Günseli Özen: Cİ neden önemli, Turuncu Etiket neden gerekli?
Günseli Özen: Cİ neden önemli, Turuncu Etiket neden gerekli?
Tarım Bakanlığı, Turuncu Etiketli Cİ ürünler için harekete geçti.
Haber Giriş Tarihi: 14.07.2025 22:43
Haber Güncellenme Tarihi: 14.07.2025 23:53
Kaynak:
Marketing Türkiye
Marketing Türkiye Genel Yayın Yönetmeni Günseli Özen, Tarım ve Orman Bakanlığınca coğrafi işaretli ürünlerin markalaşmasını güçlendirmek ve tüketici güvenini artırmak amacıyla ev sahipliği yaptığı, Coğrafi İşaretlerde Markalaşma Çalıştayı’ndaki izlenimlerini okuyucularına aktardı.
Günseli Özen'in Marketing Türkiye'deki köşesinde çalıştayla ilgili şunları aktardı:
"Türk Patent ve Marka Kurumu Coğrafi İşaretler’i (Cİ) şöyle tanımlıyor; “Belirgin bir niteliği, ünü veya diğer özellikleri bakımından kökenin bulunduğu yöre, alan, bölge veya ülke ile özdeşleşmiş ürünü gösteren işarettir.” Yine kurumun verilerine göre bugün 1737 adet Cİ almış ürün mevcut. Peki, Cİ almak ne demek ve Cİ etiketi tüketici algısında nasıl kabul görüyor?
Coğrafi işaret ürüne ilişkin bir nevi teminat verir. Menşeini öğrenirsiniz, üreticisini resmi makamlarca onaylanmış kabul edersiniz ve özgündür. Abartmamayım ama organik olduğuna dair bir varsayımda da bulunursunuz. Öyle olmadığını bilsek de inanmak kolayımıza geliyor. Oysa ki organik belgesi almak başka bir gezegenden ürün devşirmek gibidir.
Coğrafi işaret sayısı 1737’ye çıkıp 1523’ü tarım ürünü olarak Cİ belgesini alınca, Tarım ve Orman Bakanlığı sürecin belli esaslar içinde yürümesi üzere aksiyon aldı. “Coğrafi İşaretlerde Markalaşma Çalıştayı” kapsamında sürecin paydaşlarını davet ederek hem halihazırdaki Cİ statüsünü konuşmak ve hem de bundan sonrasına ilişkin yönergelerle yol haritasını belirlemek üzere 29-30 Mayıs tarihlerinde bir çalıştay düzenledi.
Açılış konuşmasını TRGM Tarımsal Pazarlama Daire Başkanı Ahmet Turan Gürkan’ın yaptığı, sürecin önemini ortaya koyan katılımlarıyla Türk Patent ve Marka Kurumu Başkanı Prof. Dr. Muhammet Zeki Durak, Tarım Reformu Genel Müdürü Dr. Osman Yıldız ve Tarım ve Orman Bakan Yardımcısı Ahmet Bağcı da markalaşma sürecinin önemine ve ülkemizdeki tarım gerçeğine değinen açıklamalar yaptılar.
Coğrafi işaretli ürünler nasıl markalaşacak?
Tarım ve Orman Bakanlığı, coğrafi işaretli ürünlerin markalaşmasını güçlendirmek ve tüketici güvenini artırmak amacıyla ev sahipliği yaptığı, “Coğrafi İşaretlerde Markalaşma Çalıştayı’nda” sektördeki mevcut durum değerlendirildi, çözüm önerileri masaya yatırıldı.
Çalıştayın moderasyonu Prof. Dr. Sertaç Dokuzlu tarafından yapılırken, “Tarım ve Gıda ile İlgili Geleneksel Ürün Adı ve Coğrafi İşaretlerin Denetlenmesine İlişkin Yönetmelik” tartışmaya açıldı.
