PwC, 28. Küresel CEO Araştırması sonuçları açıklandı: CEO’lar küresel ekonomik büyümeden umutlu.
Haber Giriş Tarihi: 23.01.2025 16:35
Haber Güncellenme Tarihi: 23.01.2025 16:48
Kaynak:
Haber Merkezi
PwC’nin Dünya Ekonomik Forumu toplantısında duyurulan 28. Küresel CEO Araştırması’na göre, tüm dünyadaki CEO’ların neredeyse %60’ı önümüzdeki 12 ayda küresel ekonomik büyümenin artacağını düşünüyor. Türk CEO’lar için ise bu oran %53.
109 ülkeden 4.701 CEO’nun katıldığı araştırmaya göre, CEO’ların %42’si önümüzdeki 12 ayda çalışan sayısını %5 veya daha fazla arttırmayı düşünüyor. Bu oran, çalışan sayısını azaltmayı düşünen CEO’ların (%17) ile iki katından fazla. Geçtiğimiz yıl ise çalışan sayısını arttırmayı düşünen CEO’ların oranı %39’du. Çalışan sayısını arttırmayı düşünen CEO’ların başında cirosu 100 milyon doların altında olan küçük ölçekli şirketlerle (%48) geliyor. Bunu teknoloji (%61), gayrimenkul (%61), özel sermaye (%52) gibi şirketler takip ediyor.
PwC Türkiye Kıdemli Ortağı Cenk Ulu, araştırmayla ilgili değerlendirmesinde şunları söyledi:
“PwC olarak gerçekleştirdiğimiz CEO Araştırması ile 28 yıldır iş dünyasının içinden geçtiği kapsamlı dönüşümü çok yakından takip ediyoruz. Araştırmamızın bu yılki küresel sonuçları, iş liderlerinin ekonominin büyümesine yönelik iyimserliklerini koruduğunu gösteriyor. Ancak liderler önceki yıllarda olduğu gibi, değer yaratma modellerinde köklü değişiklikler yapmaları gerektiğinin farkındalar ve daha da önemlisi, bu yönde adımlar atmak için istekliler. CEO’ların işgücü, sürdürülebilirlik, tedarik zincirleri de dahil olmak üzere birçok alanda stratejik kararlar almalarının gerekeceği bir dönemdeyiz. Araştırma, özellikle üretken yapay zekâ konusunda dikkat çekici sonuçlar içeriyor.”
Dönüşüm zorunluluğu
Son iki yılda olduğu gibi, her on CEO’dan dördü (%42) şirketlerinin mevcut gidişatını sürdürmesi halinde on yıldan daha uzun süre ayakta kalamayacağını düşünüyor. Şirketlerinin önemli değişiklikler yapmadan ayakta kalamayacağını düşünen %42’lik kesim, ekonomik olarak ayakta kalabilmelerini etkileyen en önemli faktörün yasal düzenlemelerdeki değişiklikler olduğunu söylüyor. Her sektörden CEO’ların %63’ü son beş yılda şirketlerinin değer yaratma, sunma ve yakalama şekillerinde değişiklik yapmak için en az bir önemli adım attıklarını söylüyor.
Şirketler iş modellerini kökten değiştirmeye de istekli; CEO’ların %38’i son beş yılda en az bir yeni sektörde rekabet etmeye başladıklarını, %34 ise bu yeni sektörlerden elde ettikleri gelirlerin, şirketlerinin bu dönemdeki toplam gelirlerinin %20’sinden fazlasını oluşturduğunu belirtiyor.
CEO’lar üretken yapay zekâ için iyimserler; ancak, daha iyi sonuçlar almak istiyorlar
Araştırmaya katılan CEO’lar üretken yapay zekâdan elle tutulur sonuçlar elde ettiğini söylüyor. CEO’ların %56, son 12 ayda çalışanlarının mesailerinde daha verimli olduklarını, %32 ise gelirlerinin arttığını belirtiyor. Türkiye’deki CEO’ların %64’ü geçtiğimiz on iki ayda üretken yapay zekânın çalışanların verimliliğini arttırdığını belirtiyor.
