredir halka açık şirketlere kıyasla daha dayanıklı görülen bu işletmelerin pek çoğu, artık artan baskılarla karşı karşıya.”
Araştırmada Öne Çıkan Bulgular: Raporun ilk ve en çarpıcı bulgusu, aile şirketlerinin performansındaki keskin ayrışma. Son bir yılda şirketlerin yalnızca %25'i çift haneli satış büyümesi yakalayabildi; bu oran, iki yıl önceki %43'lük seviyenin oldukça altında ve sektörün pandemi dönemi ortalarına denk gelen seviyelere geri döndüğünü gösteriyor. Bu yavaşlama, halka açık şirketlere kıyasla daha dayanıklı olduğu düşünülen bu işletmelerin bile küresel ekonomik baskılar, yüksek enflasyon ve jeopolitik belirsizlikler karşısında zorlandığını teyit ediyor.Araştırma, bu zorlu ortamda rekabet avantajını geri kazanmanın “amaç, uzun vadeli / sabırlı sermaye, çeviklik ve itibar” gibi geleneksel güçlü yönleri, modern yaklaşımlarla birleştirmeye bağlı olduğunu vurguluyor. Uzun vadeli, nesiller boyu sürecek bir vizyonla hareket etme yeteneği aile şirketlerine kısa vadeli piyasa dalgalanmalarından bağımsız olarak stratejik ve sürdürülebilir yatırımlar yapma esnekliği tanıyor.Öte yandan, itibar bir yandan belirsiz dönemlerde bir kalkan görevi görürken bir yandan da büyümeyi tetikleyen güçlü bir stratejik kaldıraç olarak kullanılabiliyor. Hızla değişen dünyaya ayak uydurabilmek içinse bu köklü değerlerin çeviklik ve modern yönetişim yapılarıyla desteklenmesi, uzun vadeli dayanıklılığın temelini oluşturuyor.Geleceğe yatırım kararlarına bakıldığında, aile şirketleri net bir şekilde müşteri deneyimi (%55) ve dijitalleşme ve teknoloji (%53) alanlarını önceliklendiriyor.Bu yatırımları, yeni nesil beceri ve yetenek lere (%40) yapılan yatırımlar takip ediyor. Ancak, dönüşümün önemli bir parçası olan Yapay Zekâ (AI) ve makine öğrenimi adaptasyonunda yavaş kalındığı görülüyor. Şirketlerin yalnızca %13’ü operasyonlarının önemli bir bölümünde bu teknolojileri kullandığını belirtiyor. Gelecek dayanıklılığının anahtarı dönüşüme yatırımda yatıyor. Aile şirketlerinin yarısından fazlası (%55’i) müşteri deneyimine, %53’ü dijitalleşme ve teknolojiye, %40’ı ise yeni nesil yetenek ve becerilere yatırım yapmayı planlıyor.”Özellikle yönetişim ve planlama alanlarında zayıflıklar sürüyor. Şirketlerin tüm kilit roller için tam olarak geliştirilmiş bir halefiyet planı iki yıl önceki %26'dan %22 seviyesinde gerilemiş durumda. Bu durum, kurumsallaşma ve sürdürülebilirlik açısından önemli bir risk teşkil ediyor. Bununla birlikte, aile şirketlerinin %71’i, gelecekteki liderlik pozisyonları için dışarıdan profesyonel işe almanın öneminin farkında olduğunu ifade ediyor.
Sizlere daha iyi hizmet sunabilmek adına sitemizde çerez konumlandırmaktayız. Kişisel verileriniz, KVKK ve GDPR
kapsamında toplanıp işlenir. Sitemizi kullanarak, çerezleri kullanmamızı kabul etmiş olacaksınız.
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.
PwC/Hande Yinanç: Aile şirketlerinde büyüme keskin şekilde geriledi
PwC Türkiye Aile Şirketi Hizmetleri Lideri Hande Yinanç: Aile Şirketlerinin sadece yüzde 25’i çift haneli büyüme yakaladı.
