Günseli Özen: Cİ neden önemli, Turuncu Etiket neden gerekli?
Günseli Özen: Cİ neden önemli, Turuncu Etiket neden gerekli?
Tarım Bakanlığı, Turuncu Etiketli Cİ ürünler için harekete geçti.
Haber Giriş Tarihi: 14.07.2025 22:43
Haber Güncellenme Tarihi: 14.07.2025 23:53
Kaynak:
Marketing Türkiye
Marketing Türkiye Genel Yayın Yönetmeni Günseli Özen, Tarım ve Orman Bakanlığınca coğrafi işaretli ürünlerin markalaşmasını güçlendirmek ve tüketici güvenini artırmak amacıyla ev sahipliği yaptığı, Coğrafi İşaretlerde Markalaşma Çalıştayı’ndaki izlenimlerini okuyucularına aktardı.
Günseli Özen'in Marketing Türkiye'deki köşesinde çalıştayla ilgili şunları aktardı:
"Türk Patent ve Marka Kurumu Coğrafi İşaretler’i (Cİ) şöyle tanımlıyor; “Belirgin bir niteliği, ünü veya diğer özellikleri bakımından kökenin bulunduğu yöre, alan, bölge veya ülke ile özdeşleşmiş ürünü gösteren işarettir.” Yine kurumun verilerine göre bugün 1737 adet Cİ almış ürün mevcut. Peki, Cİ almak ne demek ve Cİ etiketi tüketici algısında nasıl kabul görüyor?
Coğrafi işaret ürüne ilişkin bir nevi teminat verir. Menşeini öğrenirsiniz, üreticisini resmi makamlarca onaylanmış kabul edersiniz ve özgündür. Abartmamayım ama organik olduğuna dair bir varsayımda da bulunursunuz. Öyle olmadığını bilsek de inanmak kolayımıza geliyor. Oysa ki organik belgesi almak başka bir gezegenden ürün devşirmek gibidir.
Coğrafi işaret sayısı 1737’ye çıkıp 1523’ü tarım ürünü olarak Cİ belgesini alınca, Tarım ve Orman Bakanlığı sürecin belli esaslar içinde yürümesi üzere aksiyon aldı. “Coğrafi İşaretlerde Markalaşma Çalıştayı” kapsamında sürecin paydaşlarını davet ederek hem halihazırdaki Cİ statüsünü konuşmak ve hem de bundan sonrasına ilişkin yönergelerle yol haritasını belirlemek üzere 29-30 Mayıs tarihlerinde bir çalıştay düzenledi.
Açılış konuşmasını TRGM Tarımsal Pazarlama Daire Başkanı Ahmet Turan Gürkan’ın yaptığı, sürecin önemini ortaya koyan katılımlarıyla Türk Patent ve Marka Kurumu Başkanı Prof. Dr. Muhammet Zeki Durak, Tarım Reformu Genel Müdürü Dr. Osman Yıldız ve Tarım ve Orman Bakan Yardımcısı Ahmet Bağcı da markalaşma sürecinin önemine ve ülkemizdeki tarım gerçeğine değinen açıklamalar yaptılar.
Coğrafi işaretli ürünler nasıl markalaşacak?
Tarım ve Orman Bakanlığı, coğrafi işaretli ürünlerin markalaşmasını güçlendirmek ve tüketici güvenini artırmak amacıyla ev sahipliği yaptığı, “Coğrafi İşaretlerde Markalaşma Çalıştayı’nda” sektördeki mevcut durum değerlendirildi, çözüm önerileri masaya yatırıldı.
Çalıştayın moderasyonu Prof. Dr. Sertaç Dokuzlu tarafından yapılırken, “Tarım ve Gıda ile İlgili Geleneksel Ürün Adı ve Coğrafi İşaretlerin Denetlenmesine İlişkin Yönetmelik” tartışmaya açıldı.