Tartışmalar;
Amaç, kapsam, dayanak, tanımlar,Turuncu Etiketli ürün değer zinciri,Kontrol ve sertifikasyon kuruluşunda aranan şartlar: Çalışma izni, çalışma esasları, yetki ve sorumluluklar,Kontrol ve sertifikasyon hizmetleri,Denetim esasları,Resmi kontrol görevlisi, kontrolör ve sertifiker eğitimleri,Yaptım hükümleri, cezaların tahsili ve itiraz,Coğrafi İşaret ve geleneksel ürün adı denetim komitesi,Taahhütname,
ana başlıkları altında gerçekleştirildi.
Cİ neden önemli, Turuncu Etiket neden gerekli?
Ülkemizin kültürel mirası olan Cİ’ler yerel kalkınmada çok önemli bir değer. Ancak hak ettiği cirosal büyüklüğe ulaşması için Tarım Bakanlığı’nın ve ilgili kurumların birlikte çalışması gerekiyor. Değer yaratımı açısından baktığımızda “Turuncu Etiket” ile tüketicinin daha fazla güven duyması sağlanarak talebin artırılması söz konusu olacak.
Tarım ve Orman Bakanlığı yetkilileri tarafından çalıştayda paylaşılan en dikkat çekici gelişme, coğrafi işaretli ürünlerin denetimini ve izlenebilirliğini güçlendirmeye yönelik yeni bir etiketleme sisteminin gündeme alınması oldu. Buna göre; yakın gelecekte hayata geçirilmesi planlanan “Turuncu Etiket” uygulaması ile tüketicilerin, coğrafi işaretli ürünlerin daha kolay tanıması ve denetimden geçmiş ürünlerin ekonomik katma değerinin artması uluslararası pazarda hak ettiği değeri bulması hedefleniyor.
Yeni sistemde, ürünlerin kontrol ve izleme süreçlerinin daha etkin yürütülmesi için yetkilendirilmiş Kontrol ve Sertifikasyon Kuruluşları devreye girecek.
Güçlü denetim, güçlü marka değeri
Tarım ve Orman Bakanlığı, coğrafi işaretlerin yalnızca bir tescil belgesiyle sınırlı kalmaması gerektiğinin altını çizerek; bu ürünlerin kalite, özgünlük ve bölgesel kimlik açısından korunmasının ve doğru şekilde sunulmasının büyük önem taşıdığını vurguladı. Turuncu Etiket uygulaması hem üreticilerin haklarını koruyacak hem de tüketicilerin aldatılmasının önüne geçerek piyasada güven ortamını güçlendirecek.
Bakanlık yetkilileri, önümüzdeki dönemde yapılacak yasal düzenlemelerle birlikte hem üretici örgütlerinin hem de yerel yönetimlerin coğrafi işaretler konusunda daha aktif rol almasını hedeflediklerini belirtti.
Şimdi en önemli soru, daha önce Cİ almış Turuncu Etiketsiz ürünlere ilişkin alınacak kararlar.
AB tarafından onaylanmış 30’a yakın Cİ ürünün markalaşması ilk etapta olmak üzere sürecin ürün ve üretime olan katma değeri yadsınamaz derecede yüksek.
Turuncu Etiket çalışmasının en kısa sürede hayata geçmesi Cİ olan güçlü markalar oluşturmak en büyük dileğimiz."
Sizlere daha iyi hizmet sunabilmek adına sitemizde çerez konumlandırmaktayız. Kişisel verileriniz, KVKK ve GDPR
kapsamında toplanıp işlenir. Sitemizi kullanarak, çerezleri kullanmamızı kabul etmiş olacaksınız.
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.
Günseli Özen: Cİ neden önemli, Turuncu Etiket neden gerekli?
Tarım Bakanlığı, Turuncu Etiketli Cİ ürünler için harekete geçti.