Yapay zekâya güven, bu teknolojinin yaygınlaşmasının önündeki en büyük engellerden biri olmaya devam ediyor. CEO’ların yalnızca üçte biri, yapay zekâ teknolojisini şirketlerinin kilit süreçlerine entegre edecek kadar güvenilir bulduklarını söylüyor.
Buna rağmen, üretken yapay zekânın kârlılığa etkilerine ilişkin iyimserlik geçtiğimiz yıla göre biraz arttı; CEO’ların %49’u önümüzdeki 12 ayda kârlılıklarında artış bekliyor. CEO’ların neredeyse yarısı (%47) önümüzdeki üç yılda üretken yapay zekâ dahil yapay zekâ teknolojilerini kendi teknoloji platformlarına; %41’i ana iş süreçlerine entegre etmeyi planlıyor. Üretken yapay zekânın çalışan sayısının arttırılmasına neden olduğunu söyleyen CEO’ların oranı (%17), azaltılmasına neden olduğunu söyleyen CEO’lardan (%13) daha fazla.
İklim değişikliğiyle ilgili yatırımlar meyvelerini vermeye başladı
Araştırmada dikkat çeken bir diğer konu ise iklim değişikliğinin şirketlere olan etkisi. CEO’lar bu konuyla ilgili aksiyon almaya devam ediyor. CEO’ların son beş yılda iklimle ilgili yaptıkları yatırımların finansal etkilerini değerlendirmeleri sorulduğunda, bu yatırımların gelirleri arttırma olasılığının (%33), azaltma olasılığından (%5) altı kat daha fazla olduğu görülüyor. CEO’ların neredeyse üçte ikisi, iklimle ilgili yatırımların maliyetleri azalttığını ya da maliyete önemli bir etkisi olmadığını söylüyor. Türkiye’deki CEO’ların %38’i son beş yılda yaptıkları iklim dostu odaklı aldıkları inisiyatiflerin hizmet veya ürün satışından elde edilen gelirde artış sağladığını belirtiyor.
Yine de iklimle ilgili yatırımları gerçekleştirmenin önündeki engeller ortadan kalkmış değil. Bu tür yatırımları yapmış olan CEO’ların %24’ü, yasal düzenlemelerdeki karmaşıklıkların şirketlerinin bu tür yatırımlara başlamalarının önündeki en büyük engel olduğunu söylüyor. %18’i yatırım getirisinin az olmasının, %6’sı ise yönetim kurulunun veya üst yönetimin bu konuda destek vermemesinin en büyük engel olduğunu düşünüyor.
PwC 28. Yıllık Küresel CEO Araştırması hakkında
PwC, 1 Ekim-8 Kasım 2024 tarihleri arasında 109 ülkeden 4.701 CEO ile görüştü. Küresel ve bölgesel rakamlar, ülkenin nominal GSYİH’sine göre ağırlıklandırılmıştır. Sektör ve ülke bazında rakamlar 4.701 CEO’dan oluşan örneklemin tamamından alınan ağırlıklandırılmamış verilere dayanmaktadır. Bulguların tümüne pwc.com/ceosurvey’den erişebilirsiniz.
Sizlere daha iyi hizmet sunabilmek adına sitemizde çerez konumlandırmaktayız. Kişisel verileriniz, KVKK ve GDPR
kapsamında toplanıp işlenir. Sitemizi kullanarak, çerezleri kullanmamızı kabul etmiş olacaksınız.
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.
PwC: CEO’lar üretken yapay zekâ için iyimserler
PwC, 28. Küresel CEO Araştırması sonuçları açıklandı: CEO’lar küresel ekonomik büyümeden umutlu.