Tartışmalar;
Amaç, kapsam, dayanak, tanımlar,Turuncu Etiketli ürün değer zinciri,Kontrol ve sertifikasyon kuruluşunda aranan şartlar: Çalışma izni, çalışma esasları, yetki ve sorumluluklar,Kontrol ve sertifikasyon hizmetleri,Denetim esasları,Resmi kontrol görevlisi, kontrolör ve sertifiker eğitimleri,Yaptım hükümleri, cezaların tahsili ve itiraz,Coğrafi İşaret ve geleneksel ürün adı denetim komitesi,Taahhütname,
ana başlıkları altında gerçekleştirildi.
Cİ neden önemli, Turuncu Etiket neden gerekli?
Ülkemizin kültürel mirası olan Cİ’ler yerel kalkınmada çok önemli bir değer. Ancak hak ettiği cirosal büyüklüğe ulaşması için Tarım Bakanlığı’nın ve ilgili kurumların birlikte çalışması gerekiyor. Değer yaratımı açısından baktığımızda “Turuncu Etiket” ile tüketicinin daha fazla güven duyması sağlanarak talebin artırılması söz konusu olacak.
Tarım ve Orman Bakanlığı yetkilileri tarafından çalıştayda paylaşılan en dikkat çekici gelişme, coğrafi işaretli ürünlerin denetimini ve izlenebilirliğini güçlendirmeye yönelik yeni bir etiketleme sisteminin gündeme alınması oldu. Buna göre; yakın gelecekte hayata geçirilmesi planlanan “Turuncu Etiket” uygulaması ile tüketicilerin, coğrafi işaretli ürünlerin daha kolay tanıması ve denetimden geçmiş ürünlerin ekonomik katma değerinin artması uluslararası pazarda hak ettiği değeri bulması hedefleniyor.
Yeni sistemde, ürünlerin kontrol ve izleme süreçlerinin daha etkin yürütülmesi için yetkilendirilmiş Kontrol ve Sertifikasyon Kuruluşları devreye girecek.
Güçlü denetim, güçlü marka değeri
Tarım ve Orman Bakanlığı, coğrafi işaretlerin yalnızca bir tescil belgesiyle sınırlı kalmaması gerektiğinin altını çizerek; bu ürünlerin kalite, özgünlük ve bölgesel kimlik açısından korunmasının ve doğru şekilde sunulmasının büyük önem taşıdığını vurguladı. Turuncu Etiket uygulaması hem üreticilerin haklarını koruyacak hem de tüketicilerin aldatılmasının önüne geçerek piyasada güven ortamını güçlendirecek.
Bakanlık yetkilileri, önümüzdeki dönemde yapılacak yasal düzenlemelerle birlikte hem üretici örgütlerinin hem de yerel yönetimlerin coğrafi işaretler konusunda daha aktif rol almasını hedeflediklerini belirtti.
Şimdi en önemli soru, daha önce Cİ almış Turuncu Etiketsiz ürünlere ilişkin alınacak kararlar.
AB tarafından onaylanmış 30’a yakın Cİ ürünün markalaşması ilk etapta olmak üzere sürecin ürün ve üretime olan katma değeri yadsınamaz derecede yüksek.
Turuncu Etiket çalışmasının en kısa sürede hayata geçmesi Cİ olan güçlü markalar oluşturmak en büyük dileğimiz."
Sizlere daha iyi hizmet sunabilmek adına sitemizde çerez konumlandırmaktayız. Kişisel verileriniz, KVKK ve GDPR
kapsamında toplanıp işlenir. Sitemizi kullanarak, çerezleri kullanmamızı kabul etmiş olacaksınız.
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.
Günseli Özen: Cİ neden önemli, Turuncu Etiket neden gerekli?
Tarım Bakanlığı, Turuncu Etiketli Cİ ürünler için harekete geçti.
Marketing Türkiye Genel Yayın Yönetmeni Günseli Özen, Tarım ve Orman Bakanlığınca coğrafi işaretli ürünlerin markalaşmasını güçlendirmek ve tüketici güvenini artırmak amacıyla ev sahipliği yaptığı, Coğrafi İşaretlerde Markalaşma Çalıştayı’ndaki izlenimlerini okuyucularına aktardı.
