OSD Başkanı Eroldu'dan otomotiv sanayiine ilişkin müjdeli haber
OSD Başkanı Eroldu'dan otomotiv sanayiine ilişkin müjdeli haber
OSD Başkanı Eroldu: Otomotiv sanayisinde salgın öncesi üretim seviyelerine geri dönüldü
Haber Giriş Tarihi: 17.07.2023 11:27
Haber Güncellenme Tarihi: 17.07.2023 11:27
Kaynak:
AA
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Yönetim Kurulu Başkanı Cengiz Eroldu, otomotiv sanayisinde salgın öncesi üretim seviyelerine geri dönüldüğünü belirterek, "Aslında rakamsal olarak aynı seviyede olabiliriz ama performans olarak bence 2019’un üzerindeyiz." dedi.
Eroldu, OSD tarafından İstanbul'da düzenlenen basın toplantısında, otomotivin ilk yarı sonuçlarını ve sektördeki güncel gelişmeleri değerlendirdi.
Yılın ilk altı aylık döneminde oldukça başarılı ve önemli rakamlara ulaşıldığını dile getiren Eroldu, "Şimdi rakamlarımız da baktığımız zaman öncelikle üretimimiz 735 bin adetlik rakama geldi. Bu geçen seneye göre yüzde 13’lük bir artış demek. İnşallah bu sene de bu rakamlar bizi 1,5 milyon adetlik bir toplam üretime doğru taşıyor gözüküyor. Diğer sevindirici bir konu tabii kapasite kullanım oranımız da yüzde 67’den yüzde 74’e yükseldi. Bunda hem ihracattaki artışın hem de iç piyasadaki artışın kuşkusuz çok katkısı var." ifadelerini kullandı.
İhracat adetlerinin de bu sene 500 bini geçtiğini ve yıl sonu bir milyonun üzerinde bir ihracata ulaşılmasının muhtemel olduğunu aktaran Eroldu, kapasite kullanım oranının hafif araçlarda 74, kamyonda yüzde 92 ve traktörde de tam kapasiteye yakın yüzde 80 seviyesine çıkmasının önemli bir gelişme olduğunu söyledi.
"Yüksek talepten dolayı iç piyasada yerli sanayinin satışlara olan katkısı azaldı"
OSD için bir diğer önemli konunun iç pazar olduğunu belirten Eroldu, yüksek talepten dolayı iç piyasada yerli sanayinin satışlara olan katkısının azalmasından memnun olmadıklarını, bu durumun doğal olarak otomotiv genelinde dış ticaret dengesini olumsuz yönde etkilediğini ve ilk 5 aylık rakamlara bakıldığında geçen sene 4,4 milyar dolar olan dış ticaret fazlasının bu sene 1 milyar dolara gerilediğini bildirdi.
Cengiz Eroldu, otomotiv sanayisinde ilk altı aya bakıldığında, salgın öncesi üretim seviyelerine geri dönüldüğünü belirterek, "Aslında rakamsal olarak aynı seviyede olabiliriz ama performans olarak bence 2019’un üzerindeyiz. Yönetmemiz gereken birçok da zorlukla birlikte bu rakamları gerçekleştirdik. Bu bizce çok olumlu, çok pozitif bir tablo otomotiv sanayi açısından. Diğer taraftan Türkiye'nin ihracatına baktığımız zaman az evvel de söyledim biz Türkiye otomotiv sanayi olarak Türkiye ihracatının lokomotifi olmaya devam ediyoruz. Sektörel ihracat sıralamasında birinci durumda ve bu durumumuzu kuvvetlendiriyoruz." dedi.
"Araçların yüzde 80’lik ÖTV diliminde olması Türk tüketicisinin mobiliteye erişiminde önemli bir sorun"
Otomotiv sektöründe görülen sorunlara değinen Eroldu, şöyle devam etti:
"Tüm otomobiller 80 ve üzeri vergi dilimine girmiş durumda artık. Aralık ayında baktığımız zaman 80 ve üzeri vergi diliminde olan araçlar, pazarın yüzde 65’ini oluşturuyordu. Haziran ayında bu rakam 98’e geldi, temmuz ayında da 100 oldu tekrar yapılan zamlarla ve ÖTV matrahlarının değişmemesi sonucunda. Bu tabii 45, 50, 60, 80 vergi diliminde yerli üreticilere bir rekabet avantajı sağlayan bir durumdu. Şimdi yerli üreticilerin araçları aslında ithalatçılara göre daha fazla artmış oldu çünkü 80’lik araçlarda, sene başında 80 olan bir araçta vergi değişimi yok fakat sene başında 50 olan bir araçta 50’den 80’e gittiğiniz zaman bir vergi değişimi de geliyor. Bu da aslında gerçek ihtiyaç sahiplerinin mobiliteye ihtiyaçlarının erişimlerini zorlaştıran bir durum. Yani bütün Türkiye'de satılan bütün araçların yüzde 80’lik ÖTV diliminde olması bence Türk tüketicisinin mobiliteye erişiminde önemli bir sorun."