PwC’nin Dünya Ekonomik Forumu toplantısında duyurulan 28. Küresel CEO Araştırması’na göre, tüm dünyadaki CEO’ların neredeyse %60’ı önümüzdeki 12 ayda küresel ekonomik büyümenin artacağını düşünüyor. Türk CEO’lar için ise bu oran %53.
109 ülkeden 4.701 CEO’nun katıldığı araştırmaya göre, CEO’ların %42’si önümüzdeki 12 ayda çalışan sayısını %5 veya daha fazla arttırmayı düşünüyor. Bu oran, çalışan sayısını azaltmayı düşünen CEO’ların (%17) ile iki katından fazla. Geçtiğimiz yıl ise çalışan sayısını arttırmayı düşünen CEO’ların oranı %39’du. Çalışan sayısını arttırmayı düşünen CEO’ların başında cirosu 100 milyon doların altında olan küçük ölçekli şirketlerle (%48) geliyor. Bunu teknoloji (%61), gayrimenkul (%61), özel sermaye (%52) gibi şirketler takip ediyor.
PwC Türkiye Kıdemli Ortağı Cenk Ulu, araştırmayla ilgili değerlendirmesinde şunları söyledi:
“PwC olarak gerçekleştirdiğimiz CEO Araştırması ile 28 yıldır iş dünyasının içinden geçtiği kapsamlı dönüşümü çok yakından takip ediyoruz. Araştırmamızın bu yılki küresel sonuçları, iş liderlerinin ekonominin büyümesine yönelik iyimserliklerini koruduğunu gösteriyor. Ancak liderler önceki yıllarda olduğu gibi, değer yaratma modellerinde köklü değişiklikler yapmaları gerektiğinin farkındalar ve daha da önemlisi, bu yönde adımlar atmak için istekliler. CEO’ların işgücü, sürdürülebilirlik, tedarik zincirleri de dahil olmak üzere birçok alanda stratejik kararlar almalarının gerekeceği bir dönemdeyiz. Araştırma, özellikle üretken yapay zekâ konusunda dikkat çekici sonuçlar içeriyor.”
Dönüşüm zorunluluğu
Son iki yılda olduğu gibi, her on CEO’dan dördü (%42) şirketlerinin mevcut gidişatını sürdürmesi halinde on yıldan daha uzun süre ayakta kalamayacağını düşünüyor. Şirketlerinin önemli değişiklikler yapmadan ayakta kalamayacağını düşünen %42’lik kesim, ekonomik olarak ayakta kalabilmelerini etkileyen en önemli faktörün yasal düzenlemelerdeki değişiklikler olduğunu söylüyor. Her sektörden CEO’ların %63’ü son beş yılda şirketlerinin değer yaratma, sunma ve yakalama şekillerinde değişiklik yapmak için en az bir önemli adım attıklarını söylüyor.
Şirketler iş modellerini kökten değiştirmeye de istekli; CEO’ların %38’i son beş yılda en az bir yeni sektörde rekabet etmeye başladıklarını, %34 ise bu yeni sektörlerden elde ettikleri gelirlerin, şirketlerinin bu dönemdeki toplam gelirlerinin %20’sinden fazlasını oluşturduğunu belirtiyor.
CEO’lar üretken yapay zekâ için iyimserler; ancak, daha iyi sonuçlar almak istiyorlar
Araştırmaya katılan CEO’lar üretken yapay zekâdan elle tutulur sonuçlar elde ettiğini söylüyor. CEO’ların %56, son 12 ayda çalışanlarının mesailerinde daha verimli olduklarını, %32 ise gelirlerinin arttığını belirtiyor. Türkiye’deki CEO’ların %64’ü geçtiğimiz on iki ayda üretken yapay zekânın çalışanların verimliliğini arttırdığını belirtiyor.
Yapay zekâya güven, bu teknolojinin yaygınlaşmasının önündeki en büyük engellerden biri olmaya devam ediyor. CEO’ların yalnızca üçte biri, yapay zekâ teknolojisini şirketlerinin kilit süreçlerine entegre edecek kadar güvenilir bulduklarını söylüyor.