Marketing Türkiye Genel Yayın Yönetmeni Günseli Özen, Tarım ve Orman Bakanlığınca coğrafi işaretli ürünlerin markalaşmasını güçlendirmek ve tüketici güvenini artırmak amacıyla ev sahipliği yaptığı, Coğrafi İşaretlerde Markalaşma Çalıştayı’ndaki izlenimlerini okuyucularına aktardı.
Günseli Özen'in Marketing Türkiye'deki köşesinde çalıştayla ilgili şunları aktardı:
"Türk Patent ve Marka Kurumu Coğrafi İşaretler’i (Cİ) şöyle tanımlıyor; “Belirgin bir niteliği, ünü veya diğer özellikleri bakımından kökenin bulunduğu yöre, alan, bölge veya ülke ile özdeşleşmiş ürünü gösteren işarettir.” Yine kurumun verilerine göre bugün 1737 adet Cİ almış ürün mevcut. Peki, Cİ almak ne demek ve Cİ etiketi tüketici algısında nasıl kabul görüyor?
Coğrafi işaret ürüne ilişkin bir nevi teminat verir. Menşeini öğrenirsiniz, üreticisini resmi makamlarca onaylanmış kabul edersiniz ve özgündür. Abartmamayım ama organik olduğuna dair bir varsayımda da bulunursunuz. Öyle olmadığını bilsek de inanmak kolayımıza geliyor. Oysa ki organik belgesi almak başka bir gezegenden ürün devşirmek gibidir.
Coğrafi işaret sayısı 1737’ye çıkıp 1523’ü tarım ürünü olarak Cİ belgesini alınca, Tarım ve Orman Bakanlığı sürecin belli esaslar içinde yürümesi üzere aksiyon aldı. “Coğrafi İşaretlerde Markalaşma Çalıştayı” kapsamında sürecin paydaşlarını davet ederek hem halihazırdaki Cİ statüsünü konuşmak ve hem de bundan sonrasına ilişkin yönergelerle yol haritasını belirlemek üzere 29-30 Mayıs tarihlerinde bir çalıştay düzenledi.
Açılış konuşmasını TRGM Tarımsal Pazarlama Daire Başkanı Ahmet Turan Gürkan’ın yaptığı, sürecin önemini ortaya koyan katılımlarıyla Türk Patent ve Marka Kurumu Başkanı Prof. Dr. Muhammet Zeki Durak, Tarım Reformu Genel Müdürü Dr. Osman Yıldız ve Tarım ve Orman Bakan Yardımcısı Ahmet Bağcı da markalaşma sürecinin önemine ve ülkemizdeki tarım gerçeğine değinen açıklamalar yaptılar.
Coğrafi işaretli ürünler nasıl markalaşacak?
Tarım ve Orman Bakanlığı, coğrafi işaretli ürünlerin markalaşmasını güçlendirmek ve tüketici güvenini artırmak amacıyla ev sahipliği yaptığı, “Coğrafi İşaretlerde Markalaşma Çalıştayı’nda” sektördeki mevcut durum değerlendirildi, çözüm önerileri masaya yatırıldı.
Çalıştayın moderasyonu Prof. Dr. Sertaç Dokuzlu tarafından yapılırken, “Tarım ve Gıda ile İlgili Geleneksel Ürün Adı ve Coğrafi İşaretlerin Denetlenmesine İlişkin Yönetmelik” tartışmaya açıldı.
Tartışmalar;
Amaç, kapsam, dayanak, tanımlar,Turuncu Etiketli ürün değer zinciri,Kontrol ve sertifikasyon kuruluşunda aranan şartlar: Çalışma izni, çalışma esasları, yetki ve sorumluluklar,Kontrol ve sertifikasyon hizmetleri,Denetim esasları,Resmi kontrol görevlisi, kontrolör ve sertifiker eğitimleri,Yaptım hükümleri, cezaların tahsili ve itiraz,Coğrafi İşaret ve geleneksel ürün adı denetim komitesi,Taahhütname,
ana başlıkları altında gerçekleştirildi.