Günseli Özen'in Marketing Türkiye'deki köşesinde çalıştayla ilgili şunları aktardı:
"Türk Patent ve Marka Kurumu Coğrafi İşaretler’i (Cİ) şöyle tanımlıyor; “Belirgin bir niteliği, ünü veya diğer özellikleri bakımından kökenin bulunduğu yöre, alan, bölge veya ülke ile özdeşleşmiş ürünü gösteren işarettir.” Yine kurumun verilerine göre bugün 1737 adet Cİ almış ürün mevcut. Peki, Cİ almak ne demek ve Cİ etiketi tüketici algısında nasıl kabul görüyor?
Coğrafi işaret ürüne ilişkin bir nevi teminat verir. Menşeini öğrenirsiniz, üreticisini resmi makamlarca onaylanmış kabul edersiniz ve özgündür. Abartmamayım ama organik olduğuna dair bir varsayımda da bulunursunuz. Öyle olmadığını bilsek de inanmak kolayımıza geliyor. Oysa ki organik belgesi almak başka bir gezegenden ürün devşirmek gibidir.
Coğrafi işaret sayısı 1737’ye çıkıp 1523’ü tarım ürünü olarak Cİ belgesini alınca, Tarım ve Orman Bakanlığı sürecin belli esaslar içinde yürümesi üzere aksiyon aldı. “Coğrafi İşaretlerde Markalaşma Çalıştayı” kapsamında sürecin paydaşlarını davet ederek hem halihazırdaki Cİ statüsünü konuşmak ve hem de bundan sonrasına ilişkin yönergelerle yol haritasını belirlemek üzere 29-30 Mayıs tarihlerinde bir çalıştay düzenledi.
Açılış konuşmasını TRGM Tarımsal Pazarlama Daire Başkanı Ahmet Turan Gürkan’ın yaptığı, sürecin önemini ortaya koyan katılımlarıyla Türk Patent ve Marka Kurumu Başkanı Prof. Dr. Muhammet Zeki Durak, Tarım Reformu Genel Müdürü Dr. Osman Yıldız ve Tarım ve Orman Bakan Yardımcısı Ahmet Bağcı da markalaşma sürecinin önemine ve ülkemizdeki tarım gerçeğine değinen açıklamalar yaptılar.
Coğrafi işaretli ürünler nasıl markalaşacak?
Tarım ve Orman Bakanlığı, coğrafi işaretli ürünlerin markalaşmasını güçlendirmek ve tüketici güvenini artırmak amacıyla ev sahipliği yaptığı, “Coğrafi İşaretlerde Markalaşma Çalıştayı’nda” sektördeki mevcut durum değerlendirildi, çözüm önerileri masaya yatırıldı.
Çalıştayın moderasyonu Prof. Dr. Sertaç Dokuzlu tarafından yapılırken, “Tarım ve Gıda ile İlgili Geleneksel Ürün Adı ve Coğrafi İşaretlerin Denetlenmesine İlişkin Yönetmelik” tartışmaya açıldı.
Tartışmalar;
Amaç, kapsam, dayanak, tanımlar,Turuncu Etiketli ürün değer zinciri,Kontrol ve sertifikasyon kuruluşunda aranan şartlar: Çalışma izni, çalışma esasları, yetki ve sorumluluklar,Kontrol ve sertifikasyon hizmetleri,Denetim esasları,Resmi kontrol görevlisi, kontrolör ve sertifiker eğitimleri,Yaptım hükümleri, cezaların tahsili ve itiraz,Coğrafi İşaret ve geleneksel ürün adı denetim komitesi,Taahhütname,
ana başlıkları altında gerçekleştirildi.
Cİ neden önemli, Turuncu Etiket neden gerekli?
Ülkemizin kültürel mirası olan Cİ’ler yerel kalkınmada çok önemli bir değer. Ancak hak ettiği cirosal büyüklüğe ulaşması için Tarım Bakanlığı’nın ve ilgili kurumların birlikte çalışması gerekiyor. Değer yaratımı açısından baktığımızda “Turuncu Etiket” ile tüketicinin daha fazla güven duyması sağlanarak talebin artırılması söz konusu olacak.