"2023'te ihracatın 1 milyon adedin üzerinde kapanmasını bekliyoruz"
Eroldu, dünyada 2023 yılında bir miktar küresel otomotiv üretiminin artacağı varsayımı olduğunu, 87 milyon adetten bu sene için şu anda 89 milyon adete doğru gidiş görüldüğünü, 2024 sonrasında ise gelişen yeni trendlerle birlikte dünya otomotiv üretiminin bir miktar azalma trendine gideceğine yönelik tahminler bulunduğunu aktardı.
Türkiye tahminlerine de değinen Eroldu, "Türkiye'de ise 2023'te ihracatın 1 milyon 60 binle 1 milyon 170 bin adet arasında, üyelerimizden aldığımız tahminlere göre, bir yerlerde kapanmasını bekliyoruz. Bu tabii 2022’ye göre aslında yüzde 9 ile yüzde 20 arasında bir artış demek. Herhalde bir ortalamasını alırsak yüzde 15’lik bir artışı işaret ediyor. Keza üretiminde 1 milyon 440 bin ile 1 milyon 590 bin arasında bir yerde, yine yüzde 10’un üzerinde, yüzde 10 ile 15 arasında bir yerde kapatacağız." değerlendirmesinde bulundu.
"Otomotive olan talebin devam edeceğini düşünüyorum"
OSD Başkanı Cengiz Eroldu, konuşmasının ardından basın mensuplarının sorularını yanıtladı.
OSD olarak ÖTV matrah güncellemesi konusunda bir girişimleri olup olmadıkları sorusunu yanıtlayan Eroldu, şu ifadeleri kullandı:
"45-50-80 matrah yapısının oluşumunun amacı aslında hem tüketiciyi korumak hem de yerli sanayicinin rekabetçiliğini gözetmekti. O yapı bozuldu. Herkes 80’lik dilime girdi ve yerli ürünlerin payı da aşağı doğru gidiyor gördüğünüz gibi. Ama bu tabii siyasi iradenin ve bakanlıkların vereceği bir karardır. Biz sadece bu durumun altını çizmek istiyoruz. Yani böyle bir aşamaya geldik şu anda. Hem dar gelirli olan insanların araçlara erişimi zorlaşıyor, şu anda zorlaştı. Daha önce yüzde 50 ve yüzde 18 KDV ile araç alan vatandaşlarımız şimdi 80 ve artı 20 ile araç almaları lazım. Dolayısıyla bizim bir anlamda bu dar gelirli ve mobilite ihtiyacı olan insanları gözetmemiz gerekiyor. Bunu söylemek istiyoruz."
Mevcut ortamda otomotive olan talebin devam etmesini beklediklerini anlatan Eroldu, "Faiz enflasyon dengesiyle beraber yalnız otomotive değil, bugün dayanıklı tüketimden işte elektrik elektroniğe kadar birçok üründe bu talebin biz yılın ikinci yarısında da devam edeceğini öngörüyoruz. Eğer bu şekilde devam edeceksek yani faizler enflasyonun altında kalacaksa. Bir de tabii enflasyon beklentisiyle de alakalı bir şey var. Şimdi sokaktaki vatandaşlarımız enflasyonun artmaya devam edeceğini düşünüyorlarsa genel algı oysa o zaman mal alma saikı ön plana çıkıyor. Ama biz ne zaman ki insanları enflasyonun düşme eğilimine gideceğine ikna edebiliriz? Ki şu anda yeni ekonomik program tam açıklanmadı. Açıklandığı zaman eğer bu şey yaratılırsa enflasyonun düşme eğilimine doğru gideceği o zaman bu talepte de farklı bir yön görebiliriz. Ama bugünkü bildiğimiz ve gördüğümüz ortamın devamı halinde bu talep gene devam edecektir diye düşünüyorum." ifadelerini kullandı.
"Türkiye'de 'para bitti, müşteri olmayacak' diye bir şey olacağını düşünmüyorum"
Otomotiv pazarını da ikiye ayırmak gerektiğini belirten Eroldu, "Bir perakende müşterilerinin olduğu pazar var. Bir de kurumların olduğu pazar var. Şimdi kurumların olduğu pazarda ciddi bir yenilenmesi gereken bir park var. Şu anda perakende çok kuvvetli olduğu için kurumsal tarafa satış çok fazla olmadı büyük ihtimalle diye düşünüyorum ilk 6 ayda. Kurumsalda çok daha büyük bir hacim var. Ben Türkiye'de öyle yani 'para bitti, müşteri olmayacak' diye bir şey olacağını düşünmüyorum. Türkiye zengin ve güçlü bir ülke. Yani bizim kaynaklarımız çok fazla ve Türkiye'de de çok ciddi bir mobilite talebi var, ihtiyaç var." değerlendirmesinde bulundu.