Buna rağmen, üretken yapay zekânın kârlılığa etkilerine ilişkin iyimserlik geçtiğimiz yıla göre biraz arttı; CEO’ların %49’u önümüzdeki 12 ayda kârlılıklarında artış bekliyor. CEO’ların neredeyse yarısı (%47) önümüzdeki üç yılda üretken yapay zekâ dahil yapay zekâ teknolojilerini kendi teknoloji platformlarına; %41’i ana iş süreçlerine entegre etmeyi planlıyor. Üretken yapay zekânın çalışan sayısının arttırılmasına neden olduğunu söyleyen CEO’ların oranı (%17), azaltılmasına neden olduğunu söyleyen CEO’lardan (%13) daha fazla.
İklim değişikliğiyle ilgili yatırımlar meyvelerini vermeye başladı
Araştırmada dikkat çeken bir diğer konu ise iklim değişikliğinin şirketlere olan etkisi. CEO’lar bu konuyla ilgili aksiyon almaya devam ediyor. CEO’ların son beş yılda iklimle ilgili yaptıkları yatırımların finansal etkilerini değerlendirmeleri sorulduğunda, bu yatırımların gelirleri arttırma olasılığının (%33), azaltma olasılığından (%5) altı kat daha fazla olduğu görülüyor. CEO’ların neredeyse üçte ikisi, iklimle ilgili yatırımların maliyetleri azalttığını ya da maliyete önemli bir etkisi olmadığını söylüyor. Türkiye’deki CEO’ların %38’i son beş yılda yaptıkları iklim dostu odaklı aldıkları inisiyatiflerin hizmet veya ürün satışından elde edilen gelirde artış sağladığını belirtiyor.
Yine de iklimle ilgili yatırımları gerçekleştirmenin önündeki engeller ortadan kalkmış değil. Bu tür yatırımları yapmış olan CEO’ların %24’ü, yasal düzenlemelerdeki karmaşıklıkların şirketlerinin bu tür yatırımlara başlamalarının önündeki en büyük engel olduğunu söylüyor. %18’i yatırım getirisinin az olmasının, %6’sı ise yönetim kurulunun veya üst yönetimin bu konuda destek vermemesinin en büyük engel olduğunu düşünüyor.
PwC 28. Yıllık Küresel CEO Araştırması hakkında
PwC, 1 Ekim-8 Kasım 2024 tarihleri arasında 109 ülkeden 4.701 CEO ile görüştü. Küresel ve bölgesel rakamlar, ülkenin nominal GSYİH’sine göre ağırlıklandırılmıştır. Sektör ve ülke bazında rakamlar 4.701 CEO’dan oluşan örneklemin tamamından alınan ağırlıklandırılmamış verilere dayanmaktadır. Bulguların tümüne pwc.com/ceosurvey’den erişebilirsiniz.
Haftanın popüler haberleri
Influencerler dijital iletişimde öncü bir rol oynuyor
BTM Bilgiyi Ticarileştirme Merkezinin blogunda Influencer Pazarlaması: Markalar İçin Fırsatlar ve Riskler konusu işlendi.
Grower yatırım aldı
BTM girişimlerinden yapay zekâ odaklı dijital pazarlama çözümü sunan Grower, 2,5 milyon USD değerleme üzerinden yatırım aldı.
YASED Başkanı Engin Aksoy: AB’deki rekabetçilik fırsatlar doğuruyor
Uluslararası Yatırımcılar Derneği (YASED) Yönetim Kurulu Başkanı Engin Aksoy, 2024 yılı değerlendirmesi ve 2025 gündemini basın mensuplarıyla paylaştı.
Adidas Samba OG model ayakkabılarda domuz derisi tespit edildi
Reklam Kurulu, adidas’ın kullanıldığını açıklamadığı gerekçesiyle firmaya 550 bin 59 TL idari para cezası verdi.