PwC’nin 60’tan fazla ülkeden 1.325 şirket sahibi ve üst düzey liderle küresel ölçekte gerçekleştirdiği “12. Aile Şirketleri Araştırması: Rekabet Avantajını Geri Kazanmak” başlıklı raporu yayınlandı. Raporda, BM’ye göre küresel GSYH’nin üçte ikisini ve istihdamın %60’ını oluşturarak küresel ekonominin temel direklerinden biri olarak konumlanan aile şirketlerinin karşılaştığı zorluklar ve dönüşüm yolları ele alınıyor.
Rapor, uzun süredir halka açık şirketlere kıyasla daha dayanıklı görülen bu işletmelerin, artan küresel baskılarla karşı karşıya olduğuna dikkat çekiyor. Araştırma, aile şirketlerinin miraslarını güvence altına alıp büyümeyi yakalamaları için geleneksel güçlü yönlerini (amaç, uzun vadeli / sabırlı sermaye ve itibar) çeviklik, teknoloji ve modern yönetişim stratejileriyle birleştirmelerinin hayati önem taşıdığını ortaya koyuyor.
Araştırma, yüksek yeniden yatırım oranları ve düşük borçluluk gibi geleneksel güçlü yönlerin, artan enflasyon, jeopolitik belirsizlik ve dijitalleşme baskıları karşısında tek başına büyümeye dönüştürülmesinin her zamankinden daha zor hale geldiğini gösteriyor. Bu durum, başarılı aile şirketlerinin kendilerine özgü güçlü yönlerini daha akıllıca kullanmasını gerektiriyor.
Aile şirketlerinde büyüme keskin şekilde geriledi Küresel ekonominin yapı taşı olmaya devam etmekle birlikte son dönemde aile şirketlerinin performanslarında belirgin bir ayrışma yaşandığını belirten PwC Türkiye Aile Şirketi Hizmetleri Lideri Hande Yinanç, araştırmanın sonuçlarına ilişkin şu değerlendirmelerde bulundu: “PwC olarak 12. kez gerçekleştirdiğimiz Küresel Aile Şirketleri Araştırmamız bu ayrışmayı net şekilde ortaya koyuyor. 60’tan fazla ülkede, 1.325 şirket sahibi ve üst düzey liderle gerçekleştirdiğimiz küresel araştırmanın sonuçları, son bir yılda sadece her dört aile şirketinden birinin (%25) çift haneli satış büyümesi yakaladığını ortaya koyuyor. Bu oran, iki yıl önce %43’tü. Yani pandemi döneminin ortalarına denk gelen seviyelere geri dönülmüş durumda. Üstelik bu, küresel ekonominin temel direklerinden biri olan bir sektör için geçerli. Birleşmiş Milletler'e göre, ailenin sahipliğinde veya yönetiminde olan şirketler, dünya genelindeki GSYH’nin yaklaşık üç te ikisini ve istihdamın %60’ını oluşturuyor. Uzun süredir halka açık şirketlere kıyasla daha dayanıklı görülen bu işletmelerin pek çoğu, artık artan baskılarla karşı karşıya.”