"Şu andaki trend pazarda 1 milyon üstünü gösteriyor"
Bu yıl pazarın 1 milyon adet seviyesine doğru gittiğini belirten Eroldu, "Şimdi aslında şöyle bir şey var. Mayısa kadar olan tempoyu sürüklersek, bir milyonun üzerine gidiyor çok rahatlıkla. Yine herhalde 1 milyon arttı demek lazım pazara, yani şu andaki trend onu gösteriyor. Yani nerede durur, nereye gider kestirmek zor. Ama zaten temmuz ayı sonunda 650’ye gelmiş olacağız ki Türkiye pazarı hepimiz biliyoruz senenin özellikle son döneminde kuvvetli olur. Yani artık temmuzda 650 bin adet olduktan sonra sene sonunda 750 bin adet olmaz bu pazar." diye konuştu.
Cengiz Eroldu, Türkiye otomotiv sanayinin önemine işaret ederek, "Şu anda, net bir şekilde Avrupa'nın birinci ticari araç üreticisi pozisyonunuz devam ediyor, devam da edecektir. Otomobilde altıncı durumdayız, Avrupa'da. Toplam otomotiv üretiminde dördüncü üretici ülkeyiz ama ticari araçlarda birinci ülkeyiz." dedi.
-"Bizi en çok zorlayan, verimsiz üretimlere yol açan konumuz hâlâ çip ağırlıklı malzeme bulunurluğu"
Yerli üreticilerde şu andaki en kritik problemleri sıralayan Eroldu, "Türkiye'de lojistik anlamında sorunlar var ama o kadar çok kritik değil. Dediğim gibi bunun bütün sektör hakkında dataları yok. Türkiye’de hacim büyüyünce otomobil taşıyacak kamyon sayısı da belli. Bunu hemen bir anda artıramıyorsunuz. Bir de pandemiden geldik. Bazı filolar küçüldü. Şimdi bir ölçek değişimi var. O ölçek değişimini yönetmeye çalışıyoruz. Ondan dolayı bizim de Türkiye içindeki otomotiv ürünlerinin dağıtımında bir miktar gecikmelerimiz oluyor, yönetmeye çalışıyor ve iyileştirmeye çalışıyoruz. Aslında çiple ilgili sorunlarımız devam ediyor. O aşılamadı. Şu anda bizi en çok zorlayan, verimsiz üretimlere yol açan konu, hâlâ çip ağırlıklı malzeme bulunurluğu. Malzeme temininde sorunlarımız devam ediyor maalesef." değerlendirmesinde bulundu.
"Yatırım kararı almış olan üyelerimiz var"
Cengiz Eroldu, otomotiv sanayindeki yeni yatırımlara da değindi.
Yatırım kararı almış olan üyeler olduğunu beliren Eroldu, şunları söyledi:
"Onları sizler de biliyorsunuz zaten. Onların yatırımları devam ediyor ama zaten otomotiv öyle bir sanayi ki yatırım yapmama şansınız yok. Sonuçta peyderpey belli bir zaman dilimi içinde bütün otomotiv sanayi üyelerinin yeni yatırımlarını göreceğiz, duyacağız. Yani herkes bir taraftan yatırım yapmaya devam edecek. Bir yandan da zaten çok önemli bir dönüşümün içindeyiz. Bir taraftan alternatif yakıtlı araçlar var. O yüzden de otomotiv sanayinin korunması ve kollanması bu dönemde çok daha önemli. Çünkü bugün otomotiv sanayi ciddi bir dönüşümden geçmek zorunda. Şimdi belli bir trend ve momentum yakalamış durumdayız. Bu trendi momentumu da yatırımlara yol açmak için devam ettirmemiz lazım. Dolayısıyla bugün Ford Otosan, Toyota, Oyak Renault gibi üyelerimiz başta olmak üzere bütün üyelerimizle yatırımlarımız devam ediyor. Rakamları gördük. Üretim artışlarının tetiklediği bir istihdam artışı da var. Üyelerimiz de benzer seviyelerde. Ölçmedik ama tabi üretim artışını gerçekleştirmek için bir taraftan da istihdam artışını da herkes gerçekleştiriyor. Yeni yatırımlarla beraber tabii istihdamın daha da arttığını göreceğiz. Şu anda otomotiv hem Türkiye'nin lokomotifi hem de diğer taraftan da büyüyen ve daha da büyüme potansiyeli olan bir sektör. Bu yönde de devam ediyoruz."
"Pazardaki rakamlar geçici değil, kalıcı"
Pazardaki rakamların önceki aylardan sarkan teslimatlardan çok etkilenmediğini ve kalıcı rakamlar olduğunu vurgulayan Eroldu, sözlerini şöyle tamamladı:
"Teslimatlar anlamında ise şimdi şunu söyleyebilirim, çok marka olduğu için her markada nasıl bir pozisyon var onu söylemek çok zor. Avrupa'da yılın ilk 6 ayında çok ciddi bir lojistik sorunu yaşandı. Fabrikalarda üretilen araçlar sahalarda kaldı, pazarlara taşınamadı. Bu yalnızca gemi nakliyesi değil, kamyon nakliyesi ile ilgili çok ciddi sorunlar oldu. Hatta Ukrayna-Rusya savaşında herkes anladı ki tır şoförlerinin büyük kısmı Ukraynalıymış. Hakikaten bu teslimatlarda aslında bitmiş araçları müşteriye ulaştıramadılar. Şimdi oranın bir miktar iyileştiğini görüyoruz. Onun için de Türkiye'ye gelen ithal araç sayısında bu aylar itibarıyla baktığımız zaman bir artış var. Bu tabii lojistik problemlerinin parça parça çözülmesiyle alakalı. Bekleyen araç muhakkak vardır ama kuvvetli bir talep var. O açıdan bunlar geçici rakamlar değil."