Öngörü: Avrupa e-ticareti 5 yılda yüzde 45 büyüyecek
Forrester, 2024 ile 2029 yılları arasında Avrupa'da çevrimiçi satışlarda artış olacağını öngörüyor.
Köstence'de belediye ulaşımları Karsan e-ATA’larla olacak
Karsan, Romanya ile yeni bir teslimat anlaşmasına imza attı.
Peker GYO Genel Müdürlüğüne Ramazan Işık atandı
Murat Oktay'ın görevinden ayrılmasıyla boşalan Peker GYO Genel Müdürlüğüne Ramazan Işık atandı.
Nuh Çimento ve Nuh Gayrimenkul İnşaat birleşme kararı aldı
Nuh Çimento, Nuh Gayrimenkul İnşaat şirketiyle birleşme kararı aldığını duyurdu.
TotalEnergies ve M Oil’den yapay zekâ destekli Hijyen Kalkanı Projesi
TotalEnergies İstasyonları ve M Oil’den yapay zekâ destekli Hijyen Kalkanı Projesi!
Akdeniz Chemson'a EcoVadis platformundan platin madalya ödülü
Akdeniz Chemson, EcoVadis platformu tarafından platin madalya ile ödüllendirildi.
Erdemir'de toplu iş sözleşmesi imzalandı
Ereğli Demir ve Çelik Fabrikaları T.A.Ş. adına Türkiye Metal Sanayicileri Sendikası (MESS) ile Türk Metal Sendikası arasında sözleşme imzalandı.
HP'den oyun tutkunları için seçenekler
HP, oyun tutkunlarına özel sevgililer günü hediyeleri sunuyor.
Sevgililer Günü hediyeleri Philips'te
Sevgililer Günü'nde sevdiklerine özel bir hediye vermek isteyen kişiler için Philips, yenilikçi teknolojilere sahip kişisel bakım ürünleriyle ideal seçenekler sunuyor.
Digiage Oyun Geliştirme Kampı 13 Nisan'da başlıyor
Bilişim Vadisi DIGIAGE 9. Oyun Geliştirme Kampı 2025, 13-18 Nisan tarihlerinde Bilişim Vadisi İzmir Kampüsü’nde gerçekleşecek.
Enda Enerji, Borsa İstanbul'da ENDAE kodu ile işlem görmeye başladı
Borsa İstanbul’da gong Enda Enerji Holding A.Ş. için çaldı.
Türkiye ile Endonezya arasında 13 sözleşme imzalandı
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ve Endonezya Cumhurbaşkanı Prabowo Subianto huzurunda, iki ülke arasında ortak anlaşmalar imzalandı.
ABD, Eylem Tok ve Timur Cihantimur'u iade edecek
Eylem Tok ve Timur Cihantimur'un Massachusetts Bölge Mahkemesi tarafından ülkemize iadelerine karar verildi.
Adjust/Başak Zerman'dan veri çağında romantizm analizi
Mobil Uygulamalar Dünyasında Sevgililer Günü
Destek Patent, TİA ile işbirliğine imza attı
Destek Patent, ISO 10668 Marka Değerleme Sertifikası'na sahip ilk Türk şirketi olarak, markaların gerçek değerini ortaya çıkarıyor.
Suzuki Scooter modellerinde kampanya
Suzuki Scooter Modellerinde Büyük Fırsat: Kick Start Kampanyası ile Cazip Fiyatlar ve Hemen Teslim Avantajı!
Masdaf Satış ve Pazarlama Direktörü Uğur Yılmazel oldu
Masdaf'ın yeni Satış ve Pazarlama Direktörlüğüne 20 yılı aşkın satış ve pazarlama yönetimi deneyimine sahip olan Uğur Yılmazel atandı.
Vaillant Group'a ödül
Vaillant Group Türkiye’nin sürdürülebilirlik projesine bir ödül daha!
Artemis Halı 30’dan fazla ülkeye ihracat ile globalde de büyüyor
Artemis Halı, Yeni Koleksiyonlarını Antalya’daki Bayi Toplantısında Tanıttı.