Tarım ve Orman Bakanlığı yetkilileri tarafından çalıştayda paylaşılan en dikkat çekici gelişme, coğrafi işaretli ürünlerin denetimini ve izlenebilirliğini güçlendirmeye yönelik yeni bir etiketleme sisteminin gündeme alınması oldu. Buna göre; yakın gelecekte hayata geçirilmesi planlanan “Turuncu Etiket” uygulaması ile tüketicilerin, coğrafi işaretli ürünlerin daha kolay tanıması ve denetimden geçmiş ürünlerin ekonomik katma değerinin artması uluslararası pazarda hak ettiği değeri bulması hedefleniyor.
Yeni sistemde, ürünlerin kontrol ve izleme süreçlerinin daha etkin yürütülmesi için yetkilendirilmiş Kontrol ve Sertifikasyon Kuruluşları devreye girecek.
Güçlü denetim, güçlü marka değeri
Tarım ve Orman Bakanlığı, coğrafi işaretlerin yalnızca bir tescil belgesiyle sınırlı kalmaması gerektiğinin altını çizerek; bu ürünlerin kalite, özgünlük ve bölgesel kimlik açısından korunmasının ve doğru şekilde sunulmasının büyük önem taşıdığını vurguladı. Turuncu Etiket uygulaması hem üreticilerin haklarını koruyacak hem de tüketicilerin aldatılmasının önüne geçerek piyasada güven ortamını güçlendirecek.
Bakanlık yetkilileri, önümüzdeki dönemde yapılacak yasal düzenlemelerle birlikte hem üretici örgütlerinin hem de yerel yönetimlerin coğrafi işaretler konusunda daha aktif rol almasını hedeflediklerini belirtti.
Şimdi en önemli soru, daha önce Cİ almış Turuncu Etiketsiz ürünlere ilişkin alınacak kararlar.
AB tarafından onaylanmış 30’a yakın Cİ ürünün markalaşması ilk etapta olmak üzere sürecin ürün ve üretime olan katma değeri yadsınamaz derecede yüksek.
Turuncu Etiket çalışmasının en kısa sürede hayata geçmesi Cİ olan güçlü markalar oluşturmak en büyük dileğimiz."
Kaynak: Marketing Türkiye
Haftanın popüler haberleri
AÇEV’den okulun ilk gününde ihtiyaç sahibi çocuklara destek
Anne Çocuk Eğitim Vakfı (AÇEV), okul öncesi eğitimi sonrasında birinci sınıfa başlayacak olan ihtiyaç sahibi çocukları “İlk Okul Çantam” ile buluşturmayı hedefliyor.
Kenan Cebeci, Aras Digital Genel Müdürlüğü görevine atandı
Aras Kargo'da Bilgi Teknolojilerinden Sorumlu Genel Müdür Yardımcılığı görevini yürüten Kenan Cebeci, Aras Digital Genel Müdürlüğü görevine atandı.
Rubikpara, saha satış ağını genişletecek
Rubikpara, Fuzul Holding desteğiyle 2025'in son çeyreğinde saha satış ağını 14 ile yayıyor.
27 Ağustos 2025 tarihli TCMB Döviz Kurları ve Çapraz Kurları
27 Ağustos 2025 tarihli TCMB Döviz Kurları ve Çapraz Kurları
İSO'dan çağrı: Bankaların komisyon oranlarına bir tavan getirilmeli
İSO Başkanı Bahçıvan, İSO Meclis Toplantısında sanayinin yaşadığı sıkıntıları dile getirdi. Toplantıya Cumhurbaşkanı Yardımcısı Cevdet Yılmaz da katıldı.
Sözcü TV'de ana haberi Can Coşkun sunacak
Sözcü Ana Haber bültenini sunan Fatih Portakal haziran ayında ekranlara veda ettiğini açıklamıştı. Bugün, Can Coşkun'un ana haberi sunacağı duyuruldu.
ASSAN Group'tan Emin Öner ile Gürcan Okumuş'a fetöcülük ve casusluk gözaltısı
ASSAN Group sahibi Emin Öner ile CEO Gürcan Okumuş,FETÖ ile irtibatlı oldukları ve askeri casusluk faaliyeti gerçekleştirdikleri gerekçesiyle gözaltına alındı.