Sizlere daha iyi hizmet sunabilmek adına sitemizde çerez konumlandırmaktayız. Kişisel verileriniz, KVKK ve GDPR
kapsamında toplanıp işlenir. Sitemizi kullanarak, çerezleri kullanmamızı kabul etmiş olacaksınız.
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.
OSD Başkanı Eroldu'dan otomotiv sanayiine ilişkin müjdeli haber
OSD Başkanı Eroldu: Otomotiv sanayisinde salgın öncesi üretim seviyelerine geri dönüldü
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Yönetim Kurulu Başkanı Cengiz Eroldu, otomotiv sanayisinde salgın öncesi üretim seviyelerine geri dönüldüğünü belirterek, "Aslında rakamsal olarak aynı seviyede olabiliriz ama performans olarak bence 2019’un üzerindeyiz." dedi.
Eroldu, OSD tarafından İstanbul'da düzenlenen basın toplantısında, otomotivin ilk yarı sonuçlarını ve sektördeki güncel gelişmeleri değerlendirdi.
Yılın ilk altı aylık döneminde oldukça başarılı ve önemli rakamlara ulaşıldığını dile getiren Eroldu, "Şimdi rakamlarımız da baktığımız zaman öncelikle üretimimiz 735 bin adetlik rakama geldi. Bu geçen seneye göre yüzde 13’lük bir artış demek. İnşallah bu sene de bu rakamlar bizi 1,5 milyon adetlik bir toplam üretime doğru taşıyor gözüküyor. Diğer sevindirici bir konu tabii kapasite kullanım oranımız da yüzde 67’den yüzde 74’e yükseldi. Bunda hem ihracattaki artışın hem de iç piyasadaki artışın kuşkusuz çok katkısı var." ifadelerini kullandı.
İhracat adetlerinin de bu sene 500 bini geçtiğini ve yıl sonu bir milyonun üzerinde bir ihracata ulaşılmasının muhtemel olduğunu aktaran Eroldu, kapasite kullanım oranının hafif araçlarda 74, kamyonda yüzde 92 ve traktörde de tam kapasiteye yakın yüzde 80 seviyesine çıkmasının önemli bir gelişme olduğunu söyledi.
"Yüksek talepten dolayı iç piyasada yerli sanayinin satışlara olan katkısı azaldı"
OSD için bir diğer önemli konunun iç pazar olduğunu belirten Eroldu, yüksek talepten dolayı iç piyasada yerli sanayinin satışlara olan katkısının azalmasından memnun olmadıklarını, bu durumun doğal olarak otomotiv genelinde dış ticaret dengesini olumsuz yönde etkilediğini ve ilk 5 aylık rakamlara bakıldığında geçen sene 4,4 milyar dolar olan dış ticaret fazlasının bu sene 1 milyar dolara gerilediğini bildirdi.
Cengiz Eroldu, otomotiv sanayisinde ilk altı aya bakıldığında, salgın öncesi üretim seviyelerine geri dönüldüğünü belirterek, "Aslında rakamsal olarak aynı seviyede olabiliriz ama performans olarak bence 2019’un üzerindeyiz. Yönetmemiz gereken birçok da zorlukla birlikte bu rakamları gerçekleştirdik. Bu bizce çok olumlu, çok pozitif bir tablo otomotiv sanayi açısından. Diğer taraftan Türkiye'nin ihracatına baktığımız zaman az evvel de söyledim biz Türkiye otomotiv sanayi olarak Türkiye ihracatının lokomotifi olmaya devam ediyoruz. Sektörel ihracat sıralamasında birinci durumda ve bu durumumuzu kuvvetlendiriyoruz." dedi.
"Araçların yüzde 80’lik ÖTV diliminde olması Türk tüketicisinin mobiliteye erişiminde önemli bir sorun"
Otomotiv sektöründe görülen sorunlara değinen Eroldu, şöyle devam etti:
"Tüm otomobiller 80 ve üzeri vergi dilimine girmiş durumda artık. Aralık ayında baktığımız zaman 80 ve üzeri vergi diliminde olan araçlar, pazarın yüzde 65’ini oluşturuyordu. Haziran ayında bu rakam 98’e geldi, temmuz ayında da 100 oldu tekrar yapılan zamlarla ve ÖTV matrahlarının değişmemesi sonucunda. Bu tabii 45, 50, 60, 80 vergi diliminde yerli üreticilere bir rekabet avantajı sağlayan bir durumdu. Şimdi yerli üreticilerin araçları aslında ithalatçılara göre daha fazla artmış oldu çünkü 80’lik araçlarda, sene başında 80 olan bir araçta vergi değişimi yok fakat sene başında 50 olan bir araçta 50’den 80’e gittiğiniz zaman bir vergi değişimi de geliyor. Bu da aslında gerçek ihtiyaç sahiplerinin mobiliteye ihtiyaçlarının erişimlerini zorlaştıran bir durum. Yani bütün Türkiye'de satılan bütün araçların yüzde 80’lik ÖTV diliminde olması bence Türk tüketicisinin mobiliteye erişiminde önemli bir sorun."