Araştırmada Öne Çıkan Bulgular: Raporun ilk ve en çarpıcı bulgusu, aile şirketlerinin performansındaki keskin ayrışma. Son bir yılda şirketlerin yalnızca %25'i çift haneli satış büyümesi yakalayabildi; bu oran, iki yıl önceki %43'lük seviyenin oldukça altında ve sektörün pandemi dönemi ortalarına denk gelen seviyelere geri döndüğünü gösteriyor. Bu yavaşlama, halka açık şirketlere kıyasla daha dayanıklı olduğu düşünülen bu işletmelerin bile küresel ekonomik baskılar, yüksek enflasyon ve jeopolitik belirsizlikler karşısında zorlandığını teyit ediyor.Araştırma, bu zorlu ortamda rekabet avantajını geri kazanmanın “amaç, uzun vadeli / sabırlı sermaye, çeviklik ve itibar” gibi geleneksel güçlü yönleri, modern yaklaşımlarla birleştirmeye bağlı olduğunu vurguluyor. Uzun vadeli, nesiller boyu sürecek bir vizyonla hareket etme yeteneği aile şirketlerine kısa vadeli piyasa dalgalanmalarından bağımsız olarak stratejik ve sürdürülebilir yatırımlar yapma esnekliği tanıyor.Öte yandan, itibar bir yandan belirsiz dönemlerde bir kalkan görevi görürken bir yandan da büyümeyi tetikleyen güçlü bir stratejik kaldıraç olarak kullanılabiliyor. Hızla değişen dünyaya ayak uydurabilmek içinse bu köklü değerlerin çeviklik ve modern yönetişim yapılarıyla desteklenmesi, uzun vadeli dayanıklılığın temelini oluşturuyor.Geleceğe yatırım kararlarına bakıldığında, aile şirketleri net bir şekilde müşteri deneyimi (%55) ve dijitalleşme ve teknoloji (%53) alanlarını önceliklendiriyor.Bu yatırımları, yeni nesil beceri ve yetenek lere (%40) yapılan yatırımlar takip ediyor. Ancak, dönüşümün önemli bir parçası olan Yapay Zekâ (AI) ve makine öğrenimi adaptasyonunda yavaş kalındığı görülüyor. Şirketlerin yalnızca %13’ü operasyonlarının önemli bir bölümünde bu teknolojileri kullandığını belirtiyor. Gelecek dayanıklılığının anahtarı dönüşüme yatırımda yatıyor. Aile şirketlerinin yarısından fazlası (%55’i) müşteri deneyimine, %53’ü dijitalleşme ve teknolojiye, %40’ı ise yeni nesil yetenek ve becerilere yatırım yapmayı planlıyor.”Özellikle yönetişim ve planlama alanlarında zayıflıklar sürüyor. Şirketlerin tüm kilit roller için tam olarak geliştirilmiş bir halefiyet planı iki yıl önceki %26'dan %22 seviyesinde gerilemiş durumda. Bu durum, kurumsallaşma ve sürdürülebilirlik açısından önemli bir risk teşkil ediyor. Bununla birlikte, aile şirketlerinin %71’i, gelecekteki liderlik pozisyonları için dışarıdan profesyonel işe almanın öneminin farkında olduğunu ifade ediyor.
Haftanın popüler haberleri
PwC/Hande Yinanç: Aile şirketlerinde büyüme keskin şekilde geriledi
PwC Türkiye Aile Şirketi Hizmetleri Lideri Hande Yinanç: Aile Şirketlerinin sadece yüzde 25’i çift haneli büyüme yakaladı.
Burak Uçar'a Bacacı Holding'te üst düzey görev
Bacacı Yatırım Holding Üretim ve Operasyonel Mükemmellikten Sorumlu İcra Kurulu Üyeliği’ne Burak Uçar getirildi.
İşyerlerinde her 100 çalışanın en az 20’si depresyona aday
Çalışanların ruh sağlığı OnlyHR 3. İstanbul Sempozyumunda uzmanlar tarafından masaya yatırıldı.
OPET’te Fasty Hediye Festivali başladı
Fasty Hediye Festivali’nde, tek seferde 50 TL ve üzerinde Fasty ürünleri alanlar, Fiat 600, iPhone 17, AirPods Pro 3 ve Ttec Bluetooth Hoparlör kazanma şansını yakalayacak.
TEXACO Team AMS, Türkiye pistlerindeki tüm şampiyonlukları kazandı
AVIS 2025 Türkiye Pist Şampiyonası beşinci ayağı, TOSFED İstanbul Park'ta düzenlenen final yarışları ile tamamlandı. TEXACO Team AMS şampiyonlukları kazandı.
KPMG/Sinem Cantürk: Türkiye pazarında dengeler değişiyor
KPMG: Türkiye fintech sektörü üçüncü çeyrekte yatırım liginde liderliğe yükseldi.
Sürat Kargo'dan gönderi rekoru
Sürat Kargo, Efsane Kasım’da günlük 900 bin gönderi ile rekor kırdı.