Cİ neden önemli, Turuncu Etiket neden gerekli?
Ülkemizin kültürel mirası olan Cİ’ler yerel kalkınmada çok önemli bir değer. Ancak hak ettiği cirosal büyüklüğe ulaşması için Tarım Bakanlığı’nın ve ilgili kurumların birlikte çalışması gerekiyor. Değer yaratımı açısından baktığımızda “Turuncu Etiket” ile tüketicinin daha fazla güven duyması sağlanarak talebin artırılması söz konusu olacak.
Tarım ve Orman Bakanlığı yetkilileri tarafından çalıştayda paylaşılan en dikkat çekici gelişme, coğrafi işaretli ürünlerin denetimini ve izlenebilirliğini güçlendirmeye yönelik yeni bir etiketleme sisteminin gündeme alınması oldu. Buna göre; yakın gelecekte hayata geçirilmesi planlanan “Turuncu Etiket” uygulaması ile tüketicilerin, coğrafi işaretli ürünlerin daha kolay tanıması ve denetimden geçmiş ürünlerin ekonomik katma değerinin artması uluslararası pazarda hak ettiği değeri bulması hedefleniyor.
Yeni sistemde, ürünlerin kontrol ve izleme süreçlerinin daha etkin yürütülmesi için yetkilendirilmiş Kontrol ve Sertifikasyon Kuruluşları devreye girecek.
Güçlü denetim, güçlü marka değeri
Tarım ve Orman Bakanlığı, coğrafi işaretlerin yalnızca bir tescil belgesiyle sınırlı kalmaması gerektiğinin altını çizerek; bu ürünlerin kalite, özgünlük ve bölgesel kimlik açısından korunmasının ve doğru şekilde sunulmasının büyük önem taşıdığını vurguladı. Turuncu Etiket uygulaması hem üreticilerin haklarını koruyacak hem de tüketicilerin aldatılmasının önüne geçerek piyasada güven ortamını güçlendirecek.
Bakanlık yetkilileri, önümüzdeki dönemde yapılacak yasal düzenlemelerle birlikte hem üretici örgütlerinin hem de yerel yönetimlerin coğrafi işaretler konusunda daha aktif rol almasını hedeflediklerini belirtti.
Şimdi en önemli soru, daha önce Cİ almış Turuncu Etiketsiz ürünlere ilişkin alınacak kararlar.
AB tarafından onaylanmış 30’a yakın Cİ ürünün markalaşması ilk etapta olmak üzere sürecin ürün ve üretime olan katma değeri yadsınamaz derecede yüksek.
Turuncu Etiket çalışmasının en kısa sürede hayata geçmesi Cİ olan güçlü markalar oluşturmak en büyük dileğimiz."
Kaynak: Marketing Türkiye
Haftanın popüler haberleri
Solmaz İşeri, Politeknik Finans Müdürü olarak atandı
Politeknik Metal Sanayii Finans Müdürlüğüne Solmaz İşeri atandı.
Günseli Özen: Cİ neden önemli, Turuncu Etiket neden gerekli?
Tarım Bakanlığı, Turuncu Etiketli Cİ ürünler için harekete geçti.
Türk Telekom, varlık kiralama şirketi kuracak
Türk Telekomünikasyon AŞ, anonim şirket statüsünde varlık kiralama şirketi kurulmasına karar verdi.
Zeyyad Derya Akçer, Burçelik Genel Müdürü oldu
Burçelik, şirketin Genel Müdürlük görevine Zeyyad Derya Akçer'in atandığını duyurdu.
Reklam Kurulu aldatıcı reklamlara geçit vermiyor
Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulu 2025 ilk yarıyılda aldatıcı reklamlara geçit vermedi
Küresel alışveriş uygulamaları sahilleri ele geçirdi
TÜİK ve Ulaştırma Bakanlığı verilerine göre, yaz aylarında otobüs, tren ve uçak yolculuklarında %35'in üzerinde artış yaşanırken, bu kitlesel hareketlilik dijital pazarlama dünyasında yeni stratejileri zorunlu kılıyor.