"2023'te ihracatın 1 milyon adedin üzerinde kapanmasını bekliyoruz"
Eroldu, dünyada 2023 yılında bir miktar küresel otomotiv üretiminin artacağı varsayımı olduğunu, 87 milyon adetten bu sene için şu anda 89 milyon adete doğru gidiş görüldüğünü, 2024 sonrasında ise gelişen yeni trendlerle birlikte dünya otomotiv üretiminin bir miktar azalma trendine gideceğine yönelik tahminler bulunduğunu aktardı.
Türkiye tahminlerine de değinen Eroldu, "Türkiye'de ise 2023'te ihracatın 1 milyon 60 binle 1 milyon 170 bin adet arasında, üyelerimizden aldığımız tahminlere göre, bir yerlerde kapanmasını bekliyoruz. Bu tabii 2022’ye göre aslında yüzde 9 ile yüzde 20 arasında bir artış demek. Herhalde bir ortalamasını alırsak yüzde 15’lik bir artışı işaret ediyor. Keza üretiminde 1 milyon 440 bin ile 1 milyon 590 bin arasında bir yerde, yine yüzde 10’un üzerinde, yüzde 10 ile 15 arasında bir yerde kapatacağız." değerlendirmesinde bulundu.
"Otomotive olan talebin devam edeceğini düşünüyorum"
OSD Başkanı Cengiz Eroldu, konuşmasının ardından basın mensuplarının sorularını yanıtladı.
OSD olarak ÖTV matrah güncellemesi konusunda bir girişimleri olup olmadıkları sorusunu yanıtlayan Eroldu, şu ifadeleri kullandı:
"45-50-80 matrah yapısının oluşumunun amacı aslında hem tüketiciyi korumak hem de yerli sanayicinin rekabetçiliğini gözetmekti. O yapı bozuldu. Herkes 80’lik dilime girdi ve yerli ürünlerin payı da aşağı doğru gidiyor gördüğünüz gibi. Ama bu tabii siyasi iradenin ve bakanlıkların vereceği bir karardır. Biz sadece bu durumun altını çizmek istiyoruz. Yani böyle bir aşamaya geldik şu anda. Hem dar gelirli olan insanların araçlara erişimi zorlaşıyor, şu anda zorlaştı. Daha önce yüzde 50 ve yüzde 18 KDV ile araç alan vatandaşlarımız şimdi 80 ve artı 20 ile araç almaları lazım. Dolayısıyla bizim bir anlamda bu dar gelirli ve mobilite ihtiyacı olan insanları gözetmemiz gerekiyor. Bunu söylemek istiyoruz."
Mevcut ortamda otomotive olan talebin devam etmesini beklediklerini anlatan Eroldu, "Faiz enflasyon dengesiyle beraber yalnız otomotive değil, bugün dayanıklı tüketimden işte elektrik elektroniğe kadar birçok üründe bu talebin biz yılın ikinci yarısında da devam edeceğini öngörüyoruz. Eğer bu şekilde devam edeceksek yani faizler enflasyonun altında kalacaksa. Bir de tabii enflasyon beklentisiyle de alakalı bir şey var. Şimdi sokaktaki vatandaşlarımız enflasyonun artmaya devam edeceğini düşünüyorlarsa genel algı oysa o zaman mal alma saikı ön plana çıkıyor. Ama biz ne zaman ki insanları enflasyonun düşme eğilimine gideceğine ikna edebiliriz? Ki şu anda yeni ekonomik program tam açıklanmadı. Açıklandığı zaman eğer bu şey yaratılırsa enflasyonun düşme eğilimine doğru gideceği o zaman bu talepte de farklı bir yön görebiliriz. Ama bugünkü bildiğimiz ve gördüğümüz ortamın devamı halinde bu talep gene devam edecektir diye düşünüyorum." ifadelerini kullandı.
"Türkiye'de 'para bitti, müşteri olmayacak' diye bir şey olacağını düşünmüyorum"
Otomotiv pazarını da ikiye ayırmak gerektiğini belirten Eroldu, "Bir perakende müşterilerinin olduğu pazar var. Bir de kurumların olduğu pazar var. Şimdi kurumların olduğu pazarda ciddi bir yenilenmesi gereken bir park var. Şu anda perakende çok kuvvetli olduğu için kurumsal tarafa satış çok fazla olmadı büyük ihtimalle diye düşünüyorum ilk 6 ayda. Kurumsalda çok daha büyük bir hacim var. Ben Türkiye'de öyle yani 'para bitti, müşteri olmayacak' diye bir şey olacağını düşünmüyorum. Türkiye zengin ve güçlü bir ülke. Yani bizim kaynaklarımız çok fazla ve Türkiye'de de çok ciddi bir mobilite talebi var, ihtiyaç var." değerlendirmesinde bulundu.