Sanayide güçlü ve kalıcı rekabet için dijital dönüşüm şart
Sanayi sektöründe dijital dönüşüm, rekabet avantajı sağlamak için stratejik bir zorunluluk haline geliyor.
Türk bilim ekibi Antarktika King George Adası'na ulaştı
9. Ulusal Antarktika Bilim Seferi kapsamında yola çıkan Türk ekibi, 60 saat süren uzun yolculuğun ardından Antarktika King George Adası'na ulaştı.
İstanbul'da çarşamba günü okullara kar tatili
İstanbul Valisi Davut Gül, kar yağışı nedeniyle yarın kentte eğitim-öğretime bir gün süreyle ara verildiğini açıkladı.
Siber güvenlik eğitimleri Erzurum'da başladı
Türkiye Siber Vatan Programı 2025 dönemi ilk yüz yüze eğitimleri Erzurum’da başladı.
Havacılıkta Yapay Zeka Yarışması için son başvuru 20 Şubat
Yarışmaya; Türkiye ve yurt dışında öğrenim gören lise, üniversite öğrencileri (Lisans, Ön lisans, Yüksek Lisans, Doktora ve Açık Öğretim dâhil) ve mezunları takım halinde katılabilir.
Aselsan, Havelsan ve Tusaş Malezya’da başarılı işlere imza atıyor
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, Türkiye Malezya iş forumunda konuştu.
Romanya Cumhurbaşkanı Klaus Iohannis istifa etti
Romanya Cumhurbaşkanı Klaus Iohannis siyasi krizi önlemek için istifa etti.
Elon Musk liderliğindeki gruptan 97 milyar dolarlık OpenAI teklifi
Elon Musk'ın liderliğinde bir yatırımcı grubu, OpenAI'ın arkasındaki kar amacı gütmeyen kuruluşu satın almak için yaklaşık 97,4 milyar dolarlık bir teklif sundu.
AKAMİB/Onur Kılıçer: ABD ve Suriye pazarlarında başarı sağlandı
Türkiye mobilya, kağıt ve orman ürünleri sektörü, 2025 yılına pozitif başladı.
E - İhracat 6,4 milyar dolara ulaştı
Türkiye’de E-İhracat rakamları hızla artıyor. 2024 yılında yüzde 27, 4 artarak 5 milyar dolardan 6, 4 milyar dolara çıktı.
Manisa, ihracatını 10 milyar dolara taşıyacak
Manisa, Yeşil İhracat Destekleriyle İhracatını 10 Milyar Dolara taşıyacak.
Türk modacılar Paris'te
Premiere Vision Manufacturing Paris Fuarı bugün başladı.
9. Ulusal Antarktika bilim seferi ekibi yola çıktı
TÜBİTAK MAM Kutup Araştırmaları Enstitüsü (KARE) yürütücülüğünde bu yıl 9’uncusu düzenlenen Ulusal Antarktika Bilim Seferi (TAE – IX) ekibi yola çıktı.
Maden manyezit sahaları ihale edilecek
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı Eti Maden İşletmeleri Genel Müdürlüğünce Kütahya, Eskişehir ve Bursa'da bulunan 4 manyezit sahası ayrı ayrı ihale edilecek.
BTSO ve BUİKAD ekonomiye güç katacak kadın liderler yetiştirecek
Bursa Ticaret ve Sanayi Odası ile Bursa İş Kadınları ve Yöneticileri Derneği (BUİKAD) arasında “Kadın Liderler Akademisi” işbirliği protokolü imzalandı.
Aselsan ile Türasaş'tan işbirliği imzası
Aselsan, Türasaş ile sözleşme imzaladığını duyurdu.
Kütahya Şeker şirketi yönetim kurulu görev dağılımı yaptı
Kütahya Şeker yönetim kurulu görev dağılımı yaptığını duyurdu.