İki sınırda transit ticarette 24 saat geçiş serbestleşecek
Ticaret Bakanı Bolat: Cilvegözü ve Öncüpınar gümrük kapılarında transit ticarette 24 saat geçiş serbestleşecek.
Çelik Kubbe ile gelecek yılların güvenlik temeli sağlamlaştırılıyor
Cumhurbaşkanı Erdoğan: “Çelik Kubbe ile hava savunmasında artık farklı bir klasmana çıkacağız” dedi.
Yüksekovaspor Kadın Futbol Takımı Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın misafiri oldu
Cumhurbaşkanı Erdoğan, TFF Kadınlar 1. Ligi'ni şampiyon tamamlayarak Turkcell Kadın Futbol Süper Ligi'ne yükselen Yüksekovaspor Kulübü'nü kabul etti.
Arvento, Çanakkale Zafer Kupası’nın heyecanına ortak oluyor
Arvento, Cumhurbaşkanlığı 6. Uluslararası Yat Yarışları’nın Çanakkale etabına sponsor oldu.
Nurhan Demirel'den marka korsanlığı uyarıları ve önerileri
İletişim ve Sosyal Medya Uzmanı Nurhan Demirel, son dönemde artan ihlallerin küçük ve orta ölçekli işletmelerin önünü kestiğine dikkat çekiyor: “Küçük girişimcinin emeği gasp ediliyor”
Sanatçı Kaan Urgancıoğlu, WWF-Türkiye doğa elçisi oldu
Kaan Urgancıoğlu, deniz kaplumbağası koruma çalışmalarının 20. yılında WWF-Türkiye Doğa Elçisi oldu.
Lada'yı kuran Aybala Gümüş, iş insanlarını yemeklerini tatmaya davet ediyor
Aybala Gümüş uzun yıllar hemşirelik yaptıktan sonra annesi ve kızıyla birlikte ‘Lada’ isimli işletmeyi kurarak kadın girişimciliği adına güzel bir örnek oluşturdu.
Kadın Dostu Markalar Platformu/Nazlı Demirel'den yeni dönem müjdeleri
KDM Akademi, gelişim programlarıyla kurumların liderlik, sürdürülebilirlik, eşitlik ve dijital dönüşüm yolculuğuna rehberlik etmeye hazırlanıyor.
Low-Code BPM ile ERP sistemlerinizi hızlandırın ve esneklik kazanın
Low-Code BPM (İş Süreçleri Yönetimi) platformları, ERP sistemlerini tamamlayarak dijital dönüşüm yolculuğunda kritik bir rol oynuyor.
PwC'den bankacılık dolandırıcılıklarına yönelik mücadele reçetesi
PwC Türkiye: Bankacılık sektöründe dolandırıcılıkla etkin mücadele, tüm paydaşların iş birliği ile mümkün.
İş insanı Banu Arıduru hayatını kaybetti
Bir süredir kanserle mücadele eden Çelebi Gıda A.Ş. ve Little Caesars Türkiye CEO’su Banu Arıduru, 54 yaşında hayatını kaybetti.
Faal girişimlerin yüzde 44,4'ü hizmet sektöründe yer aldı
Türkiye'de geçen yıl faal girişimlerin yüzde 44,4'ü hizmet sektöründe, yüzde 35,1'i ticaret sektöründe faaliyet gösterdi.
İnternet kullananların oranı bu yıl yüzde 90,9'a yükseldi
Türkiye'de bu yıl 16-74 yaş grubundaki kişilerin internet kullanım oranı yüzde 90,9'a ulaştı.
Petrol Ofisi on altıncı marina istasyonunu Milta Bodrum’da açtı
Petrol Ofisi Muğla’daki yedinci, Türkiye genelindeki on altıncı marina istasyonunu Milta Bodrum Marina’da hizmete açtı.
Hatay'ın genç sörfçüleri Kiel'de
Hatay Sörf Merkezi'nden dokuz genç sporcu Almanya'nın Kiel şehrinde düzenlenen kültürel ve sportif değişim programına katıldı.
İşte mağazadaki müşteriyi onlıne’a çekmenin ipuçları
2025 yılında dijital video reklam harcamalarının yüzde 14 oranında artarak 72,4 milyar dolara ulaşması bekleniyor.