"Şu andaki trend pazarda 1 milyon üstünü gösteriyor"
Bu yıl pazarın 1 milyon adet seviyesine doğru gittiğini belirten Eroldu, "Şimdi aslında şöyle bir şey var. Mayısa kadar olan tempoyu sürüklersek, bir milyonun üzerine gidiyor çok rahatlıkla. Yine herhalde 1 milyon arttı demek lazım pazara, yani şu andaki trend onu gösteriyor. Yani nerede durur, nereye gider kestirmek zor. Ama zaten temmuz ayı sonunda 650’ye gelmiş olacağız ki Türkiye pazarı hepimiz biliyoruz senenin özellikle son döneminde kuvvetli olur. Yani artık temmuzda 650 bin adet olduktan sonra sene sonunda 750 bin adet olmaz bu pazar." diye konuştu.
Cengiz Eroldu, Türkiye otomotiv sanayinin önemine işaret ederek, "Şu anda, net bir şekilde Avrupa'nın birinci ticari araç üreticisi pozisyonunuz devam ediyor, devam da edecektir. Otomobilde altıncı durumdayız, Avrupa'da. Toplam otomotiv üretiminde dördüncü üretici ülkeyiz ama ticari araçlarda birinci ülkeyiz." dedi.
-"Bizi en çok zorlayan, verimsiz üretimlere yol açan konumuz hâlâ çip ağırlıklı malzeme bulunurluğu"
Yerli üreticilerde şu andaki en kritik problemleri sıralayan Eroldu, "Türkiye'de lojistik anlamında sorunlar var ama o kadar çok kritik değil. Dediğim gibi bunun bütün sektör hakkında dataları yok. Türkiye’de hacim büyüyünce otomobil taşıyacak kamyon sayısı da belli. Bunu hemen bir anda artıramıyorsunuz. Bir de pandemiden geldik. Bazı filolar küçüldü. Şimdi bir ölçek değişimi var. O ölçek değişimini yönetmeye çalışıyoruz. Ondan dolayı bizim de Türkiye içindeki otomotiv ürünlerinin dağıtımında bir miktar gecikmelerimiz oluyor, yönetmeye çalışıyor ve iyileştirmeye çalışıyoruz. Aslında çiple ilgili sorunlarımız devam ediyor. O aşılamadı. Şu anda bizi en çok zorlayan, verimsiz üretimlere yol açan konu, hâlâ çip ağırlıklı malzeme bulunurluğu. Malzeme temininde sorunlarımız devam ediyor maalesef." değerlendirmesinde bulundu.
"Yatırım kararı almış olan üyelerimiz var"
Cengiz Eroldu, otomotiv sanayindeki yeni yatırımlara da değindi.
Yatırım kararı almış olan üyeler olduğunu beliren Eroldu, şunları söyledi:
"Onları sizler de biliyorsunuz zaten. Onların yatırımları devam ediyor ama zaten otomotiv öyle bir sanayi ki yatırım yapmama şansınız yok. Sonuçta peyderpey belli bir zaman dilimi içinde bütün otomotiv sanayi üyelerinin yeni yatırımlarını göreceğiz, duyacağız. Yani herkes bir taraftan yatırım yapmaya devam edecek. Bir yandan da zaten çok önemli bir dönüşümün içindeyiz. Bir taraftan alternatif yakıtlı araçlar var. O yüzden de otomotiv sanayinin korunması ve kollanması bu dönemde çok daha önemli. Çünkü bugün otomotiv sanayi ciddi bir dönüşümden geçmek zorunda. Şimdi belli bir trend ve momentum yakalamış durumdayız. Bu trendi momentumu da yatırımlara yol açmak için devam ettirmemiz lazım. Dolayısıyla bugün Ford Otosan, Toyota, Oyak Renault gibi üyelerimiz başta olmak üzere bütün üyelerimizle yatırımlarımız devam ediyor. Rakamları gördük. Üretim artışlarının tetiklediği bir istihdam artışı da var. Üyelerimiz de benzer seviyelerde. Ölçmedik ama tabi üretim artışını gerçekleştirmek için bir taraftan da istihdam artışını da herkes gerçekleştiriyor. Yeni yatırımlarla beraber tabii istihdamın daha da arttığını göreceğiz. Şu anda otomotiv hem Türkiye'nin lokomotifi hem de diğer taraftan da büyüyen ve daha da büyüme potansiyeli olan bir sektör. Bu yönde de devam ediyoruz."
"Pazardaki rakamlar geçici değil, kalıcı"
Pazardaki rakamların önceki aylardan sarkan teslimatlardan çok etkilenmediğini ve kalıcı rakamlar olduğunu vurgulayan Eroldu, sözlerini şöyle tamamladı:
"Teslimatlar anlamında ise şimdi şunu söyleyebilirim, çok marka olduğu için her markada nasıl bir pozisyon var onu söylemek çok zor. Avrupa'da yılın ilk 6 ayında çok ciddi bir lojistik sorunu yaşandı. Fabrikalarda üretilen araçlar sahalarda kaldı, pazarlara taşınamadı. Bu yalnızca gemi nakliyesi değil, kamyon nakliyesi ile ilgili çok ciddi sorunlar oldu. Hatta Ukrayna-Rusya savaşında herkes anladı ki tır şoförlerinin büyük kısmı Ukraynalıymış. Hakikaten bu teslimatlarda aslında bitmiş araçları müşteriye ulaştıramadılar. Şimdi oranın bir miktar iyileştiğini görüyoruz. Onun için de Türkiye'ye gelen ithal araç sayısında bu aylar itibarıyla baktığımız zaman bir artış var. Bu tabii lojistik problemlerinin parça parça çözülmesiyle alakalı. Bekleyen araç muhakkak vardır ama kuvvetli bir talep var. O açıdan bunlar geçici rakamlar değil."