Kemal Oral: Teknoparklar artık yeni nesil Ar-Ge'nin merkezi
Elektraweb CEO’su Kemal Oral: Yapay zekâ laboratuvarları, veri merkezleri ve yeşil teknoloji çözümleri teknoparkların yeni kimliği olacak.
Take Off İstanbul 10 Aralık'ta başlıyor
Girişimcilik zirvesi Take Off İstanbul, 10-11 Aralık’ta İstanbul Fuar Merkezi’nde yapılacak.
MİB Başkanı Fatih İğrek: Fabrika üreten fabrikalarız
Makina İmalatçıları Birliği (MİB) Yönetim Kurulu Başkanı Fatih İğrek, MEEXX Fuarının açılışında konuştu: Türkiye Avrupa’nın Dördüncü Büyük Makine İhracatçısı.
Fenerium, ISO 9001 İç Denetçi eğitimini başarıyla tamamladı
Fenerium, Kalite Yönetim Sistemi etkinliğini daha da ileri taşıma ve süreçlerde mükemmelliği sağlama hedefi doğrultusunda, 2 gün boyunca düzenlediği kapsamlı İç Tetkikçi Eğitimini başarıyla tamamladı.
Dyson'a Rekabet Kurulundan soruşturma
Rekabet Kurulu, Dyson Turkey Elektrikli Ürünler Tic. Ltd. Şti. 'ne soruşturma açtı.
Müsiad Vizyoner Zirvesine rekor katılım
Vizyoner Zirvesi, Türk Telekom ve Trendyol ana sponsorluğunda 4.000’i aşkın katılımcının yer aldığı güçlü bir buluşmayla Atatürk Kültür Merkezi’nde düzenlendi.
AJet, İstanbul'dan Irak Süleymaniye'ye ilk seferini yaptı
AJet, İstanbul'dan Irak'ın Süleymaniye şehrine ilk seferini yaptı.
İstanbul Havalimanı ISO 22301 Sertifikası almaya hak kazandı
İstanbul Havalimanı'na "ISO 22301 İş Sürekliliği Yönetim Sistemi Sertifikası" verildi. Sertifika takdim törenine CEO Selahattin Bilgen ve çalışanlar katıldı.
TÜİK açıkladı: Enflasyon 31,07
Türkiye'de kasımda TÜFE artış aylık bazda yüzde 0,87 ile son 30 ayın, yıllık bazda da yüzde 31,07 ile son 4 yılın en düşük seviyesine geriledi.
Basketbol Kadınlar Cumhurbaşkanlığı Kupası'nı FB Opet kazandı
30. Basketbol Kadınlar Cumhurbaşkanlığı Kupası'nı, Çimsa ÇBK Mersin'i 104-77 yenen Fenerbahçe Opet kazandı.
Asgari Ücret Tespit Komisyonu 12 Aralık'ta toplanacak
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, işçi kesimini temsil eden TÜRK-İŞ ile işveren kesimini temsil eden TİSK'i 12 Aralık saat 14.00'te toplantıya davet etti.
Belarus, Avrasya’nın kalbinde yükselen bir pazar
EGİAD Başkanı Kaan Özhelvacı, Belarus’un konumu, sanayi altyapısı, büyüyen pazar dinamikleri ve yatırımcı dostu politikalarıyla Türk iş dünyası için stratejik fırsatlar sunduğunu vurguladı.
Elektrikli şarj istasyonları Yandex Maps'ten bulunabilecek
Elektrikli araç sahipleri artık Yandex Maps ile araçlarına uygun şarj istasyonlarını bulabiliyor.
TEI, 15. Zekâ Atölyesini açtı
TEI, 15. Zekâ Atölyesini Eti Maden İşletmeleri İlkokulu’nda kurarak öğrencilerin eğitimine katkı sağladı.
Mesut Ergül: Lezita yenilikçi ürünleriyle Avrupa pazarında
Lezita, Avrupa Birliği’ne ihracat onayının ardından ilk gönderimi Almanya’ya yaptı.
Pfizer Türkiye Satış Direktörlüğüne Ahmet Kumkumoğlu atandı
Ahmet Kumkumoğlu, 1 Aralık itibarıyla Pfizer Türkiye Satış Direktörü olarak atandı.