Seyhan Koçak, Zirvede Kadın Var etkinliği düzenliyor
“ZİRVEDE KADIN VAR!”, Toltek Koçluk Eğitim ve Danışmanlık Kurucusu Seyhan Koçak’ın yıllara yayılan birikiminin ve vizyonunun somut bir yansıması olarak hayata geçiyor.
Treasy, 1.1 milyon dolar yatırım aldı
Treasy, Apy Ventures liderliğinde 1.1 milyon dolar yatırım aldı.
OpenAI, Google Chrome'a rakip web tarayıcısı yayınlayacak
OpenAI, Google Chrome'a rakip olacak bir web tarayıcısı yayınlayacak.
Yapay zeka robotları tarımda ilaçların ve işçilerin yerini alıyor
Yapay zeka robotları zararlı otları yok eden ilaçların ve çiftlik işçilerinin yerini alıyor.
Mayıs'ta yıllık cari açık 16 milyar dolar seviyesinde yatay seyretti
Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, Mayıs ayı ile ilgili cari açık verilerini paylaştı.
Doğadan’ın Genel Müdürü Serhan Selek oldu
Doğadan’a Genel Müdür olarak Serhan Selek atandı.
Cengiz Yıldız, Yemeksepeti Pay Finans Direktörü olarak atandı
Yemeksepeti Pay’de Mali İşler Direktörü görevine atanan Cengiz Yıldız, şirkette daha önce Muhasebe, Vergi ve Bütçe & Raporlama Kıdemli Müdürü olarak görev yaptı.
Epson Türkiye Ülke Müdürü Yalın Vanlıoğlu oldu
Yalın Vanlıoğlu, Epson’un Türkiye Ülke Müdürü oldu.
Ömer Ertüm, Vodafone Türkiye Kurumsal İletişim Müdürü oldu
Ömer Ertüm, Vodafone Türkiye’nin Kurumsal İletişim Müdürü olarak göreve başladı.
TMSF Kurulu Başkanlığına yeniden Fatin Rüştü Karakaş atandı
Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu (TMSF) Kurulu Başkanlığına yeniden Fatin Rüştü Karakaş atandı.
Serbest bölgelerden 6 ayda 13,8 milyar dolarlık ticaret yapıldı
Türkiye'nin üretim üslerinden serbest bölgelerin ticaret hacmi yılın ilk yarısında 13 milyar 823 milyon dolar oldu.
DS Automobiles, DS'in 70. yılını kutladı
L'Aventure DS ile işbirliği içinde düzenlenen retrospektif, çok sayıda DS modelini bir araya getirdi.
Eski tip ehliyetlerin kullanımı 1 Ağustos'ta son bulacak
Eski tip ehliyetler 1 Ağustos'ta geçerliliğini yitirecek.
Mağaza ve dijital kanallar arasındaki sınırlar kalkıyor
TÜSİAD “Perakende Pazarının Geleceği ve Küresel Trendler” Raporunu tanıttı.
Dünya Borsaları İstanbul'da buluşuyor
Borsa İstanbul, 64. Dünya Borsalar Federasyonu Genel Kurulu ve Yıllık Toplantısına 21-23 Ekim 2025 tarihlerinde İstanbul’da ev sahipliği yapacak.
45 ilin ihracatı yılın ilk yarısında arttı
İlk 6 ayda 20 ilin ihracatı 1 milyar doların üzerine çıktı, 45 ilde ihracat artışı gerçekleşti.
LGS sınav sonuçları açıklandı
Liselere Geçiş Sistemi (LGS) kapsamında 15 Haziran'da yapılan merkezi sınavın sonuçları, "meb.gov.tr" adresinden öğrenilebilecek.
TEGV’li çocuklar DigiZoo’da dijital keşfe çıktı
Katılım Emeklilik DigiZoo’da TEGV’li çocuklar dijital keşfe çıktı.