Kaynak: AA
Haftanın popüler haberleri
Doğan Trend ve ALJ Finans işbirliği ile motosiklete kolay erişim
Suzuki, Vespa, Aprilia, Piaggio, Moto Guzzi, KYMCO ve elektrikli motosiklet Silence markalarında geçerli yeni bir taşıt kredisi uygulaması başladı.
TEI, Türkiye'nin En Mutlu İş Yeri seçildi
TEI, “Türkiye’nin En Mutlu İş Yeri” ödülüne ikinci kez layık görüldü.
Sabancı Üniversitesi’nden 25. yıla özel yapay zeka destekli sergi
"Yaşayan Anlar: 25 Yılın Retrospektifi / Living Memories: A 25-Year Retrospective" sergisi, Sabancı Üniversitesi Gösteri Merkezi (SGM) fuaye alanında açıldı.
TCL 50 Pro NXTPAPER 5G akıllı telefonuna ödül
TCL, tasarımdaki başarısını bir kez daha kanıtladı. 10 iF Tasarım Ödülü ve 7 Red Dot Ürün Tasarımı Ödülü ile toplam 17 uluslararası ödül kazanmış oldu.
ISVEA'dan hijyen ve tasarruf için yenilikçi klozet çözümü
Vortex teknolojisi, ISVEA’nın Vea, Infinity Due ve Sentimento Due serilerindeki klozetlerle kullanıcılarla buluşuyor.
Yat ticaretinde dünyada ikinci sıradayız
Ulaştırma ve Altyapı Bakan Yardımcısı Durmuş Ünüvar, Türkiye’nin 2025 yılı yat siparişleri defterine göre dünyada İtalya’dan sonra ikinci sırada olduğunu söyledi.
THY, İslamabad ve Lahor seferlerini iptal etti. Sebep: Saldırılar
THY, Hindistan'ın Pakistan'a saldırısı nedeniyle bugün İstanbul'dan yapılması planlanan İslamabad ve Lahor seferlerini karşılıklı iptal etti.
Hazım Akyol, Vakıf Leasing Yönetim Kurulu Başkanı oldu
Vakıf Leasing yeni yönetim kurulunu duyurdu.
Sümer Varlık 37 milyon lira temettü dağıtacak
Sümer Varlık Yönetim A.Ş. Yönetim Kurulu, 2024 yılı kârından 37 milyon TL temettü dağıtımını onayladı. Ödemeler 18 Haziran’dan itibaren yapılacak.
ATO Başkanı Baran: Vergi afları vergi zeminini bozuyor
Ankara Ticaret Odası (ATO) Yönetim Kurulu Başkanı Gürsel Baran, "Vergi sistemimiz, adil, şeffaf ve sürdürülebilir bir yapıya kavuşturulmalıdır" dedi.
Dijital mevduat bankası ColendiBank faaliyetlerine başladı
ColendiBank, Türkiye’nin ilk yapay zeka temelli, doğuştan dijital mevduat bankası olarak faaliyetlerine başladı.
Bakan Uraloğlu, TikTok'tan çocuk ve gençlere yönelik hassasiyet istedi
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, TikTok Devletlerle İlişkiler ve Kamu Politikaları Türkiye ve Bölge Başkanı Sn. Fatih Kafadar’ı kabul etti.
Türk Ticaret Bankası, 112 yıl sonra yeniden faaliyette
112 yıllık banka, ihracatçılara finansal çözümler sunarak ekonomiye destek olacak.
Uber, Trendyol GO’yu satın aldı
Trendyol Grubu, teslimat hizmeti Trendyol GO’nun yüzde 85’lik hissesinin Uber Technologies, Inc.’e devri konusunda anlaşmaya vardığını duyurdu.
Türkiye, Hindistan'ın Pakistan'a füze saldırısını kınadı
Dışişleri Bakanlığından yapılan açıklamada; Pakistan ile Hindistan arasında yaşanmakta olan gelişmelerin endişeyle takip edildiği belirtildi.
Loras Holding Yönetim Kurulu görev dağılımı yaptı
Loras Holding yönetim kurulunda görev dağılımı yaptığını duyurdu.
THY Teknik ile Rolls-Royce işbirliği
THY, Rolls-Royce ile işbirliğine gittiklerini duyurdu.
Fahrettin Günalp Ertik, Bizim Toptan'da Yönetim Kurulu Üyesi oldu
Ali Ülker'in istifasıyla boşalan Yönetim Kurulu Üyeliğine Fahrettin Günalp Ertik atandı.
