Türkçe
English
Русский
Français
العربية
Deutsch
Español
日本語
中文
Türkçe
English
Русский
Français
العربية
Deutsch
Español
日本語
中文
Türkçe
English
Русский
Français
العربية
Deutsch
Español
日本語
中文

Üzeyir Garih'in yöneticilere önerileri halen güncel

Yazının Giriş Tarihi: 16.06.2025 19:01
Yazının Güncellenme Tarihi: 16.06.2025 22:31

Alarko Holding'in ortaklarından Üzeyir Garih'i sağken yakından takip ederdim. Kendisini bir keresinde bir fuarda yakından görmüştüm. Ayrıca, iş dünyası ile ilgili kitaplarını da almıştım. Televizyon programlarını da izlerdim.

Kendisi bugün yaşamış olsaydı günümüz iş dünyasının en iyi doktrinlerinden birisi olurdu diye düşünüyorum. İnovasyon, yapay zeka, dijitalleşme, kurumsallaşma konusundaki fikirleri, öngörüleri şirketlerce örnek alınırdı.

Bugün size 2000 yılında aldığım İş Hayatında Motivasyon adlı kitabında bir nevi yöneticilerin vasfı olarak özetlediği bölümü noktasına, virgülüne kadar aynen sizlerle paylaşmak istiyorum.

---

Üzeyir Garih'ten Yöneticiye rehber deneyimler

Dile getirdiğim deyimleri hepinizin çok iyi bildiğini müdrikim. Ancak bilinenleri arada bir hatırlamanın yararlı olacağını düşündüm.

  • Modern yönetimde ekip çalışması esastır. Ancak ekibin son sözü söyleyecek bir başı olması da şarttır.
  • Ekip başının mümeyyiz vasfı sağduyu (aklıselim) sahibi olmasıdır.
  • Kurumsallaşmanın, asgari bir bürokrasiye ve iş yapım prosedürlerinin yazıı şekle dökülmesine gereksinmesi vardır. Ancak kurallar yazılarak değil yapılarak uygulanır. Uygulanmayan kuralları geçersiz kılmak gerekir.
  • Kurum, mensuplarının birbirleri hakkında değil birbirleri ile konuşmaları ile güçlenir.
  • Kurumun büyümesi, büyüyebilen yöneticiler sayesinde mümkündür.
  • Yöneticinin ana görevi yönetici yetiştirmektir. Yerine adam yetiştirmeyen yükselemez.
  • Adam yetiştirmenin en pratik yolu, delegasyon, otonomi vermek ve kararları aldırıp onaylamaktır.
  • Evrende yok olan tek şey zamandır. Zaman organizasyonu yönetici için önemli bir görevdir. İnsanları bekletmek zaman hırsızlığıdır. Kimsenin buna hakkı yoktur.
  • Gelen bir mektup veya telefonu cevaplamak veya cevaplatmak yöneticinin esas görevlerindendir.
  • Yüzyılımızda üretimin balıca ögesi insandır. İnsan seçiminde işe almanın modern metodlarını azami titizlikle uygulamak şarttır.
  • Her düzeyde devamlı eğitim, kurumun gelişmesinin ön şartlarındandır.
  • Tüm çalışanlara eşit fırsat tanıma, çalışanlara karşı adil olma, yöneticiyi yüceltir.
  • İsraftan kaçının ancak gerekli masrafı yapmaktan kesinlikle çekinmeyin.
  • En karlı iş dürüstlüktür. Dürüstlük eninde sonunda mutlaka mükafat görür.
  • Kurum bilgileri konusunda ketum olun. Dedikodudan kesinlikle kaçının.
  • Zamanında ve gereğinde dinlemeyi de konuşmayı da bilin. Bu konularda kendinizi eğitin. Hakim olmadığınız konularda konuşmayın.
  • Kurum içi iş gelişimini devamlı raporlayıp dosyaları zenginleştirin. Rapor aynı zamanda bir durum muhakemesidir. Dosya tetkikinde olayların kronolojik takibini mümkün kılın.
  • Yapacağınız tüm işlerde mevcut yasalara riayet edin. Yasayı tartışmayın, kendiniz kişisel olarak yorumlamayın.
  • Rakiplerinizi insan olsun, kurum olsun hiçbir zaman yermeyin. Onlardan iyi iseniz daha iyi olduğunuzu biraz sözle fakat çoğunlukla hareketlerinizle ve yapıtlarınızla kanıtlayın.
  • Çok çalışın. Çalıştırdığınız insanları işlerini seven insanlardan seçin. Çok çalışacaklardır.
  • Astlarınızı motive edin. Paranın tek motivasyon olduğu fikrinden uzaklaşın.
  • Kurum içinde gerekli bilgilerin gerekli zamanda gerekli yere ulaşmasını sağlayın. Kurum içi iletişimi geliştirin.
  • Herkese kişisel ve kurumsal olarak yardımcı olun. Mükafatını er veya geç göreceksiniz.
  • İnsanları seviniz. Dost çevrenizi genişletiniz. Dostlukları çıkarınız için katiyyen kulanmayınız. Dostu ancak haklı davanızı uygun kişilere anlatabilmek için kullanınız.
  • Tenkit edilmekten çekinmeyiniz. Yapıcı tenkitleri serinkanlılıkla kabul ediniz.
  • Yapıcı tenkitlerinizi alenen yapmayınız. Teke tek yapılacak en ağır tenkit muhatabınızca hoş görülecektir.
  • Reorganizasyonu kurumun durmayan sürekli bir faaliyeti haline getiriniz.
  • Bilginizi devamlı artırınız. Yeni teknolojileri devamlı olarak kurumunuza uyarlayın ve uygulatın. Çağdaş olmaya gayret ediniz.

---

Kaynak: Üzeyir Garih'in İş Hayatında Motivasyon adlı kitabından.

İŞ HAYATINDA MOTİVASYON, ÜZEYİR GARİH - İkinci El Kitap - kitantik |  #5892311000133

YAZARIN DİĞER YAZILARI

    logo
    En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.