Merve Özmen: Jetlid, 10 bin kişiye gelir kapısı açtı
Türkiye’nin ilk tedarikçi-satış ortağı dijital platformu Jetlid, 10 bin kişiye gelir kapısı açtı.
Hindistanlı Vav’ın iletişim çalışmaları İnomist’e emanet
Hindistanlı biyoteknoloji devi Vav’ın iletişim çalışmaları İnomist’e emanet.
Sağlık Bakan Yardımcılığına Prof. Dr. Nurullah Okumuş atandı
Resmi Gazete'de yayımlanan atama kararına göre Sağlık Bakan Yardımcılığına Afyonkarahisar Sağlık Bilimleri Üniversitesi Rektörü Prof.Dr. Nurullah Okumuş atandı.
Redington, TXOne Networks’ün Yetkili Distribütörü oldu
OT sistemleri için yenilikçi siber güvenlik çözümlerinde global lider TXOne Networks, Redington ile stratejik bir iş birliğine imza attı.
Narkokim, gümrüklerde uyuşturucu geçişlerine geçit vermiyor
Operasyonlarda; 665 kilogram esrar, 344 kilogram metamfetamin, 80 kilogram khat, 63 kilogram kokain cinsi uyuşturucu maddeler yakalandı.
Brezilya, biyoyakıt harmanlama zorunluluğunu yüzde 30’a çıkardı
Brezilya Ulusal Enerji Politikası Konseyi (CNPE) biyoyakıtların harmanlama oranını yüzde 30’a yükseltti.
X'te CEO vedası! Linda Yaccarino istifa etti
Elon Musk’ın Mayıs 2023’te sosyal medya platformu X’in (eski adıyla Twitter) CEO’luk koltuğunu teslim ettiği Linda Yaccarino, görevinden istifa ettiğini duyurdu.
İlk 6 ayda 108,8 milyon yolcu seyahat etti
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, ocak-haziran döneminde hava yolunu kullanan yolcu sayısının, 108,8 milyona ulaştığını bildirdi.
LGS sınav sonuçları 11 Temmuz'da saat 10.00'da açıklanacak
LGS sonuçları yarın saat 10.00'da açıklanacak. 14-24 Temmuz arasında ise tercihler alınacak. Yerleştirme sonuçları da 4 Ağustos'ta açıklanacak.
İletişim Başkanlığında devir teslim yapıldı
Cumhurbaşkanlığı İletişim Başkanı Burhanettin Duran, görevi Fahrettin Altun'dan devraldı.
Cumhurbaşkanı Erdoğan, Bahçeli'yi kabul etti
Cumhurbaşkanı Erdoğan, MHP Genel Başkanı Bahçeli'yi Cumhurbaşkanlığı Külliyesi'nde kabul etti.
EWA programının 2025 isimleri belli oldu
Kadınların öncülüğündeki erken aşama tarım ve gıda girişimlerini desteklemek amacıyla yürütülen EWA Programı kapsamında yer alacak 15 girişim belirlendi.
Rusal, EcoVadis'ten aldığı puanı yükseltti
RUSAL, EcoVadis küresel tedarikçi sürdürülebilirlik puanlamasındaki güçlü konumunu güçlendirdi.
Anadolu Grubu’na Extel’den 7 Ödül
Extel Anketi’nde Anadolu Grubundan Burak Başarır En İyi CEO, Onur Çevikel En İyi CFO ödüllerine layık görüldü. Anadolu Grubu toplamda 7 ödül aldı.
Yapı Kredi'den BANKO hizmeti
Yeni nakit yönetimi ürünü Yapı Kredi BANKO hizmete sunuldu.
BDDK'dan Albayrak ve Adil Tasarruf Finansman şirketlerine izin
10 Temmuz 2025 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan BDDK Kararında Albayrak ve Adil Tasarruf Finansman şirketlerine faaliyet izni verildi.