Odine ve Turkcell, CC-Global Awards 2025 finalisti
17 Haziran'da Berlin'de düzenlenecek törende kazananlar açıklanacak.
Türkiye ve Endonezya'dan 400 yıllık dostluk vurgusu
Türkiye ve Endonezya, stratejik ortaklıklarını güçlendirmek için ticaret ve yatırım fırsatlarını masaya yatırdı.
ABD Michigan'daki Pine River Güneş Enerjisi Parkı bitti
DTE Energy, ABD Michigan'da gerçekleştirmekte olduğu Pine River Güneş Enerjisi Parkı’nın yapımını sonuçlandırdı.
Çiçekçiler Anneler Günü hazırlıklarına başladı
Anneler Günü'ne kısa süre kala çiçek sektöründe hazırlıklar devam ediyor.
Netaş CEO’su Sinan Dumlu 2025 yılı ilk çeyrek rakamlarını açıkladı
Ana ortağı ZTE ile birlikte 5G sürecine hazırlanan Netaş, şatış gelirlerini yüzde 23 artışla 2,1 milyar TL’ye taşıdı.
Fakir Premium SR 9800 tescillendi
Fakir Hausgeräte'nin Premium SR 9800 S model süpürgesi F.A.Z. tarafından yapılan detaylı performans analizlerinde rakiplerini geride bırakarak zirveye yerleşti.
Velar Makine, EYDEP-BSertifikası almaya hak kazandı
Velar Makine, Savunma Sanayi Başkanlığı'nın EYDEP programı kapsamında yüksek yetkinlik seviyesini temsil eden B seviye sertifika almaya hak kazandı.
Sibel Selvi: Marka hikayeleri akılda kalıcıdır
İnomist İletişim Danışmanlığı Ajans Başkanı Sibel Selvi, Marka hikayelerinin duygusal bağ kurarak sadakati artırdığını ve uzun vadeli başarı getirdiğini söyledi.
Philips, saç şekillendirme ürün ailesine üç yeni model ekledi
Philips'ten saç şekillendirme rutinlerini dönüştüren 3 yeni ürün ekledi.
Limak Çimento’nun dekarbonizasyon hedeflerine SBTi onayı
Limak Çimento’nun 2030 yakın dönem ve 2050 net sıfır emisyon azaltım hedefleri, Bilimsel Temelli Hedefler Girişimi (SBTi) tarafından onaylandı.
Türk iş dünyası ABD ve AB pazarında daha güçlü temsil edilmeli
İstanbul Sanayi Odası Başkanı Erdal Bahçıvan, Meclis toplantısında gündeme dair açıklamalarda bulundu.
İSO açıkladı! Türkiye PMI 47,3 oldu
İstanbul Sanayi Odası Türkiye İmalat PMI nisanda bir önceki aya göre değişim göstermeyerek 47,3 seviyesinde gerçekleşti.
En değerli vitrin artık cep telefonlarının ekranları
Eskiden bir ürün satmak için iyi bir mekân bulup dükkân açmanın yeterli iken günümüzde en değerli vitrinin cep telefonlarının ekranları olduğu bir gerçek.
Nisan 2025’te 4.052 Sanayi Kapasite Raporu onaylandı
TOBB tarafından Nisan 2025’te onaylanan kapasite raporu sayısı Nisan 2024’e göre %11,7 (423 adet) artarak 4.052 adet oldu.
Hisarcıklıoğlu'nun vergi denetimleri için olur ve olmazları
Hisarcıklıoğlu’ndan ‘vergi denetimleri’ mesajı!
Türk firmaları Erbil'de Orta Doğu Turizm Fuarına katıldı
Irak'ın Erbil kentinde düzenlenen Orta Doğu Turizm Fuarı’na Türkiye'den çok sayıda turizm şirketinin yanı sıra 20 ülkeden 150'den fazla şirket katıldı.
Hindistan Pakistan savaşı başladı
Hindistan ordusu Pakistan'ı hedef aldı.
Sabiha Gökçen, "Avrupa’da en hızlı büyüyen havalimanı'' oldu
İstanbul Sabiha Gökçen, "Avrupa’da en hızlı büyüyen havalimanı'' oldu.
Ebebek’in dijital kanalları rekor ziyaretçi gördü
2025'in ilk 4 ayında ebebek.com’u 51,7 milyon kişi ziyaret etti. Mağaza trafiğiyse aynı dönemde sınırlı artış gösterdi.
Banu Kıvcı Tokalı, Global Menkul Değerler'den istifa etti
Global Menkul Değerler şirketi, Genel Müdür Yardımcısı Banu Kıvcı Tokalı'nın görevinden ayrıldığını duyurdu.
Semra KARSU, QNB Finansal Kiralama'dan istifa etti
QNB Finansal Kiralama şirketi, Genel Müdür Yardımcısı Semra Karsu'nun görevinden ayrıldığını duyurdu.
Penta Yönetim Kurulu Başkanlığına Mehmet Tütüncü seçildi
Penta yeni yönetim kurulunu duyurdu.