ODE Yalıtım'ın yeni genel müdürü Barış Haznedar oldu
ODE Yalıtım'ın Genel Müdür pozisyonuna Barış Haznedar atandı.
Tuna Gülenç, Daikin Türkiye Başkan Yardımcısı oldu
Daikin'in Türkiye ve uluslararası yapılanmalarında üst düzey görevler üstlenen Tuna Gülenç, Daikin Türkiye Başkan Yardımcılığı görevine getirildi.
26 Ağustos 2025 tarihli TCMB Döviz Kurları
26 Ağustos 2025 tarihli TCMB Döviz Kurları
25 Ağustos 2025 tarihli TCMB Döviz Kurları
25 Ağustos 2025 tarihli TCMB Döviz Kurları
Aslı Dülgeroğlu, Pfizer Ar-Ge Birim bünyesinde Direktör oldu
Aslı Dülgeroğlu, Pfizer Ar-Ge Birimi bünyesinde Çalışma Kalitesi Gözetim Direktörü olarak atandı.
Sertaç Şeviş, AstraZeneca Grup Medikal Müdürü oldu
Sertaç Şeviş, AstraZeneca Türkiye’ye Grup Medikal Müdürü olarak katıldı.
Okul dönemi yaklaşırken kırtasiyecilere sıkı denetim
Okul dönemi yaklaşırken kırtasiyecilere ürün kalitesine ve fiyatlandırmasına yönelik denetimler yoğunlaştı.
Teknosa YK Üyeliğine Seçkin Yelmen seçildi
Teknosa İç ve Dış Ticaret A.Ş. istifa nedeniyle boşalan Yönetim Kurulu Üyeliğine Seçkin Yelmen'in seçildiğini duyurdu.
Kayseri Şeker YK Başkanlığına Hurşit Dede seçildi
Kayseri Şeker Fabrikasının Olağan Genel Kurul Toplantısı sonucu yapılan görev dağılımında Yönetim Kurulu Başkanlığına Hurşit Dede seçildi.
Pasha'da Genel Müdürlüğe Ayşe Hale Yıldırım vekalet edecek
Pasha Yatırım Bankası Genel Müdürlük görevinden ayrılan Hikmet Cenk Eynehan yerine Ayşe Hale Yıldırım'ın vekalet edeceğini duyurdu.
Kervan Gıda İcra Kurulu Başkanlığına Devrim Kılıçoğlu atandı
Kervan Gıda üst yönetim kademesinde organizasyon değişikliğine gidildiğini duyurdu.
DMM açıkladı: Kamudaki makam aracı sayısı 130 bin değil, 2 bin
DMM, "kamuda lüks araç kullanımı arttı", "Türkiye'nin makam araçları sayısı 130 bine dayandı" iddialarını yalanladı. Gerçekte kullanılan makam aracı: 2 bin adet
Enflasyon beklentileri ne yönde? Bakan Şimşek açıkladı
Hazine ve Maliye Bakanı Şimşek, enflasyon beklentilerinin iyileştiğini, beklentilerdeki iyileşme eğiliminin de dezenflasyona destek olduğunu ifade etti.
Denizli havlusu, THY'nin dış hatlar seferlerinde tanıtılacak
Denizli havlusu Türk Hava Yolları'nın (THY) dış hatlar uçuşlarında "Turkish Towels" markasıyla tanıtılacak.
SASA Polyester bir bölgeye 25 milyar dolarlık yatırım planlıyor
SASA Polyester Adana'daki özel endüstri bölgesine 25 milyar dolarlık yatırım planlıyor.
Memur ve memur emeklisinin zam oranı belirlendi
Kamu Görevlileri Hakem Kurulu memur maaşları ile memur emeklisi aylıklarına 2026'nın ilk 6 ayında yüzde 11, ikinci 6 ayında yüzde 7 zam yapılmasına karar verdi.
Feramus Yancı, Ulaşlar Turizmden ayrıldı
Ulaşlar Turizm, Yönetim Kurulu Üyesi Feramus Yancı'nın istifa ettiğini, yerine Volkan Uzun'un atandığını duyurdu.