Prometeon Türkiye'de Uğur Aydın'a üst düzey atama
Prometeon Türkiye, Rusya, CIS Ticaret Direktörü görevine Uğur Aydın atandı.
AJet, İstanbul'dan Beyrut'a sefer başlattı
AJet, Lübnan'ın başkenti Beyrut'a İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı'ndan direkt uçuşlarını başlattı.
Teknopark İstanbul 2026'da milyar dolarlık ihracat hedefliyor
Avrupa'nın en büyük girişimcilik merkezi Teknopark İstanbul 2026'da "milyar dolarlık" ihracat hedefliyor.
Tüketici derneklerinden servis ücretinin yasaklanmasına destek
Tüketici dernekleri gıda işletmelerindeki zorunlu "servis ücreti"nin yasaklanması kararına destek verdi.
1 Aralık 2025 tarihli TCMB Döviz Kurları
1 Aralık 2025 tarihli TCMB Döviz Kurları
Bahar Güler'e Best People & Culture Leaders'te ödül
Terra Pizza İnsan ve Kültür Direktörü Bahar Güler, Best People & Culture Leaders™ 2025 Silver Ödülü’nün sahibi oldu.
Cumhurbaşkanı Erdoğan, millete seslendi
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Kabine Toplantısı sonrası açıklamalarda bulundu.
İdeasoft'tan Betül Talay: İK’nın geleceği insan merkezli yapay zekâ
ideasoft, insan kaynakları alanında yeni bir dönemi başlatmaya hazırlanıyor. 2026 yılında AI destekli iç iletişim ve gelişim asistanı ile çalışan deneyimini dönüştürmeyi hedefliyor.
Golden Global Portföy faaliyete başladı
Golden Global Portföy Yönetimi A.Ş. faaliyete başladı.
Bimser, ilaç sektörüne özel QDMS for Pharma çözümünü geliştirdi
Bimser'in QDMS for Pharma yazılımı ilaç şirketlerinin uluslararası regülasyonlara uyum sağlamasını ve iş süreçlerini verimli yönetmesini sağlayacak.
TÜRSAB BY Hasan Eker: Papa’nın İznik’i ziyareti Bursa turizmi açısından bir şanstır
TÜRSAB Başkan Yardımcısı Hasan Eker, Papa 14. Leo'nun İznik ziyaretinin Bursa turizmi açısından bir şans olduğunu açıkladı.
AB, Çinli şirketlere yönelik bazı kurallarını gözden geçirecek
AB, Çinli şirketlere ilişkin endişeler nedeniyle yabancı yatırım kurallarını gözden geçirecek.
Maraş Çöreği, AB'den coğrafi işaretli ürün onayı aldı
“Maraş Çöreği” Türkiye'nin 44. coğrafi işaretli ürünü olarak kayda geçti.
Ekim'de 531 firmaya Dahilde İşleme İzin Belgesi verildi
Ticaret Bakanlığı, Ekim'de 531 firmaya Dahilde İşleme İzin Belgesi verildiğini açıkladı.
CarrefourSA yeni dijital cüzdanı Payfour'u kullanıma açtı
CarrefourSA, alternatif ödeme çözümleri sunarak alışveriş deneyimini iyileştirecek yeni dijital cüzdan uygulaması Payfour'u hayata geçirdi.
TÜİK, Türkiye'nin üçüncü çeyrek büyüme verilerini açıkladı
TÜİK, yılın üçüncü çeyreğine ilişkin gayrisafi yurt içi hasıla (GSYH) sonuçlarını açıkladı. Türkiye ekonomisi yılın üçüncü çeyreğinde yüzde 3,7 büyüdü.
Türkiye, Akdeniz Genel Balıkçılık Komisyonu Başkanı seçildi
Tarım ve Orman Bakanı İbrahim Yumaklı, Türkiye'nin Akdeniz Genel Balıkçılık Komisyonu’nda (GFCM) ilk kez Başkanlık görevine seçildiğini duyurdu.